23948sdkhjf

Unik digital satsning när NK julskyltar

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Levandegör julskyltningen med AR.

På söndag klockan 10.50 är det traditionsenligt upprullning av gardinerna som under veckan skymt NK:s skyltfönster. Där bakom jobbar just nu JoAnn Tan studios 20 medarbetare med den sista finputsningen. Det speciella i år är att allt måste bibehållas med millimeterprecision.

Läs också: Här öppnar Sealife två nya butiker

– Vi måste tänka på att allt ska sitta på exakt position för att augmented reality-tekniken ska fungera. Det går inte att flytta något sista kvällen, säger Cilla Winbladh, grundare och vd på JoAnn Tan studio, som har julskyltat NK sedan 2011.

Med appen NK Christmas kan besökarna via mobiltelefonen uppleva vad tomtens hjälpredor, i form av tecknade möss och fåglar, har för sig i skyltfönstren. Det finns även möjlighet att fortsätta in i varuhusets ljusgård via stora entrén i Stockholm, och på scenen i Göteborg, för att följa figurernas julflit inne i varuhuset.

– Vi har testat tekniken i dag (onsdag) för första gången, det funkar jättebra. Jag tror barnen kommer tycka att det här är magiskt roligt. Temat bygger på en massa karaktärer som får liv tack vare AR-tekniken, säger hon.

Samtidigt menar Cilla Winbladh att det inte tummats på den traditionella skyltningen.
– Mekaniken finns där, den komponerade musiken, den magiska ljussättningen och alla våra små karaktärer. Men nu får de ett liv till.

Läs också: Ska leda RNB:s utvecklingsarbete på NK

Bakom tekniken står svenska IT-företaget 3dinteractive som tidigare jobbat med bland andra Saab och Riksbanken.
– Vi har gjort många AR-projekt innan, men inte i den här omfattningen, säger Hannes Almqvist 3d-artist på företaget.

Största utmaningen har varit att få upplevelsen att bli så lik ursprungsidén som möjligt.
– Vi har sju års erfarenhet av det här och den erfarenheten har varit helt ovärderlig nu. säger han.

Till sin hjälp har företaget haft det senaste Apple-verktyget Arkit 2.
– Tekniken gör så att man kan uppleva AR utan att ha en referensbild. Mobilen känner av omgivningen och man kan röra sig fritt.

Hannes Almqvist tror att NK:s julskyltning kan leda till ett genombrott för tekniken.
– Vi hoppas att projektet blir någon form av ögonöppnare för folk, vad man kan göra med AR. Många har säkert upplevt tekniken, utan att tänka på det, via tv:s sportsändningar där det är ett vanligt inslag. Nu hoppas vi på en boom bland allmänheten.

Läs också: Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

För NK är upplevelsen ytterligare ett steg i varuhusets digitaliseringsresa, menar Hanna Blom på NK:s kommunikationsavdelning.
– NK genomgår ett stort förnyelsearbete för att stärka positionen som ett varuhus världsklass, i det ingår utveckling av digitala möjligheter. Därför kändes det naturligt för oss att testa den här appen till jul.

Och för de som inte har tillgång till en Iphone lånar varuhuset ut surfplattor.
– Vi är bland de första i världen att ta fram en så här omfattande AR-upplevelse. Tidigare har det varit i liten skala men nu är det en hel värld som man kan gå in i och vi vill att alla ska få möjlighet att ta del av det.

         Så fungerar NK:s app

  • Ladda ned appen NK Christmas via Appstore.
  • Scanna QR-koderna utanför varuhuset.
  • I appen finns även möjlighet att ladda ned NK:s julkalender där hologram, filmer och 3D-figurer kommer att dyka upp.
  • ”Det finns tydliga instruktioner i appen. Vi har verkligen försökt tänka på användaren. Att upplevelsen ska vara tillgänglig, enkel och smidig”, säger Hannes Almqvist på 3dinteractive.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

Så sålde Björn Borg

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Icas resultat bättre än väntat

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Stenbeck går in i Caliroots

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Butik för Brothers i konkurs

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.15