23948sdkhjf

Så blir Kista gallerias ansiktslyftning

"Vill få bort 90-talskänslan". Restaurangtorget får nytt koncept.

2010 var Kista galleria Sveriges mest besökta köpcentrum. Men tiden har sprungit i kapp köpcentrumet. I slutet av året startar därför en ombyggnationen av gallerian som första gången invigdes 1977.

Tanken är att Kista galleria, som ägs av Citycon, ska bli "ett citykvarter för vardagslivet", det vill säga mer ombonat och familjärt. I trendriktig anda ska det hela mer påminna om en stadsdel än ett köpcentrum.

Bland annat stöps restaurangtorget om. Torget, som invigdes 2002, ska få en tydligare och mer överblickbar inramning med mer ljusa färger, naturkänsla, minimalistisk och bättre belysning. Det nya torgnamnet blir M.E.E.T som står för ”meet, eat, enjoy together”. Det skapas även en ny lounge-del. 


Mattorget kommer gå under nya konceptnamnet MEET.

– Vi vill att det ska vara spännande och ha en välkomnande atmosfär. Det ska kännas inbjudande att komma hit och ta en bit mat tillsammans med vänner och familj, i små och stora sällskap, berättar Magnus Åkesson, affärsområdeschef på Citycon.

 
Takhöjden sänks, golvet byts ut likaså sittytorna. 

De allmäna ytorna fräschas upp genom att golv, belysning och sittytor byts ut. Takhöjden skalas ned med ett mellantak.

–  Vi vill skapa ett modernt, urbant uttryck och få bort känslan av 90-tal, säger Jason Clark på den brittiska arkitektbyrån Benoy som har fått uppdraget att skapa den nya designen.

Det blir även en rokad bland butikerna. Bland annat förstärks livsmedelsutbudet och utbudat av för vardagslivet.  

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094