23948sdkhjf

Ikea går från separata varuhus till butiker i shoppingcenter

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att nå storstadskunder utan bil.

Ikea vill komma närmare storstadskunderna inne i citykärnorna. Möbeljätten planerar därför att göra investeringar i fastigheter på 5,8 miljarder euro, motsvarande 62 miljarder svenska kronor, under de närmaste tre åren, skriver Financial Times.

Läs också: Går till Ikea

– Om du har rätt lägen kommer fysiska butiker alltid att fungera. Vid sidan av att ha en stark närvaro online handlar det om att hitta rätt marknader. Vi vill komma närmare våra kunder som lever centralt i stora städer och som är mindre benägna att ha bil, säger Gerard Groener, global managing director för Ingka Centeres, till Financial Times.

Den nya strategin bygger på den research som Ingka Centres (före detta Ikea Centres) gjort av fastighetsmarknader och kundbeteenden, och som resulterat i ”ett helt nytt sätt att tänka kring shoppingcenter”.

– Det inkluderar en integration av butiker på mötesplatser och att öppna upp den ”blå muren” så att Ikea blir en del av köpcentrum och inte finns i separata byggnader, förklarar Gerard Groener.

Redan i dag äger Ikeas fastighetsdivision, Ingka Centres, fastigheter för ett värde av 9,5 miljarder euro. Men det innehavet ska alltså utökas med mer än hälften. Då ingår 3 miljarder euro som ska plöjas ned i köpcentrum som ska mixas ihop med Ikeabutiker i Europa, Asien och Nordamerika. Det handlar om stora och dyra investeringar, men Groener menar att risken är lägre än vid investeringar i förorter.

Enligt Financial Times räknar Ingka Centres med att år 2025 förfoga över 70 strategiska lägen i 15 länder. Det är en ökning med 35 platser jämfört med nu. I fastighetsbeståndet inkluderas kontor, hotell, mötesplatser och Ikea-inspirerade lägenheter.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Nyhetsbrev

Japansk kedja till Gallerian

Arkiv

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Apotea bästa nätbutik – igen

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Pris regerar under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.285