23948sdkhjf

Nätet störst på Black friday

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nytt rekord på nästan 7 miljarder.

Black friday slog återigen rekord i Sverige och den totala försäljningen under fredagen den 23 november uppgick till 6,7 miljarder kronor, det framgår av siffror från Postnord. Det är 1,4 miljarder kronor, 27 procent mer, än i fjol.

Läs också: Tradera i paketsamarbete med Postnord

Att helgen tagit större grepp i landet märks bland annat genom att hela 96 procent av svenskarna var medvetna om att det var Black friday och 36 procent valde också att handla under dagen.

– Black friday fortsätter att växa, och har dessutom utökats till att bli Black week hos många handlare. Det har tagit bort en del av trycket under fredagen som trots det är ohotad som årets största konsumtionsdag, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

En stor del av handeln skedde på nätet där mer än hälften av konsumenterna valde att utföra sina köp. Detta gav också avtryck i posthanteringen då Postnord fick hantera 897 000 paket under helgen, 25 procent fler än motsvarande helg efter Black friday 2017.

Samtidigt gick det att notera att Black friday-fenomenet börjar sprida ut sig till fler intilliggande veckodagar. Klarna som även de fört statistik över sin försäljning såg att totalt ökade tillväxten dagarna kring Black friday med 38 procent, att jämföra med "endast" 31 procent för självaste fredagen. Endast onsdagen såg en lägre ökning än självast Black friday.

– När dammet lagt sig kan vi konstatera att försäljningen med Klarna under Black Friday varit större än någonsin, men att tillväxten mattats av jämfört med tidigare år. Detta beror troligtvis på att många handlare väljer att sprida sina erbjudanden över hela veckan och Black Friday börjar allt mer bli Black Week, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Totalt spenderades i snitt 2 635 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

20 butiker ska bort i modekedjan

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Nyhetsbrev

Härligt mycket handel i Almedalen

Arkiv

WeSC behöver nytt kapital

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Kappahl på sommarturné med Newbie

Beijer gör dubbla förvärv

NA-KD öppnar pop up i Mos

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.162