23948sdkhjf

Unik digital satsning när NK julskyltar

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Levandegör julskyltningen med AR.

På söndag klockan 10.50 är det traditionsenligt upprullning av gardinerna som under veckan skymt NK:s skyltfönster. Där bakom jobbar just nu JoAnn Tan studios 20 medarbetare med den sista finputsningen. Det speciella i år är att allt måste bibehållas med millimeterprecision.

Läs också: Filippa K och Houdini Sportswear prisade

– Vi måste tänka på att allt ska sitta på exakt position för att augmented reality-tekniken ska fungera. Det går inte att flytta något sista kvällen, säger Cilla Winbladh, grundare och vd på JoAnn Tan studio, som har julskyltat NK sedan 2011.

Med appen NK Christmas kan besökarna via mobiltelefonen uppleva vad tomtens hjälpredor, i form av tecknade möss och fåglar, har för sig i skyltfönstren. Det finns även möjlighet att fortsätta in i varuhusets ljusgård via stora entrén i Stockholm, och på scenen i Göteborg, för att följa figurernas julflit inne i varuhuset.

– Vi har testat tekniken i dag (onsdag) för första gången, det funkar jättebra. Jag tror barnen kommer tycka att det här är magiskt roligt. Temat bygger på en massa karaktärer som får liv tack vare AR-tekniken, säger hon.

Samtidigt menar Cilla Winbladh att det inte tummats på den traditionella skyltningen.
– Mekaniken finns där, den komponerade musiken, den magiska ljussättningen och alla våra små karaktärer. Men nu får de ett liv till.

Läs också: Utmanande kvartal för RNB – Tapp i fysiska butiker

Bakom tekniken står svenska IT-företaget 3dinteractive som tidigare jobbat med bland andra Saab och Riksbanken.
– Vi har gjort många AR-projekt innan, men inte i den här omfattningen, säger Hannes Almqvist 3d-artist på företaget.

Största utmaningen har varit att få upplevelsen att bli så lik ursprungsidén som möjligt.
– Vi har sju års erfarenhet av det här och den erfarenheten har varit helt ovärderlig nu. säger han.

Till sin hjälp har företaget haft det senaste Apple-verktyget Arkit 2.
– Tekniken gör så att man kan uppleva AR utan att ha en referensbild. Mobilen känner av omgivningen och man kan röra sig fritt.

Hannes Almqvist tror att NK:s julskyltning kan leda till ett genombrott för tekniken.
– Vi hoppas att projektet blir någon form av ögonöppnare för folk, vad man kan göra med AR. Många har säkert upplevt tekniken, utan att tänka på det, via tv:s sportsändningar där det är ett vanligt inslag. Nu hoppas vi på en boom bland allmänheten.

Läs också: Brothers vd lämnar - efterträdare rekryteras internt

För NK är upplevelsen ytterligare ett steg i varuhusets digitaliseringsresa, menar Hanna Blom på NK:s kommunikationsavdelning.
– NK genomgår ett stort förnyelsearbete för att stärka positionen som ett varuhus världsklass, i det ingår utveckling av digitala möjligheter. Därför kändes det naturligt för oss att testa den här appen till jul.

Och för de som inte har tillgång till en Iphone lånar varuhuset ut surfplattor.
– Vi är bland de första i världen att ta fram en så här omfattande AR-upplevelse. Tidigare har det varit i liten skala men nu är det en hel värld som man kan gå in i och vi vill att alla ska få möjlighet att ta del av det.

         Så fungerar NK:s app

  • Ladda ned appen NK Christmas via Appstore.
  • Scanna QR-koderna utanför varuhuset.
  • I appen finns även möjlighet att ladda ned NK:s julkalender där hologram, filmer och 3D-figurer kommer att dyka upp.
  • ”Det finns tydliga instruktioner i appen. Vi har verkligen försökt tänka på användaren. Att upplevelsen ska vara tillgänglig, enkel och smidig”, säger Hannes Almqvist på 3dinteractive.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Handelsområdet växer

Frifräsare öppnar nytt i köpcentrum

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Nådde inte försäljningsmål

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade under första kvartalet.

Hämtlådor lanseras i Litauen

Jollyroom får Nordens största e-handelslager

Efter de senaste årens expansion ska Jollyroom nu centralisera lagerverksamheten i en jätteanläggning.

Nyhetsbrev

Ikea skjuter upp varuhus

Arkiv

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Allt fler kasserar kassarna

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Här öppnar XXL

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Energidryck kan komma att begränsas

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Flera finalister i marknadsföringstävling

Dole säljer i Sverige och Finland

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Julklappar för 23 miljarder

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158