23948sdkhjf

Cheap Monday läggs ned

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M-gruppen lägger ned denimmärket efter en längre tid av negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling.

H&M-gruppen väljer att lägga ned Cheap Monday för att fokusera på kärnverksamheten, heter det i ett pressmeddelande från modekoncernen på tisdagsmorgonen.

Läs också: H&M nyöppnar vid Sergels torg – så ser butiken ut

"Cheap Mondays affärsmodell bygger på traditionell grossistverksamhet som har haft stora utmaningar på grund av skiftet i branschen", skriver koncernen.

– Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på. Vi ser väldigt goda möjligheter och stor potential för våra övriga varumärken inom New Business som alla utvecklas positivt både digitalt och genom egna butiker, säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen.

80 medarbetare berörs och de ska enligt pressmeddelandet erbjudas externt karriäromställningsstöd och möjlighet att söka nya anställningar inom H&M-gruppen.

Avvecklingen av märket påbörjas omgående för att avslutas den 30 juni 2019. Cheap Mondays butik i London samt onlinebutiken stängs ned den 31 december 2018.

Anställningarna ska upphöra successivt under 2019.

Cheap Monday grundades av Adam Friberg, Lars Karlsson och Örjan Andersson och ingick med bland annat Weekday och Monki i Fabric Scandinavien som förvärvades av modekoncernen 2008.

Mer om: Chea Monday | H&M
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Kedjorna som är bäst på mersälj

Nyhetsbrev

Apotea bästa nätbutik – igen

Arkiv

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

Så sålde Clas Ohlson

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Kökstillverkare öppnar nytt

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

På nytt jobb
Gant får ny vd

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Här öppnar Ideal of Sweden

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.179