23948sdkhjf

Ikea går från separata varuhus till butiker i shoppingcenter

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att nå storstadskunder utan bil.

Ikea vill komma närmare storstadskunderna inne i citykärnorna. Möbeljätten planerar därför att göra investeringar i fastigheter på 5,8 miljarder euro, motsvarande 62 miljarder svenska kronor, under de närmaste tre åren, skriver Financial Times.

Läs också: Ikea skördar framgångarna av odlingsprojekt

– Om du har rätt lägen kommer fysiska butiker alltid att fungera. Vid sidan av att ha en stark närvaro online handlar det om att hitta rätt marknader. Vi vill komma närmare våra kunder som lever centralt i stora städer och som är mindre benägna att ha bil, säger Gerard Groener, global managing director för Ingka Centeres, till Financial Times.

Den nya strategin bygger på den research som Ingka Centres (före detta Ikea Centres) gjort av fastighetsmarknader och kundbeteenden, och som resulterat i ”ett helt nytt sätt att tänka kring shoppingcenter”.

– Det inkluderar en integration av butiker på mötesplatser och att öppna upp den ”blå muren” så att Ikea blir en del av köpcentrum och inte finns i separata byggnader, förklarar Gerard Groener.

Redan i dag äger Ikeas fastighetsdivision, Ingka Centres, fastigheter för ett värde av 9,5 miljarder euro. Men det innehavet ska alltså utökas med mer än hälften. Då ingår 3 miljarder euro som ska plöjas ned i köpcentrum som ska mixas ihop med Ikeabutiker i Europa, Asien och Nordamerika. Det handlar om stora och dyra investeringar, men Groener menar att risken är lägre än vid investeringar i förorter.

Enligt Financial Times räknar Ingka Centres med att år 2025 förfoga över 70 strategiska lägen i 15 länder. Det är en ökning med 35 platser jämfört med nu. I fastighetsbeståndet inkluderas kontor, hotell, mötesplatser och Ikea-inspirerade lägenheter.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lokalbyte för Esprit

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Jula i god form

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nyhetsbrev

Så mycket ska Sportamore växa

Arkiv

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Lämnar Sealife för Improove

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Så sålde Clas Ohlson

Butikerna hyllar vårbudgeten

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127