23948sdkhjf

Svart fredag slog singlarnas dag

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stor skillnad mellan de nya köphögtiderna.

Köphelgen Black Fridays intåg på den svenska marknaden börjar ge allt större avtryck och i år ökade försäljningen mer än tidigare. Det framgår av statistik från betalplattformen Adyen som även jämfört försäljningen med den (för Sverige) mindre kända köpdagen Singles day.

Läs också: Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Under Singles day ökade försäljningen med 10 procent i jämförelse med en genomsnittlig vecka, men under Black friday ökade försäljningen med hela 300 procent på nätet. Även värdet på de inköpta varorna ökade med 75 procent på Singles day, respektive 150 procent på Black friday.

I de fysiska butikerna sågs också en markant ökning av försäljningen under Black friday, där med 125 procent. Singles day å andra sidan hade ingen effekt alls i de fysiska butikerna.

Det som talar för att Singles day kan ha framtiden för sig var dock att köpen började mycket tidigare på nätet, redan efter tolvslaget medans Black friday-försäljningen först tog fart från och med klockan åtta på morgonen.

– Vår data visar att de två dagarna spelar olika roller. Vi ser att Singles day främst lockade early adopters – yngre, digitala millennials som gärna handlar med mobilen och inte har någonting emot att sitta uppe för att säkra en bra deal. Det är en dag för att unna sig själv. Black friday är mer etablerat och kopplat till julhandeln, vilket tilltalar en bredare målgrupp och förklarar de högre beloppen och ökningen i butik, säger Tobias Lindh, chef för Adyen i norra Europa, i ett pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Kungsängen testar också pop up-konceptet

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Nyhetsbrev

Nätbokhandlaren varslar personal

Arkiv
1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Här stänger G-Star Raw

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Kappahl ut – NA-KD in

Axfood ville också köpa Netto

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

Tredje butiken för Ellos Home

Clas Ohlson fördubblar vinsten

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.138