23948sdkhjf

Ikea går från separata varuhus till butiker i shoppingcenter

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att nå storstadskunder utan bil.

Ikea vill komma närmare storstadskunderna inne i citykärnorna. Möbeljätten planerar därför att göra investeringar i fastigheter på 5,8 miljarder euro, motsvarande 62 miljarder svenska kronor, under de närmaste tre åren, skriver Financial Times.

Läs också: Zalando bygger nytt megalager

– Om du har rätt lägen kommer fysiska butiker alltid att fungera. Vid sidan av att ha en stark närvaro online handlar det om att hitta rätt marknader. Vi vill komma närmare våra kunder som lever centralt i stora städer och som är mindre benägna att ha bil, säger Gerard Groener, global managing director för Ingka Centeres, till Financial Times.

Den nya strategin bygger på den research som Ingka Centres (före detta Ikea Centres) gjort av fastighetsmarknader och kundbeteenden, och som resulterat i ”ett helt nytt sätt att tänka kring shoppingcenter”.

– Det inkluderar en integration av butiker på mötesplatser och att öppna upp den ”blå muren” så att Ikea blir en del av köpcentrum och inte finns i separata byggnader, förklarar Gerard Groener.

Redan i dag äger Ikeas fastighetsdivision, Ingka Centres, fastigheter för ett värde av 9,5 miljarder euro. Men det innehavet ska alltså utökas med mer än hälften. Då ingår 3 miljarder euro som ska plöjas ned i köpcentrum som ska mixas ihop med Ikeabutiker i Europa, Asien och Nordamerika. Det handlar om stora och dyra investeringar, men Groener menar att risken är lägre än vid investeringar i förorter.

Enligt Financial Times räknar Ingka Centres med att år 2025 förfoga över 70 strategiska lägen i 15 länder. Det är en ökning med 35 platser jämfört med nu. I fastighetsbeståndet inkluderas kontor, hotell, mötesplatser och Ikea-inspirerade lägenheter.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Icas resultat bättre än väntat

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Stenbeck går in i Caliroots

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.158