23948sdkhjf

Nu släpps Coops nya app

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Här är alla funktionerna.

Nästa vecka släpps Coops nya app som smygtestats sedan i augusti. Appen har flera överraskningar men den mest vitala delen är integrationen med kedjans e-handel.

Läs också: Axfood ville också köpa Netto

– 70 procent av all trafik på Coop.se kommer från mobilen men bara 20 procent av näthandeln sker i telefonen. Appen är ett efterlängtat tillskott som kommer att underlätta för många samtidigt som vi kan öka vår försäljning online, säger e-handelschefen Claes Hessel till Fri Köpenskap.

Appen har ingen startsida utan kunden kommer direkt till den avdelning som används flitigast.

Mest krut har lagts på handla-funktionen. Vi behöver finnas i samtliga kanaler och mycket handlar om att plocka bort friktionen mellan de olika delarna, säger Henrik Staaf, chef för digital kommunikation till Fri Köpenskap.

Användarvänlighet har varit ledordet.

Läs också: Så snabbt ökar Ica på nätet

Mobilskärmen är liten och produkterna många. Därför gäller det att hitta enkla och smidiga lösningar som underlättar i sökandet, konstaterar Henrik Staaf.

Fem vägval är det första som kunden möts av. Sök-funktion och klassiska produktkategorier är två självklara delar men 60-70 procent av kunderna utgår från tidigare varukorgar när man handlar mat på nätet. Därför finns också knappar som ”Tidigare köpta varor” och ”Sparade varukorgar” enkelt tillgängliga.

Och funktionerna är smarta. Det ska gå enkelt, snabbt och underlätta i livspusslet, berättar Henrik Staaf. 

Henrik Staaf, chef för digital kommunikation hos Coop till vänster och Claes Hessel, e-handelschef till höger. 

I botten av skärmen kan kunden svepa bland ”Aktuella erbjudanden”. Traditionellt har e-handeln alltid fokuserat kring ”klick” på en dataskärm.

Läs också: Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Ingen har riktigt tagit höjd för den nya generationens teknikvanor. Jag tror att vi kommer att få se betydligt mer av den typen av lösningar i framtiden, säger Claes Hessel.

Vilka erbjudanden som frontas är i viss mån anpassade efter kundens tidigare köpmönster. Den som baserar sin kost på vegetariska eller ekologiska varor kommer att få relevanta produkter presenterade. Men här finns också stor utvecklingspotential eftersom Coop, som Fri Köpenskap tidigare berättat, satsar 100 miljoner kronor på en sprillans ny online-plattform.

Vissa funktioner innebär dubbeljobb om vi släpper dem innan den nya plattformen är på plats, berättar Claes Hessel.

Fakta: Så fungerar Coops nya app

Läs också: Detaljplansförändring försenar handelsområde

- Sparade varukorgar. De flesta regelbundna e-handlare utgår från någon form av bas när de handlar mat på nätet. Därför kan kunderna spara sina olika varukorgar.

- Tidigare köpta varor. Kunden kan enkelt hitta favoritprodukterna genom att ta fram en lista på deras mest köpta produkter.

- Aktuella erbjudanden. Med en enkel svepfunktion i botten kan kunden se och lägga till aktuella erbjudanden. Med tid kommer reklamen att bli mer och mer personlig baserat på data och tidigare köp men även externa faktorer som väder, tidpunkt och säsong. Glass kan exempelvis prioriteras upp en varm dag.

- Alla kategorier. Klassisk sortering uppdelad i olika kategorier finns också.

Läs också: Ännu ett Nettolager stängs – totalt berörs 150 anställda

- Sökfunktion. Sökfunktionen är enkel och nyanserad.

- Leverans. Kunden väljer så kallade slottider för hemleverans och flera olika adresser kan sparas. Coop har sedan en tid tillbaka även börjat med leveranser på helgerna och på sikt kommer alternativet att hämta i butik också integreras. Pilottester pågår hos Stora Coop i Falun och Stora Coop i Sisjön.

- Recept. Mängder av recept finns tillgängliga i appen. De kommer med tiden också att bli köpbara så att ingredienserna enkelt kan läggas till i varukorgen.

- Push-notifikationer och leveransuppföljning. Exempel på funktioner som kommer framöver men som Coop i dagsläget inte vill utveckla detaljerna kring.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

På nytt jobb
Går till Butterick’s

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Nyhetsbrev

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Arkiv

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Åhléns nyinviger i Falun

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.172