23948sdkhjf

Laddar för största handelsdagen någonsin

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

30 procent fler handlare hakar på – så satsar jättarna

Nedräkningen har börjat och Svensk Handels senaste undersökning indikerar att Black friday kommer att slå nya rekord. Årets köpfest beräknas snurra mellan 6,3 och 6,8 miljarder kronor, jämfört med förra årets 5,3. 

Läs också: Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Undersökningar pekar också på att fyra av tio handlare planerar att genomföra någon form av kampanj, en ökning med 30 procent jämfört med 2017.

Bland de som satsar hårdast återfinns Elgiganten. I fjol omsatte hemelektronikjätten produkter för 511 miljoner kronor och webbplatsen noterade 1,6 miljoner kundbesök under ett dygn.

De senaste veckornas trafiksiffror visar, enligt butiken, att intresset för årets köpfest är tre gånger så stort jämfört med samma period förra året.

Årets Black friday kommer att bli den största någonsin, men vi står väl förberedda att ta hand om alla kunder, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Läs också: Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Konkurrenten Media Markt har i sin tur planerat för en veckolång Black friday-satsning, detta för tredje gången i följd. Förberedelserna har enligt företaget pågått i månader.

Black friday har vuxit sig större och större de senaste åren och 2018 kommer inte att bli något undantag, vi ser fram emot nya rekord i år, säger Henrik Hedlund, Head of Sales, på Media markt.

Nätets ledande modebutik Zalando har också förberett sig länge inför shoppinghögtiden. 2017 slog näthandeln rekord med över 2 000 beställningar per minut under de högsta topparna. Försäljningen fyrdubblades jämfört med en vanlig dag. Mot bakgrund av den erfarenheten deltar Zalando på alla 17 marknader i år. 

Tekniksupporten är rustad och består av över 200 personer – samtidigt har logistiksidan vässats rejält.

Varje liten process och varje litet steg måste passa perfekt ihop, så att vi kan uppfylla kundernas förväntningar. Därför har vi investerat i vår intralogistik med exempelvis ytterligare plockningsstationer och sorterare, säger Moritz Hahn, vice vd för affärsverksamheten på Zalando.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Nyhetsbrev

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Arkiv

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.14