23948sdkhjf

Svart fredag slog singlarnas dag

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stor skillnad mellan de nya köphögtiderna.

Köphelgen Black Fridays intåg på den svenska marknaden börjar ge allt större avtryck och i år ökade försäljningen mer än tidigare. Det framgår av statistik från betalplattformen Adyen som även jämfört försäljningen med den (för Sverige) mindre kända köpdagen Singles day.

Läs också: Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Under Singles day ökade försäljningen med 10 procent i jämförelse med en genomsnittlig vecka, men under Black friday ökade försäljningen med hela 300 procent på nätet. Även värdet på de inköpta varorna ökade med 75 procent på Singles day, respektive 150 procent på Black friday.

I de fysiska butikerna sågs också en markant ökning av försäljningen under Black friday, där med 125 procent. Singles day å andra sidan hade ingen effekt alls i de fysiska butikerna.

Det som talar för att Singles day kan ha framtiden för sig var dock att köpen började mycket tidigare på nätet, redan efter tolvslaget medans Black friday-försäljningen först tog fart från och med klockan åtta på morgonen.

– Vår data visar att de två dagarna spelar olika roller. Vi ser att Singles day främst lockade early adopters – yngre, digitala millennials som gärna handlar med mobilen och inte har någonting emot att sitta uppe för att säkra en bra deal. Det är en dag för att unna sig själv. Black friday är mer etablerat och kopplat till julhandeln, vilket tilltalar en bredare målgrupp och förklarar de högre beloppen och ökningen i butik, säger Tobias Lindh, chef för Adyen i norra Europa, i ett pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

XXL tappar Sverigechefen

Arkiv

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Kliver in i Kupolen

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Mycket svag bygghandel på nätet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138