23948sdkhjf

Nu släpps Coops nya app

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Här är alla funktionerna.

Nästa vecka släpps Coops nya app som smygtestats sedan i augusti. Appen har flera överraskningar men den mest vitala delen är integrationen med kedjans e-handel.

Läs också: Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

– 70 procent av all trafik på Coop.se kommer från mobilen men bara 20 procent av näthandeln sker i telefonen. Appen är ett efterlängtat tillskott som kommer att underlätta för många samtidigt som vi kan öka vår försäljning online, säger e-handelschefen Claes Hessel till Fri Köpenskap.

Appen har ingen startsida utan kunden kommer direkt till den avdelning som används flitigast.

Mest krut har lagts på handla-funktionen. Vi behöver finnas i samtliga kanaler och mycket handlar om att plocka bort friktionen mellan de olika delarna, säger Henrik Staaf, chef för digital kommunikation till Fri Köpenskap.

Användarvänlighet har varit ledordet.

Läs också: Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Mobilskärmen är liten och produkterna många. Därför gäller det att hitta enkla och smidiga lösningar som underlättar i sökandet, konstaterar Henrik Staaf.

Fem vägval är det första som kunden möts av. Sök-funktion och klassiska produktkategorier är två självklara delar men 60-70 procent av kunderna utgår från tidigare varukorgar när man handlar mat på nätet. Därför finns också knappar som ”Tidigare köpta varor” och ”Sparade varukorgar” enkelt tillgängliga.

Och funktionerna är smarta. Det ska gå enkelt, snabbt och underlätta i livspusslet, berättar Henrik Staaf. 

Henrik Staaf, chef för digital kommunikation hos Coop till vänster och Claes Hessel, e-handelschef till höger. 

I botten av skärmen kan kunden svepa bland ”Aktuella erbjudanden”. Traditionellt har e-handeln alltid fokuserat kring ”klick” på en dataskärm.

Läs också: Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Ingen har riktigt tagit höjd för den nya generationens teknikvanor. Jag tror att vi kommer att få se betydligt mer av den typen av lösningar i framtiden, säger Claes Hessel.

Vilka erbjudanden som frontas är i viss mån anpassade efter kundens tidigare köpmönster. Den som baserar sin kost på vegetariska eller ekologiska varor kommer att få relevanta produkter presenterade. Men här finns också stor utvecklingspotential eftersom Coop, som Fri Köpenskap tidigare berättat, satsar 100 miljoner kronor på en sprillans ny online-plattform.

Vissa funktioner innebär dubbeljobb om vi släpper dem innan den nya plattformen är på plats, berättar Claes Hessel.

Fakta: Så fungerar Coops nya app

Läs också: Två nya chefer till Mathem – tar plats i ledningsgruppen

- Sparade varukorgar. De flesta regelbundna e-handlare utgår från någon form av bas när de handlar mat på nätet. Därför kan kunderna spara sina olika varukorgar.

- Tidigare köpta varor. Kunden kan enkelt hitta favoritprodukterna genom att ta fram en lista på deras mest köpta produkter.

- Aktuella erbjudanden. Med en enkel svepfunktion i botten kan kunden se och lägga till aktuella erbjudanden. Med tid kommer reklamen att bli mer och mer personlig baserat på data och tidigare köp men även externa faktorer som väder, tidpunkt och säsong. Glass kan exempelvis prioriteras upp en varm dag.

- Alla kategorier. Klassisk sortering uppdelad i olika kategorier finns också.

Läs också: Coop rekryterar ny AI-chef

- Sökfunktion. Sökfunktionen är enkel och nyanserad.

- Leverans. Kunden väljer så kallade slottider för hemleverans och flera olika adresser kan sparas. Coop har sedan en tid tillbaka även börjat med leveranser på helgerna och på sikt kommer alternativet att hämta i butik också integreras. Pilottester pågår hos Stora Coop i Falun och Stora Coop i Sisjön.

- Recept. Mängder av recept finns tillgängliga i appen. De kommer med tiden också att bli köpbara så att ingredienserna enkelt kan läggas till i varukorgen.

- Push-notifikationer och leveransuppföljning. Exempel på funktioner som kommer framöver men som Coop i dagsläget inte vill utveckla detaljerna kring.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Nyhetsbrev

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Arkiv

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.125