23948sdkhjf

Svart fredag slog singlarnas dag

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stor skillnad mellan de nya köphögtiderna.

Köphelgen Black Fridays intåg på den svenska marknaden börjar ge allt större avtryck och i år ökade försäljningen mer än tidigare. Det framgår av statistik från betalplattformen Adyen som även jämfört försäljningen med den (för Sverige) mindre kända köpdagen Singles day.

Läs också: Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Under Singles day ökade försäljningen med 10 procent i jämförelse med en genomsnittlig vecka, men under Black friday ökade försäljningen med hela 300 procent på nätet. Även värdet på de inköpta varorna ökade med 75 procent på Singles day, respektive 150 procent på Black friday.

I de fysiska butikerna sågs också en markant ökning av försäljningen under Black friday, där med 125 procent. Singles day å andra sidan hade ingen effekt alls i de fysiska butikerna.

Det som talar för att Singles day kan ha framtiden för sig var dock att köpen började mycket tidigare på nätet, redan efter tolvslaget medans Black friday-försäljningen först tog fart från och med klockan åtta på morgonen.

– Vår data visar att de två dagarna spelar olika roller. Vi ser att Singles day främst lockade early adopters – yngre, digitala millennials som gärna handlar med mobilen och inte har någonting emot att sitta uppe för att säkra en bra deal. Det är en dag för att unna sig själv. Black friday är mer etablerat och kopplat till julhandeln, vilket tilltalar en bredare målgrupp och förklarar de högre beloppen och ökningen i butik, säger Tobias Lindh, chef för Adyen i norra Europa, i ett pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Fairtrade ökar kraftigt

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Arkiv

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Daniel Wellington ökar utdelningen

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142