23948sdkhjf

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Bytte namn efter påtryckningar – och retade upp läskjätten.

Det norska läskföretaget O. Mathisen fick ändra namnet på sin läsk; Jallasprite till Jalla XXXXXX efter påtryckningar från Coca Cola då namnet ansågs likna företagets egna produkt Sprite.

Läs också: Coca-Cola i miljardaffär – köper 4 000 caféer

Men det nya namnet ansågs heller inte acceptabelt och Coca Cola drog O. Mathisen inför rätta då de ansåg att det nya namnet gav intrycket av att Coca Cola censurerat den mindre konkurrenten. Oslo tingsrätt gick på Coca Colas linje och har nu förbjudit O. Mathisen att sälja Jalla XXXXXX, det skriver e24.no.

Företaget ansågs ha brutit mot god företagssed då de använt sig av sin tvist med Coca Cola i kommersiellt syfte.

Jarle Hollerud på O. Mathisen är besviken på domen, men är delvis lättad.

– Det är en stor lättnad att vi inte behöver betala rättegångskostnaderna. Om vi hade behövt betala dem hade det slagit hårt mot företaget, iallafall tillfälligt. Det här betyder att vi kan fortsätta, säger han till e24.no.

Läs också: Hon ska förnya läskjättens image

O. Mathisen får sälja sin läsk vidare, förutsatt att de byter namn på citronläsken och återigen byter etiketter på flaskorna.

– Vi hade aldrig för avsikt att den skulle hetta Jalla XXXXXX permanent, så nu får vi hitta på något lite mer kreativt framöver säger Jarle Hollerud.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Dole säljer i Sverige och Finland

Arkiv

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.206