23948sdkhjf

Svart fredag slog singlarnas dag

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stor skillnad mellan de nya köphögtiderna.

Köphelgen Black Fridays intåg på den svenska marknaden börjar ge allt större avtryck och i år ökade försäljningen mer än tidigare. Det framgår av statistik från betalplattformen Adyen som även jämfört försäljningen med den (för Sverige) mindre kända köpdagen Singles day.

Läs också: Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Under Singles day ökade försäljningen med 10 procent i jämförelse med en genomsnittlig vecka, men under Black friday ökade försäljningen med hela 300 procent på nätet. Även värdet på de inköpta varorna ökade med 75 procent på Singles day, respektive 150 procent på Black friday.

I de fysiska butikerna sågs också en markant ökning av försäljningen under Black friday, där med 125 procent. Singles day å andra sidan hade ingen effekt alls i de fysiska butikerna.

Det som talar för att Singles day kan ha framtiden för sig var dock att köpen började mycket tidigare på nätet, redan efter tolvslaget medans Black friday-försäljningen först tog fart från och med klockan åtta på morgonen.

– Vår data visar att de två dagarna spelar olika roller. Vi ser att Singles day främst lockade early adopters – yngre, digitala millennials som gärna handlar med mobilen och inte har någonting emot att sitta uppe för att säkra en bra deal. Det är en dag för att unna sig själv. Black friday är mer etablerat och kopplat till julhandeln, vilket tilltalar en bredare målgrupp och förklarar de högre beloppen och ökningen i butik, säger Tobias Lindh, chef för Adyen i norra Europa, i ett pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XL Bygg får ny huvudägare

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten.

Lågprisaktören till expansiv handelsplats – öppnar 2020

Citybutik för Søstrene Grene

Danska detaljhandelskedjan öppnar tredje butiken i Stockholm.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Klartecken för Coops köp av Netto

På nytt jobb
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director och har en bakgrund hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Nyhetsbrev

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Arkiv

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Optimismen spirar i e-handeln medan självförtroendet sviktar inom sällanköpsvaruhandeln

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Stockmann säger upp 150

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.166