23948sdkhjf

Black friday slog rekord i natt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade med 1 700 procent, enligt Klarnas transaktioner.

Även om Black friday bara har börjat var det många som "hängde på låset", fast på nätet. Enligt Klarna, som hanterar knappt hälften av alla transaktioner inom svensk e-handel, sköt försäljningen i höjden efter tolvslaget till fredagen då alla butikernas erbjudande började att gälla. Försäljningen under den första timmen ökade inte bara med 1 700 i jämförelse med en vanlig dag utan ökade även med 50 procent i jämförelse med förra årets Black friday.

Läs också: Så mycket ska Sportamore växa

– Det är en explosion av köp klockan 00.00 när butikerna släpper sina Black Friday-erbjudanden. Det påminner om när folk väntar på släpp av konsertbiljetter, vi ser att många håller sig vakna för att säkerställa att de kan fynda varor till de allra bästa priserna innan de tar slut, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende i ett pressmeddelande.

Black friday har tidigare år börjat knapra mer på julhandeln. Under fjolåret motsvarade handeln under Black week tre fjärdedelar av den totala försäljningsvolymen de tre första veckorna i december, baserat på statistik från Klarna.

– Chansen, eller risken, för att din julklapp köps idag är mycket stor. När vi frågade våra användare förra veckan så hade hälften av de som bestämt sig för att handla under Black Friday även planer på att köpa julklappar i dag, säger Viveka Söderbäck.

Konkurrenten Dibs rapporterar också om rekordsiffror. Där handlar det om en ökning med 133 procent under natten för Black friday jämfört med i fjol. Enligt Dibs data från tjuvstarten på torsdagskvällen fram till och med fredag morgon så minskade handeln inledningsvis, men ökade sedan kraftigt under natten och på morgonen.

– Trots att Black friday dragits ut till en Black week så forsätter svenskarna traditionen med den nya uppesittarkvällen. Den starka starten indikerar ett nytt rekord på nätet, men vi får se hur det utvecklar sig resten av Black friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Fairtrade ökar kraftigt

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Arkiv

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Daniel Wellington ökar utdelningen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125