23948sdkhjf

E-handeln skapar inte trängsel i citytrafiken

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

En ny forskningsstudie friar budbilarna, men lyfter fram en doldis som skyldig till den urbana trängseln. 

Många befarar att e-handelns leveranser kommer att skapa kaos i citytrafiken. Men nu visar ett nytt forskningsprojekt vid IVL Svenska miljöinstitutet att det kanske inte är den mest rimliga framtidsprognosen trots allt. I studien har man analyserat flera trafikscenarier för den framtida stadsdelen Frihamnen i Göteborg. 

– Vår analys visar att e-handeln inte leder till väsentligt mer trafik i staden. Även i stadsdelar med lågt bilinnehav domineras trafiken av personbilar, inte av lastbilar med varuleveranser. I själva verket är dagens e-handelsleveranser till dessa tättbebyggda stadsdelar relativt effektiva sett ur ett transportperspektiv, eftersom nästan samtliga e-handelsleveranser transporteras till ombud, inte till slutkundernas dörr, säger Sönke Behrends, forskare inom urban mobilitet och hållbar stadsutveckling på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande. 

Resan till och från ombuden görs i sin tur sällan med bil. Det handlar mest om gång och cykel, eller att man plockar upp sina paket på väg till och från jobbet, vilket alltså inte skapar mer biltrafik. 

Den trafik som i stället skapar trängsel är servicefordonen, det vill säga hantverkare, fastighetstjänster, städning och liknande. En vanlig leverans tar bara några minuter, medan servicefordon står parkerade i flera timmar under sina uppdrag. 

– Det största problemet är den stora ytan som behövs för parkeringen av dessa fordon. Det blir konkurrens när ytan i staden är begränsad och behöver användas till många andra ändamål som kollektivtrafik, grönområden, uteserveringar eller mer bebyggelse, säger Sönke Behrends. 

Och ju mer städerna växer och förtätas, desto större blir problemen. Åndå diskuteras inte servicesektorn i nämnvärd grad, enligt Sönke Behrends. 

– Trängsel och parkering hör till de stora utmaningarna när städerna förtätas. Här behöver vi utveckla lösningar för servicefordon. Hur kan parkeringen för dessa tjänster integreras i stadsdelar där vi inte vill ha bilparkering? Hur kan dessa tjänster utföras utan att de alltid behöver parkera fordonet vid kunden? Det här är frågor som vi måste arbeta vidare med om vi ska lyckas skapa städer som är både tillgängliga, attraktiva och hållbara, säger han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Frifräsare öppnar nytt i köpcentrum

Handelsområdet växer

Nådde inte försäljningsmål

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade under första kvartalet.

Hämtlådor lanseras i Litauen

Jollyroom får Nordens största e-handelslager

Efter de senaste årens expansion ska Jollyroom nu centralisera lagerverksamheten i en jätteanläggning.

Nyhetsbrev

Ikea skjuter upp varuhus

Arkiv

Allt fler kasserar kassarna

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Här öppnar XXL

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Handlarna tappar tron till jul

Energidryck kan komma att begränsas

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Flera finalister i marknadsföringstävling

Dole säljer i Sverige och Finland

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Julklappar för 23 miljarder

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11