23948sdkhjf

Packat och klart på 59 sekunder

| Av Katarina Angelin och Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med hjälp av automatiserad lagerhantering har modehandlaren Boozt skapat en lösning som klarar både tillväxt och kundens ökade förväntningar.

Boozt har målet att bli störst i Norden inom mode, kosmetik och heminredning på nätet. Bolaget växte med drygt 40 procent 2017 och har samma tillväxtmål i år. För att klara framtida expansion har bolaget investerat cirka 200 miljoner kronor i ett automatiserat lager i Ängelholm.

Läs också: ABS Wheels öppnar upp för franchise

Drivkrafterna för att automatisera flödena var att använda lagerutrymmet på ett mer effektivt sätt än tidigare, att fokusera på hög leveransnivå samt att effektivisera kostnaderna.
– Vidare tittade vi på flexibilitet och möjligheterna för den här lösningen att inkorporera alla våra processer. Möjligheten för att bygga ut lagret bedömdes också som nödvändig, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt.

Lagret finns i Ängelholm och har varit i bruk sedan våren 2017. Systemen är utvecklade inhouse.
– Det gör att vi enkelt kan testa och justera tekniken, förklarar Niels Hemmingsen.

I dag är 151 plockningsrobotar i drift. Boozt räknar med att volymerna ska öka. I slutet av året väntas hanteringscentret ha 250 000 lådor och 250 robotar. Den totala investeringen uppgår till cirka 200 miljoner kronor.

Precis som i många produktionsanläggningar är toppar, oavsett storlek, alltid en utmaning, både i termer av hantering och investeringar.

Läs också: Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Man vill inte bygga ett system som är designat för några få toppar och sedan ha överskottskapacitet under resten av året, precis som man inte vill ha för låg kapacitet när topparna kommer, säger Niels Hemmingsen.
– Vi har utarbetat planer för att möta toppar på nivåer som vi kan förvänta oss på kort sikt – ofta är det en fråga om att addera kapacitet i linje med vår tillväxt och samtidigt hålla ett öga på topparna. Mycket kan förplaneras i systemet, precis som processer och rutiner etableras specifikt för topparna.

Boozt
Huvudkontor: Hyllie.
Grundades: År 2007. Nylanserades i augusti 2011 i sin nuvarande verksamhetsform.
Marknader: Sverige, Norge, Finland och Danmark.
Lager: Ängelholm.
Nettoomsättning 2017: 2miljarder kronor. Rörelseresultat 2017: 48 miljoner kronor.

Mellan 80 och 90 procent av Boozt lagerhantering är automatiserad. Det som inte är integrerat i systemet är till exempel kostymer, plagg som hängs på galge, brandfarlig kosmetik och stora kvantiteter av samma produkt.

Boozt levererar 7 000 paket varje dag. Enligt Niels Hemmingsen sparar man tid i alla processer, tack vare automatiseringen.


– Det viktigaste för oss är att få ut paketen så fort som möjligt. Den kortaste tiden från det att kunden har lagt sin order till att paketet packats och skickats iväg är 59 sekunder.

Såg ni några risker med att satsa fullt ut på automatisering?
Vi gjorde en genomgripande riskanalys. Alla risker togs upp i en beredskapsplan. Det handlar ofta om att etablera en plan B och en plan C. Ett exempel är strömförsörjningen där vi beslutade oss för att bygga med solceller och på så vis sprida risker genom att minimera behovet av el utifrån. Det finns många exempel, både stora och små.

Läs också: Lämnar Boozt

Om Niels Hemmingsen blickar framåt tror han att CSR blir en allt viktigare fråga inom logistik.
– Det är något vi hela tiden jobbar med, i allt från arbetet med personalen till minskat användande av plast och förpackningsmaterial. Samt i samarbeten med distributörer för att minska koldioxidutsläppen.

Ett annat fokus framgent är returerna som fortfarande sköts manuellt på lagret i Ängelholm.

Det finns ingen stor automatisering på marknaden vad gäller hantering av returer. Arbetet sker på vårt lager. Vi jobbar tillsammans med Ängelholms kommun och erbjuder nysvenskar en chans att komma in på arbetsmarknaden. Många av våra konkurrenter har till exempel lagt ut arbetet till Baltikum. Returer är ett område som kommer att utvecklas över tid. Det är inte helt enkelt att automatisera, men det kommer att komma.

Vilken är den största utmaningen?
Att hela tiden ligga i framkant. Det tar kanske tio månader att bygga ett lager, det tar tid att hitta automatiserade lösningar. Utmaningen blir att hänga med i den tekniska utvecklingen.

Niels Hemmingsen råder alla som är i färd med att automatisera lagret att göra sin hemläxa.
Det är viktigt att man gör ett grundligt analysarbete vad som skulle fungera bäst. Det räcker inte att säga, jag vill automatisera. Det är en stor investering och måste bli rätt. Och ska fungera att växa med.

Mer om: Boozt | E-handel
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här lägger designbutiken ned

Ny driftschef hos Löplabbet

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Butik för Linum

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Nyhetsbrev

Gillblads i konkurs

Arkiv

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Woody öppnar på Svenska Mässan

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Världens största Ikeavaruhus försenat

E-handelsraket flyttar lagret

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Footway vill köpa Sportamore – budet värt 430 miljoner

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Här öppnar Decathlon

VRG förlänger rekonstruktion

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Bring bygger ut sin paketutlämning

1

Klart: Här är butikerna som Teknikmagasinet driver vidare

Cervera ökade försäljningen – digitalt och fysiskt

Så sålde Clas Ohlson

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Företagen med bäst kundservice

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

På nytt jobb
Ny vd för Ikea

Lyko: Positiv start på 2020

Klassiska lampaffär stänger

Vill underlätta driva fysisk retail

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.172