23948sdkhjf

Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Fler handlare än i fjol, en ökning med 30 procent, väntas delta på något vis under Black friday. Fyra av tio handlare räknar med ökad försäljning och lika många planerar att genomföra någon form av kampanj.

Läs också: Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Av konsumenterna så planerar 47 procent att handla under shoppingevenemanget Black friday och totalt väntas dagen omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor och uppvisa en tillväxt på med mellan 18 och 25 procent jämfört med förra året, enligt siffror från Svensk Handel.

Var sjätte handlare, 17 procent, uppger att lönsamheten påverkas positivt av Black friday.  En majoritet av handlare tror på ungefär oförändrad försäljning jämfört med 2017 medan 37 procent tror på ökad försäljning.

– Handeln är på tårna och vi bedömer att Black friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen i år växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor. Black friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Årets Black friday infaller den 23 november och räknas numera som handelns näst viktigaste försäljningstillfälle under året. För många handlare har dagen utvecklats sig till en hel helg eller i vissa fall en vecka. Svensk Handel räknar slutet av november som en del i julhandeln numera och i Sverige planerar 63 procent av de som kommer att handla under Black friday även att handla julklappar.

Mest populära kategorier är enligt Svensk Handel kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa.

Mer om: Black Friday
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Fairtrade ökar kraftigt

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Arkiv

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Daniel Wellington ökar utdelningen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144