23948sdkhjf

Packat och klart på 59 sekunder

| Av Katarina Angelin och Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med hjälp av automatiserad lagerhantering har modehandlaren Boozt skapat en lösning som klarar både tillväxt och kundens ökade förväntningar.

Boozt har målet att bli störst i Norden inom mode, kosmetik och heminredning på nätet. Bolaget växte med drygt 40 procent 2017 och har samma tillväxtmål i år. För att klara framtida expansion har bolaget investerat cirka 200 miljoner kronor i ett automatiserat lager i Ängelholm.

Läs också: Så mycket ska Sportamore växa

Drivkrafterna för att automatisera flödena var att använda lagerutrymmet på ett mer effektivt sätt än tidigare, att fokusera på hög leveransnivå samt att effektivisera kostnaderna.
– Vidare tittade vi på flexibilitet och möjligheterna för den här lösningen att inkorporera alla våra processer. Möjligheten för att bygga ut lagret bedömdes också som nödvändig, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt.

Lagret finns i Ängelholm och har varit i bruk sedan våren 2017. Systemen är utvecklade inhouse.
– Det gör att vi enkelt kan testa och justera tekniken, förklarar Niels Hemmingsen.

I dag är 151 plockningsrobotar i drift. Boozt räknar med att volymerna ska öka. I slutet av året väntas hanteringscentret ha 250 000 lådor och 250 robotar. Den totala investeringen uppgår till cirka 200 miljoner kronor.

Precis som i många produktionsanläggningar är toppar, oavsett storlek, alltid en utmaning, både i termer av hantering och investeringar.

Läs också: Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Man vill inte bygga ett system som är designat för några få toppar och sedan ha överskottskapacitet under resten av året, precis som man inte vill ha för låg kapacitet när topparna kommer, säger Niels Hemmingsen.
– Vi har utarbetat planer för att möta toppar på nivåer som vi kan förvänta oss på kort sikt – ofta är det en fråga om att addera kapacitet i linje med vår tillväxt och samtidigt hålla ett öga på topparna. Mycket kan förplaneras i systemet, precis som processer och rutiner etableras specifikt för topparna.

Boozt
Huvudkontor: Hyllie.
Grundades: År 2007. Nylanserades i augusti 2011 i sin nuvarande verksamhetsform.
Marknader: Sverige, Norge, Finland och Danmark.
Lager: Ängelholm.
Nettoomsättning 2017: 2miljarder kronor. Rörelseresultat 2017: 48 miljoner kronor.

Mellan 80 och 90 procent av Boozt lagerhantering är automatiserad. Det som inte är integrerat i systemet är till exempel kostymer, plagg som hängs på galge, brandfarlig kosmetik och stora kvantiteter av samma produkt.

Boozt levererar 7 000 paket varje dag. Enligt Niels Hemmingsen sparar man tid i alla processer, tack vare automatiseringen.


– Det viktigaste för oss är att få ut paketen så fort som möjligt. Den kortaste tiden från det att kunden har lagt sin order till att paketet packats och skickats iväg är 59 sekunder.

Såg ni några risker med att satsa fullt ut på automatisering?
Vi gjorde en genomgripande riskanalys. Alla risker togs upp i en beredskapsplan. Det handlar ofta om att etablera en plan B och en plan C. Ett exempel är strömförsörjningen där vi beslutade oss för att bygga med solceller och på så vis sprida risker genom att minimera behovet av el utifrån. Det finns många exempel, både stora och små.

Läs också: Coops nästa e-handelsbomb: Ny lösning för butiker och knutpunkter

Om Niels Hemmingsen blickar framåt tror han att CSR blir en allt viktigare fråga inom logistik.
– Det är något vi hela tiden jobbar med, i allt från arbetet med personalen till minskat användande av plast och förpackningsmaterial. Samt i samarbeten med distributörer för att minska koldioxidutsläppen.

Ett annat fokus framgent är returerna som fortfarande sköts manuellt på lagret i Ängelholm.

Det finns ingen stor automatisering på marknaden vad gäller hantering av returer. Arbetet sker på vårt lager. Vi jobbar tillsammans med Ängelholms kommun och erbjuder nysvenskar en chans att komma in på arbetsmarknaden. Många av våra konkurrenter har till exempel lagt ut arbetet till Baltikum. Returer är ett område som kommer att utvecklas över tid. Det är inte helt enkelt att automatisera, men det kommer att komma.

Vilken är den största utmaningen?
Att hela tiden ligga i framkant. Det tar kanske tio månader att bygga ett lager, det tar tid att hitta automatiserade lösningar. Utmaningen blir att hänga med i den tekniska utvecklingen.

Niels Hemmingsen råder alla som är i färd med att automatisera lagret att göra sin hemläxa.
Det är viktigt att man gör ett grundligt analysarbete vad som skulle fungera bäst. Det räcker inte att säga, jag vill automatisera. Det är en stor investering och måste bli rätt. Och ska fungera att växa med.

Mer om: Boozt | E-handel
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Fairtrade ökar kraftigt

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Arkiv

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Daniel Wellington ökar utdelningen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142