23948sdkhjf

Polisen: ”Handeln skapar kriminell generation”

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Tusentals svenska ungdomar utnyttjar näthandelns svaghet.

Kortbedrägerierna ökar lavinartat. Bland unga svenskar har det blivit en het och farlig trend att shoppa med stulna kortuppgifter, avslöjar tidningen Skydd & Säkerhet. Över 80 000 kortbedrägeribrott anmäldes 2017. 2018 når siffran över 100 000. 

Läs också: Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

När Jan Olsson, kriminalkommissarie vid Nationellt IT-brottscentrum, granskar statistiken över fällande domar blir han bedrövad, majoriteten av köpen göras av ostraffade unga svenskar (under 25). Uppgifterna bekräftas av Europol.

– Det handlar om tusentals unga som begår de här brotten, berättar han för tidningen Skydd & Säkerhet. Hade det inte varit så enkelt hade de flesta av de här ungdomarna inte blivit kriminella. De ser sina kompisar med en massa coola grejer, får reda på hur man går tillväga och att det inte innebär några problem. 

Man sitter i soffan med sin laptop och en colaburk i hand och köper kläder genom att trycka in siffror på tangentbordet. Vem lider av det? De ser inga offer.


Jan Olsson är kriminalkommissarie vid Nationellt IT-brottscentrum.

– Man sitter i soffan med sin laptop, en colaburk i hand och köper kläder genom att trycka på tangentbordet. Vem lider av det? De ser inga offer. Trösklarna för att utföra brotten är så pass låga eftersom ungdomarna inte ser någon som far illa.

Stulna kortuppgifter kan köpas på Darknet för några hundralappar.

Dessutom är risken för att åka dit i princip i lika med noll: 
– Då får de anmäla sig själva snudd på. I och med att köpen sker utomlands och svensk polis inte får ut köpinformation om var de beställda varorna skickas.

Den här korthysterin, att inte identifiera sina kunder, den är inte acceptabel. 

Eftersom reglerna inom EU-området har blivit hårdare, med GDPR och PSD2, sker de flesta av köpen i Asien och USA. Svensk polis kan bara titta på. Men det finns också stora svenska företag som bidrar till brottsstatistiken – genom att inte använda de säkerhetslager som erbjuds, exempelvis 3dsecure. 

– De tycker det blir för krångligt för kunden att skriva in en kod till. Det är uppseendeväckande att man accepterar bedrägerierna på det sättet.

Jan Olsson menar att många handlare måste ta ett större ansvar.
– Den här kortköpshysterin, att inte identifiera sina kunder, den är inte acceptabel. Där finns en generation människor som blir kriminella på det här sättet. Vi ser det här som en inkörsport till grövre brottslighet. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jaktkedja i konkurs

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Hemtex varslar på huvudkontoret

Nelly lämnar Falkenberg

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nyhetsbrev

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Arkiv

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

På nytt jobb
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

1

H&M majoritetsägare i Sellpy

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

TEKNIK
Snabbväxande Soti satsar på Sverige

”Produkterna viktigast”, betonar Carl Rodrigues, grundare och vd för kanadensiska Soti.

Iittala ut – Sandqvist in

Horseonline med nya investerare

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Fler butiker till Elins Esplanad

H&M-avtal ska lyfta städkvalitet – och kundupplevelse

Indiska hakar på uthyrningståget

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.117