23948sdkhjf

Ökad försäljning men kraftigt försämrat resultat för Boozt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren påverkades negativt av ökade marknadsföringsinsatser och förluster i nya fysiska butiken i Köpenhamn.

Nettoomsättning under årets tredje kvartal, juli till september, uppgick till 625 miljoner kronor (454,9) vilket var en ökning med 37,4 procent. 

Den justerade rörelsemarginalen minskade med 1,2 procentenheter till -4,0 procent och rörelseresultatet landade på -28,8 miljoner jämfört med -11,8 miljoner för samma period i fjol. Resultatet försämrades till - 22,7 miljoner jämfört med -12,4 för tredje kvartalet i fjol.

- Som förväntat påverkades marknaden under det tredje kvartalet av stora marknadsföringskampanjer till följd av den ovanligt långa och varma sommaren som rådde under större delen av kvartalet. För att försäkra oss om en sund lagernivå påverkades även vårt resultat under tredje kvartalet av ökade marknadsföringsinsatser vilket ledde till att bruttomarginalen pressades. Rörelseresultatets negativa utveckling under kvartalet drevs av den lägre bruttomarginalen och att förlusterna i den nya fysiska Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn blev större än förväntat, vilket endast delvis uppvägdes av hävstångseffekten i nyckeltalen för andelen rörelsekostnader, skriver Boozts vd Hermann Haraldsson i en kommentar.

E-handlaren bibehåller tillväxtmålet om 36 procent för helåret förväntar att den justerade rörelsemarginalen kommer att ligga i intervallet 1,5 procent till 2 procent.

Dock ser bolaget stora möjligheter och avancemang för outletkonceptet Booztlet.

Mer om: Boozt | Booztlet
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Microsoft köper mark i Sverige

Arkiv

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169