23948sdkhjf

Unik digital satsning när NK julskyltar

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Levandegör julskyltningen med AR.

På söndag klockan 10.50 är det traditionsenligt upprullning av gardinerna som under veckan skymt NK:s skyltfönster. Där bakom jobbar just nu JoAnn Tan studios 20 medarbetare med den sista finputsningen. Det speciella i år är att allt måste bibehållas med millimeterprecision.

Läs också: Så ser nya NK Sport ut

– Vi måste tänka på att allt ska sitta på exakt position för att augmented reality-tekniken ska fungera. Det går inte att flytta något sista kvällen, säger Cilla Winbladh, grundare och vd på JoAnn Tan studio, som har julskyltat NK sedan 2011.

Med appen NK Christmas kan besökarna via mobiltelefonen uppleva vad tomtens hjälpredor, i form av tecknade möss och fåglar, har för sig i skyltfönstren. Det finns även möjlighet att fortsätta in i varuhusets ljusgård via stora entrén i Stockholm, och på scenen i Göteborg, för att följa figurernas julflit inne i varuhuset.

– Vi har testat tekniken i dag (onsdag) för första gången, det funkar jättebra. Jag tror barnen kommer tycka att det här är magiskt roligt. Temat bygger på en massa karaktärer som får liv tack vare AR-tekniken, säger hon.

Samtidigt menar Cilla Winbladh att det inte tummats på den traditionella skyltningen.
– Mekaniken finns där, den komponerade musiken, den magiska ljussättningen och alla våra små karaktärer. Men nu får de ett liv till.

Läs också: NK med ny marknadschef

Bakom tekniken står svenska IT-företaget 3dinteractive som tidigare jobbat med bland andra Saab och Riksbanken.
– Vi har gjort många AR-projekt innan, men inte i den här omfattningen, säger Hannes Almqvist 3d-artist på företaget.

Största utmaningen har varit att få upplevelsen att bli så lik ursprungsidén som möjligt.
– Vi har sju års erfarenhet av det här och den erfarenheten har varit helt ovärderlig nu. säger han.

Till sin hjälp har företaget haft det senaste Apple-verktyget Arkit 2.
– Tekniken gör så att man kan uppleva AR utan att ha en referensbild. Mobilen känner av omgivningen och man kan röra sig fritt.

Hannes Almqvist tror att NK:s julskyltning kan leda till ett genombrott för tekniken.
– Vi hoppas att projektet blir någon form av ögonöppnare för folk, vad man kan göra med AR. Många har säkert upplevt tekniken, utan att tänka på det, via tv:s sportsändningar där det är ett vanligt inslag. Nu hoppas vi på en boom bland allmänheten.

Läs också: Här öppnar Sealife två nya butiker

För NK är upplevelsen ytterligare ett steg i varuhusets digitaliseringsresa, menar Hanna Blom på NK:s kommunikationsavdelning.
– NK genomgår ett stort förnyelsearbete för att stärka positionen som ett varuhus världsklass, i det ingår utveckling av digitala möjligheter. Därför kändes det naturligt för oss att testa den här appen till jul.

Och för de som inte har tillgång till en Iphone lånar varuhuset ut surfplattor.
– Vi är bland de första i världen att ta fram en så här omfattande AR-upplevelse. Tidigare har det varit i liten skala men nu är det en hel värld som man kan gå in i och vi vill att alla ska få möjlighet att ta del av det.

         Så fungerar NK:s app

  • Ladda ned appen NK Christmas via Appstore.
  • Scanna QR-koderna utanför varuhuset.
  • I appen finns även möjlighet att ladda ned NK:s julkalender där hologram, filmer och 3D-figurer kommer att dyka upp.
  • ”Det finns tydliga instruktioner i appen. Vi har verkligen försökt tänka på användaren. Att upplevelsen ska vara tillgänglig, enkel och smidig”, säger Hannes Almqvist på 3dinteractive.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nyöppning för Arken zoo

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Hon blir vd för Daymaker

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

Arkiv

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Hon går till RO

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.127