23948sdkhjf

Ny ägare till konkursade Park Lane

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Det blir en fortsättning för varumärket – norskt bolag tar över konkursboet.

Det var i oktober som Habit var först med att rapportera att modemärket Park Lane försatts i konkurs. vid Helsingborgs tingrätt.

Nu står det klart att norska Jotunfjell, med vd Hans Kristian Melbye i spetsen, förvärvat varumärket, lager och orderstocken inför våren via dotterbolaget Airport retail Group. Förvärvet skedde den 16 november.

Det nya bolaget får namnet Park Lane ARG Brands AB och ska ha huvudkontor i Malmö.

Airport Retail Group driver handel på nordiska flygplatser samt Steen & Ström Departmentstore i Oslo och producerar därtill ett par varumärken "inhouse", och där nu alltså även Park Lane ska rymmas.

Den nya ägaren ska använda sina egna butiker som bas för märket och plocka in det i sortimentet och därefter lägga allt fokus på att arbeta med återförsäljare i initialt Sverige men därefter övriga nordiska länder.

Enligt creative director och tidigare majoritetsägaren Ola Törn-Lindhe, som fortsätter i sin tidigare roll i företaget, fanns det ett flertal intressenter till konkursboet och efter en budgivning stod det klart att det norska bolaget drog det längsta strået. Någon köpesumma kommuniceras dock inte.

Enligt Ola Törn-Lindhe var det en rad felsatsningar som ledde till konkursen.

– För stor kostnadskostym, satsningar på åtta franchisebutiker och det rådande och tuffa läget generellt i branschen blev till slut för kostsamt för bolaget. Med franchisebutikerna flyttar man ut varulagret i butikerna och stöttar även franchisetagarna och om det då inte blir tillräcklig snurr i butikerna så blir det för kostsamt, säger Ola Törn-Lindhe till Habit.

Företaget hade förutom franchisebutiker i Norge, Wien och München även den egna fysiska butikerna på Väla, som är på kortidskontrakt och ska stängas.

Vad som sker med franchisebutikerna vet han inte men han siar att flera av dem kommer att göras om till multibrandbutiker och att några har även uttryckt att de vill fortsätta att sälja Park Lane.

Förutom Ola Törn-Lindhe fortsätter ett antal nyckelpersoner arbeta för bolaget i en ny och mindre organisation som är under uppbyggnad och ska arbeta utifrån ett nytt kontor i mindre lokaler i Malmö.

Park Lane kommer att fortsätta som renodlad leverantör och en slimmad organisationen med mindre kostnadskostym väntas ge butikerna bättre kalkyler och marginaler och Ola Törn Lindhe vill meddela budskapet om 3,5 till 4,0 i kalkyl till kunden.

- Vi hade omkring 200 kunder och vi hoppas naturligtvis att många ska fortsätta att köpa Park Lane. Vi lägger nu marginalerna i våra kunders butiker och vi håller på att arbeta fram en ny affärsplan för bolaget, säger Ola Törn-Lindhe till Habit.

I framtiden ska Park Lane arbeta med två kollektioner per år itsället för som tidigare fyra till fem.

Kommer kunderna att känna igen Park Lane?

- Kvaliteten, färgspelet och uttrycket för Park Lane kommer att vara detsamma och vi kommer att kunna fortsätta att arbeta med samma producenter vilket känns väldigt roligt, spännande och tryggt, säger Ola Törn-Lindhe till Habit.

Kollektionen för hösten 2019  presenteras under januari. Ola Törn-Lindhe räknar med att kontakta befintliga kunder inom kort för att ge information angående vårens order och framtida samarbete.

- Just nu arbetar vid med den tekniska plattformen för att kunna skicka ut nya order men då det är på plats så är vi redo att även ta nya order och även leverera ut plagg.

Innan konkursen hann Park Lane med att leverera stora delar av höstkollektionen förutom julkollektionen och en cruise-kollektion som i färg överbrygger vinter och vår och som nu kommer att kunna levereras ut till kunderna.

Mer om: Park Lane
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Barneys överväger konkurs

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.134