23948sdkhjf

Postnord: ”Volymer vi aldrig har sett förr”

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

Rekordtryck – men Postnord håller stånd

Postnord är mitt uppe i arbetet att leverera Black friday-paket till Sveriges ombud.

Läs också: Ny storförlust för Postnord

Volymerna är rekordstora efter att svenskarna har handlat varor för 6,7 miljarder den 23 november. En ökning med 27 procent sedan i fjol.

Natten mot tisdag passerade 702 000 paket och natten mot onsdag 630 000 paket genom Postnords paketterminaler. Totalt har PostNord hanterat drygt 2,2 miljoner paket sedan Black friday, vilket förstås är rekordsiffror. 

Postnord har rustat rejält för att klara anstormningen. Och hittills håller man undan från fjolårets kaosrubriker:
– Det har gått signifikant mycket bättre än föregående år. Lejonparten av det som gick ut i går kommer att levereras i tid, även om det tyvärr blir enstaka förseningar, säger Mathias Krümmel, produktionschef på Postnord.

Under de närmsta dagarna kommer Postnord fortsätta märka av effekterna av den rekordstora Black friday-försäljningen. Kunderna börjar bli klara med orderplockandet och skickar in paketen till Postnord. Så stora volymer som nådde terminalerna under natten mot tisdagen har Mathias Krümmel aldrig tidigare sett.

Läs också: Nedläggningstrend i Icas posthantering?

– Gårdagens volym var rekordstor. Volymerna mäts varje dygn och vi har fortsatta signifikanta volymer. Det kommer med stor sannolikhet fortsätta under hela veckan.

Trots trycket är Postnord nu betydligt bättre rustat än i fjol och lyckades nästan spika prognosen på riksnivå: 
– Vi kan konstatera att det blev som vi trott och planerat för. Vi satte upp 900 000 kolli, det kom in 897 000. Däremot blev det stora regionala skillnader. Stockholm låg i snitt 18 procent över prognosen, Göteborg 16 procent över och Småland en bit under.

Trots att man har tittat på historiska data kombinerat med hur det har gått föregående år, sista halvåret, sista månaden och så vidare. Samtidigt har man också jobbat aktivt mot de största e-handlarna som står för 80 procent av volymerna.

– Men ju närmare den lokala marknaden du kommer desto svårare blir det med en hög prognossäkerhet. Det är klart att Stockholm är en köpstark region, men stockholmarna har handlat friskt i år. Vi behöver förfina våra mätmetoder framöver och kanske börja titta på AI, om det kan hjälpa oss. Men vi är inte där ännu, säger Mathias Krümmel, som passar på att sända ett budskap till alla att vara ute i god tid och hämta sina paket.

– Hos enskilda ombud kan det naturligtvis, beroende på när människor handlar, vissa dagar vara 100 eller 200 procent mer volym än brukligt. Vi vill vi jättegärna be om hjälp, snälla hämta ut era kollin så fort det bara går.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

16 nya butiker i fjol

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139