23948sdkhjf

Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Fler handlare än i fjol, en ökning med 30 procent, väntas delta på något vis under Black friday. Fyra av tio handlare räknar med ökad försäljning och lika många planerar att genomföra någon form av kampanj.

Läs också: Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Av konsumenterna så planerar 47 procent att handla under shoppingevenemanget Black friday och totalt väntas dagen omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor och uppvisa en tillväxt på med mellan 18 och 25 procent jämfört med förra året, enligt siffror från Svensk Handel.

Var sjätte handlare, 17 procent, uppger att lönsamheten påverkas positivt av Black friday.  En majoritet av handlare tror på ungefär oförändrad försäljning jämfört med 2017 medan 37 procent tror på ökad försäljning.

– Handeln är på tårna och vi bedömer att Black friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen i år växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor. Black friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Årets Black friday infaller den 23 november och räknas numera som handelns näst viktigaste försäljningstillfälle under året. För många handlare har dagen utvecklats sig till en hel helg eller i vissa fall en vecka. Svensk Handel räknar slutet av november som en del i julhandeln numera och i Sverige planerar 63 procent av de som kommer att handla under Black friday även att handla julklappar.

Mest populära kategorier är enligt Svensk Handel kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa.

Mer om: Black Friday
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

XXL tappar Sverigechefen

Arkiv

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Kliver in i Kupolen

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Mycket svag bygghandel på nätet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147