23948sdkhjf

Nätet störst på Black friday

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nytt rekord på nästan 7 miljarder.

Black friday slog återigen rekord i Sverige och den totala försäljningen under fredagen den 23 november uppgick till 6,7 miljarder kronor, det framgår av siffror från Postnord. Det är 1,4 miljarder kronor, 27 procent mer, än i fjol.

Läs också: Ny storförlust för Postnord

Att helgen tagit större grepp i landet märks bland annat genom att hela 96 procent av svenskarna var medvetna om att det var Black friday och 36 procent valde också att handla under dagen.

– Black friday fortsätter att växa, och har dessutom utökats till att bli Black week hos många handlare. Det har tagit bort en del av trycket under fredagen som trots det är ohotad som årets största konsumtionsdag, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

En stor del av handeln skedde på nätet där mer än hälften av konsumenterna valde att utföra sina köp. Detta gav också avtryck i posthanteringen då Postnord fick hantera 897 000 paket under helgen, 25 procent fler än motsvarande helg efter Black friday 2017.

Samtidigt gick det att notera att Black friday-fenomenet börjar sprida ut sig till fler intilliggande veckodagar. Klarna som även de fört statistik över sin försäljning såg att totalt ökade tillväxten dagarna kring Black friday med 38 procent, att jämföra med "endast" 31 procent för självaste fredagen. Endast onsdagen såg en lägre ökning än självast Black friday.

– När dammet lagt sig kan vi konstatera att försäljningen med Klarna under Black Friday varit större än någonsin, men att tillväxten mattats av jämfört med tidigare år. Detta beror troligtvis på att många handlare väljer att sprida sina erbjudanden över hela veckan och Black Friday börjar allt mer bli Black Week, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Totalt spenderades i snitt 2 635 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

Kliver in i Kupolen

Arkiv

XXL tappar Sverigechefen

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Här finns Årets apotek

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Mycket svag bygghandel på nätet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Stärkt Lindex

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.281