23948sdkhjf

Polisen: ”Handeln skapar kriminell generation”

Tusentals svenska ungdomar utnyttjar näthandelns svaghet.

Kortbedrägerierna ökar lavinartat. Bland unga svenskar har det blivit en het och farlig trend att shoppa med stulna kortuppgifter, avslöjar tidningen Skydd & Säkerhet. Över 80 000 kortbedrägeribrott anmäldes 2017. 2018 når siffran över 100 000. 

När Jan Olsson, kriminalkommissarie vid Nationellt IT-brottscentrum, granskar statistiken över fällande domar blir han bedrövad, majoriteten av köpen göras av ostraffade unga svenskar (under 25). Uppgifterna bekräftas av Europol.

– Det handlar om tusentals unga som begår de här brotten, berättar han för tidningen Skydd & Säkerhet. Hade det inte varit så enkelt hade de flesta av de här ungdomarna inte blivit kriminella. De ser sina kompisar med en massa coola grejer, får reda på hur man går tillväga och att det inte innebär några problem. 

Man sitter i soffan med sin laptop och en colaburk i hand och köper kläder genom att trycka in siffror på tangentbordet. Vem lider av det? De ser inga offer.


Jan Olsson är kriminalkommissarie vid Nationellt IT-brottscentrum.

– Man sitter i soffan med sin laptop, en colaburk i hand och köper kläder genom att trycka på tangentbordet. Vem lider av det? De ser inga offer. Trösklarna för att utföra brotten är så pass låga eftersom ungdomarna inte ser någon som far illa.

Stulna kortuppgifter kan köpas på Darknet för några hundralappar.

Dessutom är risken för att åka dit i princip i lika med noll: 
– Då får de anmäla sig själva snudd på. I och med att köpen sker utomlands och svensk polis inte får ut köpinformation om var de beställda varorna skickas.

Den här korthysterin, att inte identifiera sina kunder, den är inte acceptabel. 

Eftersom reglerna inom EU-området har blivit hårdare, med GDPR och PSD2, sker de flesta av köpen i Asien och USA. Svensk polis kan bara titta på. Men det finns också stora svenska företag som bidrar till brottsstatistiken – genom att inte använda de säkerhetslager som erbjuds, exempelvis 3dsecure. 

– De tycker det blir för krångligt för kunden att skriva in en kod till. Det är uppseendeväckande att man accepterar bedrägerierna på det sättet.

Jan Olsson menar att många handlare måste ta ett större ansvar.
– Den här kortköpshysterin, att inte identifiera sina kunder, den är inte acceptabel. Där finns en generation människor som blir kriminella på det här sättet. Vi ser det här som en inkörsport till grövre brottslighet. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079