23948sdkhjf

Black friday slog rekord i natt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade med 1 700 procent, enligt Klarnas transaktioner.

Även om Black friday bara har börjat var det många som "hängde på låset", fast på nätet. Enligt Klarna, som hanterar knappt hälften av alla transaktioner inom svensk e-handel, sköt försäljningen i höjden efter tolvslaget till fredagen då alla butikernas erbjudande började att gälla. Försäljningen under den första timmen ökade inte bara med 1 700 i jämförelse med en vanlig dag utan ökade även med 50 procent i jämförelse med förra årets Black friday.

Läs också: Klarna öppnar pop up-butik

– Det är en explosion av köp klockan 00.00 när butikerna släpper sina Black Friday-erbjudanden. Det påminner om när folk väntar på släpp av konsertbiljetter, vi ser att många håller sig vakna för att säkerställa att de kan fynda varor till de allra bästa priserna innan de tar slut, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende i ett pressmeddelande.

Black friday har tidigare år börjat knapra mer på julhandeln. Under fjolåret motsvarade handeln under Black week tre fjärdedelar av den totala försäljningsvolymen de tre första veckorna i december, baserat på statistik från Klarna.

– Chansen, eller risken, för att din julklapp köps idag är mycket stor. När vi frågade våra användare förra veckan så hade hälften av de som bestämt sig för att handla under Black Friday även planer på att köpa julklappar i dag, säger Viveka Söderbäck.

Konkurrenten Dibs rapporterar också om rekordsiffror. Där handlar det om en ökning med 133 procent under natten för Black friday jämfört med i fjol. Enligt Dibs data från tjuvstarten på torsdagskvällen fram till och med fredag morgon så minskade handeln inledningsvis, men ökade sedan kraftigt under natten och på morgonen.

– Trots att Black friday dragits ut till en Black week så forsätter svenskarna traditionen med den nya uppesittarkvällen. Den starka starten indikerar ett nytt rekord på nätet, men vi får se hur det utvecklar sig resten av Black friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Fortsatt trögt för Odd Molly

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Icas resultat bättre än väntat

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Stenbeck går in i Caliroots

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.174