23948sdkhjf

De tar över Hunkydory

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Nya ägare med en ”stark” finansiär i ryggen driver vidare varumärket, det kan Habit avslöja.

I mitten av november försattes Hunkydory i konkurs för andra gången inom loppet av ett och ett halvt år, senast med bolaget Hunky Dory Studio som drevs av Hunkydorygrundarna Ulrika och Christopher Bjerke. Drygt en vecka senare står det klart att varumärket lever vidare, rapporterar branschtidningen Habit.

Ett nytt bolag har bildats med Maria Lundtang som vd och Mathias Olsteg som operativ chef, duon är dessutom delägare. I ryggen har de en finansiär som de i dagsläget inte kan uppge.
– Vem det är kan vi tyvärr inte svara på, men det är en finansiär som har investerat i ex antal varumärken tidigare, säger Maria Lundtang till Habit.

Läs också: Hunkydory i konkurs – igen

Maria Lundtang arbetade som vice vd och säljchef på Hunkydory mellan 2015 och 2017. Innan dess var hon på IC Company inom drift och sälj. Maria Lundtang och Mathias Olsteg jobbade tillsammans under 1990-talet i den nuvarande RNB-koncernen. De senaste 15 åren har Mathias Olsteg arbetat med produktion i Asien och Europa.

Varför valde ni att ta över varumärket?
– Vi tycker att Hunkydory har en berättigad plats på marknaden, en stark potential, säger Maria Lundtang.

Vad ska ni göra annorlunda?
– Skillnaden den här gången är att vi har en stark finansiär i ryggen som står bakom satsningen. Vi har tagit med oss nyckelpersoner som är av största vikt för att föra vidare varumärkets DNA. Vi har en ny ledning på plats där vi kompletterar varandra väldigt väl, med lång och bred erfarenhet från branschen.

Nytt fokus sätts på design och på produktion i Europa.
– Vi kommer att vara snabbare ut på marknaden, med kortare ledtider för att få ett större nyhetsvärde. Kunden kommer också uppleva att vi spänner över hela prisstrukturen. Vi vill att alla ska få tillgång till Hunkydory. Det kommer ske en uppfräschning av designen, men vi behåller den röda tråden från tidigare.

Duon beskriver varumärkets röda tråd som ”Parisian chic the Scandinavian way”.
– Det kommer vi fortsätta att vara. Men det kommer att ske en något ökad kommersialisering av Hunkydory, säger Maria Lundtang.

Hur många kollektioner som släpps framgent vill de inte berätta. Men det finns planer på att lägga till ytterligare produktgrupper för att komplettera varumärket. Vem som ska designa Hunkydory är ännu inte bestämt.
– Förhandlingar pågår. Det har ju funnits designer på Hunkydory tidigare som inte var grundarna, säger Maria Lundtang.

Är grundarna kvar i bolaget?
– Nej, inte alls. Vi har köpt varumärket och alla rättigheter, säger Maria Lundtang.

Vad är anledningen till att grundarna inte är kvar på något sätt?
– Nu har en andra konkurs skett. Vi tror på vårt superstarka team med bred kompetens inom produktion och e-handel och som kan Hunkydorys DNA. Vi tror att det kommer att fungera mer lyckosamt på den marknad vi befinner oss, säger Mathias Olsteg.

Hur många som slutar på Hunkydory vet inte Maria Lundtang i dagsläget.
– Det vet jag inte, vi har inte tillgång till hur organisationen såg ut tidigare. Vi har pinpointat nyckelpersonerna som vi vill ta med oss. Hur många det rör sig om kan jag inte berätta.

Vad ingår i konkursboet?
– Vi köpte upp de delar som vi tycker är viktiga för en vidare drift. Vad det är vill jag inte uttala mig om, säger Maria Lundtang.

Ni nämner satsningar på e-handel. Finns det planer på fysiska butiker?
– Inte i dagsläget. Vi fokuserar på global distribution och e-handel. Vi har redan tagit en dialog med marknader som vi önskar att träda in i.

Mer om: Hunkydory
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Elon och Hemmy gör slut

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Icas resultat bättre än väntat

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Stenbeck går in i Caliroots

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

Butik för Brothers i konkurs

Inredningsföretag med ny ägare

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.126