23948sdkhjf

Polisen: ”Handeln skapar kriminell generation”

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Tusentals svenska ungdomar utnyttjar näthandelns svaghet.

Kortbedrägerierna ökar lavinartat. Bland unga svenskar har det blivit en het och farlig trend att shoppa med stulna kortuppgifter, avslöjar tidningen Skydd & Säkerhet. Över 80 000 kortbedrägeribrott anmäldes 2017. 2018 når siffran över 100 000. 

Läs också: Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

När Jan Olsson, kriminalkommissarie vid Nationellt IT-brottscentrum, granskar statistiken över fällande domar blir han bedrövad, majoriteten av köpen göras av ostraffade unga svenskar (under 25). Uppgifterna bekräftas av Europol.

– Det handlar om tusentals unga som begår de här brotten, berättar han för tidningen Skydd & Säkerhet. Hade det inte varit så enkelt hade de flesta av de här ungdomarna inte blivit kriminella. De ser sina kompisar med en massa coola grejer, får reda på hur man går tillväga och att det inte innebär några problem. 

Man sitter i soffan med sin laptop och en colaburk i hand och köper kläder genom att trycka in siffror på tangentbordet. Vem lider av det? De ser inga offer.


Jan Olsson är kriminalkommissarie vid Nationellt IT-brottscentrum.

– Man sitter i soffan med sin laptop, en colaburk i hand och köper kläder genom att trycka på tangentbordet. Vem lider av det? De ser inga offer. Trösklarna för att utföra brotten är så pass låga eftersom ungdomarna inte ser någon som far illa.

Stulna kortuppgifter kan köpas på Darknet för några hundralappar.

Dessutom är risken för att åka dit i princip i lika med noll: 
– Då får de anmäla sig själva snudd på. I och med att köpen sker utomlands och svensk polis inte får ut köpinformation om var de beställda varorna skickas.

Den här korthysterin, att inte identifiera sina kunder, den är inte acceptabel. 

Eftersom reglerna inom EU-området har blivit hårdare, med GDPR och PSD2, sker de flesta av köpen i Asien och USA. Svensk polis kan bara titta på. Men det finns också stora svenska företag som bidrar till brottsstatistiken – genom att inte använda de säkerhetslager som erbjuds, exempelvis 3dsecure. 

– De tycker det blir för krångligt för kunden att skriva in en kod till. Det är uppseendeväckande att man accepterar bedrägerierna på det sättet.

Jan Olsson menar att många handlare måste ta ett större ansvar.
– Den här kortköpshysterin, att inte identifiera sina kunder, den är inte acceptabel. Där finns en generation människor som blir kriminella på det här sättet. Vi ser det här som en inkörsport till grövre brottslighet. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

16 nya butiker i fjol

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133