23948sdkhjf

Nätet störst på Black friday

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nytt rekord på nästan 7 miljarder.

Black friday slog återigen rekord i Sverige och den totala försäljningen under fredagen den 23 november uppgick till 6,7 miljarder kronor, det framgår av siffror från Postnord. Det är 1,4 miljarder kronor, 27 procent mer, än i fjol.

Läs också: Fraktstöd sänks – nu blir Kinapaketen dyrare

Att helgen tagit större grepp i landet märks bland annat genom att hela 96 procent av svenskarna var medvetna om att det var Black friday och 36 procent valde också att handla under dagen.

– Black friday fortsätter att växa, och har dessutom utökats till att bli Black week hos många handlare. Det har tagit bort en del av trycket under fredagen som trots det är ohotad som årets största konsumtionsdag, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

En stor del av handeln skedde på nätet där mer än hälften av konsumenterna valde att utföra sina köp. Detta gav också avtryck i posthanteringen då Postnord fick hantera 897 000 paket under helgen, 25 procent fler än motsvarande helg efter Black friday 2017.

Samtidigt gick det att notera att Black friday-fenomenet börjar sprida ut sig till fler intilliggande veckodagar. Klarna som även de fört statistik över sin försäljning såg att totalt ökade tillväxten dagarna kring Black friday med 38 procent, att jämföra med "endast" 31 procent för självaste fredagen. Endast onsdagen såg en lägre ökning än självast Black friday.

– När dammet lagt sig kan vi konstatera att försäljningen med Klarna under Black Friday varit större än någonsin, men att tillväxten mattats av jämfört med tidigare år. Detta beror troligtvis på att många handlare väljer att sprida sina erbjudanden över hela veckan och Black Friday börjar allt mer bli Black Week, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Totalt spenderades i snitt 2 635 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Pizzakedjan Domino's lämnar Sverige

Här öppnar JC

Nyhetsbrev

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Arkiv

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Clas Ohlson växer kraftigt online

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Jaktkedja i konkurs

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Handeln ritar om städerna

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.155