23948sdkhjf

Nu släpps Coops nya app

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Här är alla funktionerna.

Nästa vecka släpps Coops nya app som smygtestats sedan i augusti. Appen har flera överraskningar men den mest vitala delen är integrationen med kedjans e-handel.

Läs också: Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

– 70 procent av all trafik på Coop.se kommer från mobilen men bara 20 procent av näthandeln sker i telefonen. Appen är ett efterlängtat tillskott som kommer att underlätta för många samtidigt som vi kan öka vår försäljning online, säger e-handelschefen Claes Hessel till Fri Köpenskap.

Appen har ingen startsida utan kunden kommer direkt till den avdelning som används flitigast.

Mest krut har lagts på handla-funktionen. Vi behöver finnas i samtliga kanaler och mycket handlar om att plocka bort friktionen mellan de olika delarna, säger Henrik Staaf, chef för digital kommunikation till Fri Köpenskap.

Användarvänlighet har varit ledordet.

Läs också: Nytt läge för Coop

Mobilskärmen är liten och produkterna många. Därför gäller det att hitta enkla och smidiga lösningar som underlättar i sökandet, konstaterar Henrik Staaf.

Fem vägval är det första som kunden möts av. Sök-funktion och klassiska produktkategorier är två självklara delar men 60-70 procent av kunderna utgår från tidigare varukorgar när man handlar mat på nätet. Därför finns också knappar som ”Tidigare köpta varor” och ”Sparade varukorgar” enkelt tillgängliga.

Och funktionerna är smarta. Det ska gå enkelt, snabbt och underlätta i livspusslet, berättar Henrik Staaf. 

Henrik Staaf, chef för digital kommunikation hos Coop till vänster och Claes Hessel, e-handelschef till höger. 

I botten av skärmen kan kunden svepa bland ”Aktuella erbjudanden”. Traditionellt har e-handeln alltid fokuserat kring ”klick” på en dataskärm.

Läs också: Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Ingen har riktigt tagit höjd för den nya generationens teknikvanor. Jag tror att vi kommer att få se betydligt mer av den typen av lösningar i framtiden, säger Claes Hessel.

Vilka erbjudanden som frontas är i viss mån anpassade efter kundens tidigare köpmönster. Den som baserar sin kost på vegetariska eller ekologiska varor kommer att få relevanta produkter presenterade. Men här finns också stor utvecklingspotential eftersom Coop, som Fri Köpenskap tidigare berättat, satsar 100 miljoner kronor på en sprillans ny online-plattform.

Vissa funktioner innebär dubbeljobb om vi släpper dem innan den nya plattformen är på plats, berättar Claes Hessel.

Fakta: Så fungerar Coops nya app

Läs också: Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

- Sparade varukorgar. De flesta regelbundna e-handlare utgår från någon form av bas när de handlar mat på nätet. Därför kan kunderna spara sina olika varukorgar.

- Tidigare köpta varor. Kunden kan enkelt hitta favoritprodukterna genom att ta fram en lista på deras mest köpta produkter.

- Aktuella erbjudanden. Med en enkel svepfunktion i botten kan kunden se och lägga till aktuella erbjudanden. Med tid kommer reklamen att bli mer och mer personlig baserat på data och tidigare köp men även externa faktorer som väder, tidpunkt och säsong. Glass kan exempelvis prioriteras upp en varm dag.

- Alla kategorier. Klassisk sortering uppdelad i olika kategorier finns också.

Läs också: Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

- Sökfunktion. Sökfunktionen är enkel och nyanserad.

- Leverans. Kunden väljer så kallade slottider för hemleverans och flera olika adresser kan sparas. Coop har sedan en tid tillbaka även börjat med leveranser på helgerna och på sikt kommer alternativet att hämta i butik också integreras. Pilottester pågår hos Stora Coop i Falun och Stora Coop i Sisjön.

- Recept. Mängder av recept finns tillgängliga i appen. De kommer med tiden också att bli köpbara så att ingredienserna enkelt kan läggas till i varukorgen.

- Push-notifikationer och leveransuppföljning. Exempel på funktioner som kommer framöver men som Coop i dagsläget inte vill utveckla detaljerna kring.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

Kliver in i Kupolen

Arkiv

XXL tappar Sverigechefen

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Mycket svag bygghandel på nätet

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Stärkt Lindex

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18