23948sdkhjf

Nu släpps Coops nya app

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Här är alla funktionerna.

Nästa vecka släpps Coops nya app som smygtestats sedan i augusti. Appen har flera överraskningar men den mest vitala delen är integrationen med kedjans e-handel.

Läs också: ”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

– 70 procent av all trafik på Coop.se kommer från mobilen men bara 20 procent av näthandeln sker i telefonen. Appen är ett efterlängtat tillskott som kommer att underlätta för många samtidigt som vi kan öka vår försäljning online, säger e-handelschefen Claes Hessel till Fri Köpenskap.

Appen har ingen startsida utan kunden kommer direkt till den avdelning som används flitigast.

Mest krut har lagts på handla-funktionen. Vi behöver finnas i samtliga kanaler och mycket handlar om att plocka bort friktionen mellan de olika delarna, säger Henrik Staaf, chef för digital kommunikation till Fri Köpenskap.

Användarvänlighet har varit ledordet.

Läs också: Listan: Här är butikerna som får Coops nya Hämta-koncept

Mobilskärmen är liten och produkterna många. Därför gäller det att hitta enkla och smidiga lösningar som underlättar i sökandet, konstaterar Henrik Staaf.

Fem vägval är det första som kunden möts av. Sök-funktion och klassiska produktkategorier är två självklara delar men 60-70 procent av kunderna utgår från tidigare varukorgar när man handlar mat på nätet. Därför finns också knappar som ”Tidigare köpta varor” och ”Sparade varukorgar” enkelt tillgängliga.

Och funktionerna är smarta. Det ska gå enkelt, snabbt och underlätta i livspusslet, berättar Henrik Staaf. 

Henrik Staaf, chef för digital kommunikation hos Coop till vänster och Claes Hessel, e-handelschef till höger. 

I botten av skärmen kan kunden svepa bland ”Aktuella erbjudanden”. Traditionellt har e-handeln alltid fokuserat kring ”klick” på en dataskärm.

Läs också: NA-KD öppnar pop up i Mos

Ingen har riktigt tagit höjd för den nya generationens teknikvanor. Jag tror att vi kommer att få se betydligt mer av den typen av lösningar i framtiden, säger Claes Hessel.

Vilka erbjudanden som frontas är i viss mån anpassade efter kundens tidigare köpmönster. Den som baserar sin kost på vegetariska eller ekologiska varor kommer att få relevanta produkter presenterade. Men här finns också stor utvecklingspotential eftersom Coop, som Fri Köpenskap tidigare berättat, satsar 100 miljoner kronor på en sprillans ny online-plattform.

Vissa funktioner innebär dubbeljobb om vi släpper dem innan den nya plattformen är på plats, berättar Claes Hessel.

Fakta: Så fungerar Coops nya app

Läs också: Klartecken för Coops köp av Netto

- Sparade varukorgar. De flesta regelbundna e-handlare utgår från någon form av bas när de handlar mat på nätet. Därför kan kunderna spara sina olika varukorgar.

- Tidigare köpta varor. Kunden kan enkelt hitta favoritprodukterna genom att ta fram en lista på deras mest köpta produkter.

- Aktuella erbjudanden. Med en enkel svepfunktion i botten kan kunden se och lägga till aktuella erbjudanden. Med tid kommer reklamen att bli mer och mer personlig baserat på data och tidigare köp men även externa faktorer som väder, tidpunkt och säsong. Glass kan exempelvis prioriteras upp en varm dag.

- Alla kategorier. Klassisk sortering uppdelad i olika kategorier finns också.

Läs också: Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

- Sökfunktion. Sökfunktionen är enkel och nyanserad.

- Leverans. Kunden väljer så kallade slottider för hemleverans och flera olika adresser kan sparas. Coop har sedan en tid tillbaka även börjat med leveranser på helgerna och på sikt kommer alternativet att hämta i butik också integreras. Pilottester pågår hos Stora Coop i Falun och Stora Coop i Sisjön.

- Recept. Mängder av recept finns tillgängliga i appen. De kommer med tiden också att bli köpbara så att ingredienserna enkelt kan läggas till i varukorgen.

- Push-notifikationer och leveransuppföljning. Exempel på funktioner som kommer framöver men som Coop i dagsläget inte vill utveckla detaljerna kring.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer gör dubbla förvärv

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Hon är moderator för Retaildagen

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Finansman ökar innehav i skohandlare

Till Lyko från finansbranschen

Paradiset med ny majoritetsägare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

XL Bygg får ny huvudägare

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten.

Nya dystra siffror: Så många jobb kan försvinna

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

På nytt jobb
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director och har en bakgrund hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.153