23948sdkhjf

De tar över Hunkydory

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Nya ägare med en ”stark” finansiär i ryggen driver vidare varumärket, det kan Habit avslöja.

I mitten av november försattes Hunkydory i konkurs för andra gången inom loppet av ett och ett halvt år, senast med bolaget Hunky Dory Studio som drevs av Hunkydorygrundarna Ulrika och Christopher Bjerke. Drygt en vecka senare står det klart att varumärket lever vidare, rapporterar branschtidningen Habit.

Ett nytt bolag har bildats med Maria Lundtang som vd och Mathias Olsteg som operativ chef, duon är dessutom delägare. I ryggen har de en finansiär som de i dagsläget inte kan uppge.
– Vem det är kan vi tyvärr inte svara på, men det är en finansiär som har investerat i ex antal varumärken tidigare, säger Maria Lundtang till Habit.

Läs också: Hunkydory i konkurs – igen

Maria Lundtang arbetade som vice vd och säljchef på Hunkydory mellan 2015 och 2017. Innan dess var hon på IC Company inom drift och sälj. Maria Lundtang och Mathias Olsteg jobbade tillsammans under 1990-talet i den nuvarande RNB-koncernen. De senaste 15 åren har Mathias Olsteg arbetat med produktion i Asien och Europa.

Varför valde ni att ta över varumärket?
– Vi tycker att Hunkydory har en berättigad plats på marknaden, en stark potential, säger Maria Lundtang.

Vad ska ni göra annorlunda?
– Skillnaden den här gången är att vi har en stark finansiär i ryggen som står bakom satsningen. Vi har tagit med oss nyckelpersoner som är av största vikt för att föra vidare varumärkets DNA. Vi har en ny ledning på plats där vi kompletterar varandra väldigt väl, med lång och bred erfarenhet från branschen.

Nytt fokus sätts på design och på produktion i Europa.
– Vi kommer att vara snabbare ut på marknaden, med kortare ledtider för att få ett större nyhetsvärde. Kunden kommer också uppleva att vi spänner över hela prisstrukturen. Vi vill att alla ska få tillgång till Hunkydory. Det kommer ske en uppfräschning av designen, men vi behåller den röda tråden från tidigare.

Duon beskriver varumärkets röda tråd som ”Parisian chic the Scandinavian way”.
– Det kommer vi fortsätta att vara. Men det kommer att ske en något ökad kommersialisering av Hunkydory, säger Maria Lundtang.

Hur många kollektioner som släpps framgent vill de inte berätta. Men det finns planer på att lägga till ytterligare produktgrupper för att komplettera varumärket. Vem som ska designa Hunkydory är ännu inte bestämt.
– Förhandlingar pågår. Det har ju funnits designer på Hunkydory tidigare som inte var grundarna, säger Maria Lundtang.

Är grundarna kvar i bolaget?
– Nej, inte alls. Vi har köpt varumärket och alla rättigheter, säger Maria Lundtang.

Vad är anledningen till att grundarna inte är kvar på något sätt?
– Nu har en andra konkurs skett. Vi tror på vårt superstarka team med bred kompetens inom produktion och e-handel och som kan Hunkydorys DNA. Vi tror att det kommer att fungera mer lyckosamt på den marknad vi befinner oss, säger Mathias Olsteg.

Hur många som slutar på Hunkydory vet inte Maria Lundtang i dagsläget.
– Det vet jag inte, vi har inte tillgång till hur organisationen såg ut tidigare. Vi har pinpointat nyckelpersonerna som vi vill ta med oss. Hur många det rör sig om kan jag inte berätta.

Vad ingår i konkursboet?
– Vi köpte upp de delar som vi tycker är viktiga för en vidare drift. Vad det är vill jag inte uttala mig om, säger Maria Lundtang.

Ni nämner satsningar på e-handel. Finns det planer på fysiska butiker?
– Inte i dagsläget. Vi fokuserar på global distribution och e-handel. Vi har redan tagit en dialog med marknader som vi önskar att träda in i.

Mer om: Hunkydory
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

XXL tappar Sverigechefen

Arkiv

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Kliver in i Kupolen

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Mycket svag bygghandel på nätet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166