23948sdkhjf

Så effektiviserar e-handelsjätten varuhanteringen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Utveckling av lager och logistik en förutsättning för Kompletts framgångar.

För Nordens största e-handelsaktör har tillväxt varit fundamentet under 22 år. Kontinuerliga förbättringar av lager- och logistik har varit en förutsättning för framgång. Lösningarna från ITO PallPack garanterar ett effektivt flöde av varor både före och efter det automatiska plocklagret Autostore.

Läs också: Handeln minskar – logistikbranschen tuffar på

På Komplett Group i norska Sandefjord har två separata byggnader nu knutits samman till en som internt kallas ”mellanbyggnaden”. Kenneth Hofstedt är driftchef på den tekniska avdelningen på Komplett och han berättar att utbyggnaden krävde omfattande förändringar i internlogistiken under 2018.

– Det har krävt mycket planering och arbete, men resultatet är att vi nu har en mycket effektiv intern hantering av varor, från varumottagning hela vägen till kundleverans, säger han när han tar med oss på en rundtur i det 26 000 kvadratmeter stora centrallagret.

Det är en fördel att vara i god form och ha bra skor, eftersom vi pratar om godshantering över stora avstånd och flera våningar som knyts samman av automatiska transportbanor, pallhiss, spiralhissar med mera. Komplett började använda AutoStore 2007 och har sedan dess haft kontinuerliga projekt för att utöka och förbättra internlogistiken.

ITO-lösningarna säkerställer ett effektivt flöde av varor både före och efter det automatiska plocklagret Autostore, från varumottagning till expediering och logistikchefen Bjørn-Tore Svendsen tvivlar inte på huruvida detta har varit nödvändigt för att uppnå den tillväxt som bolaget har haft.

Läs också: Boozt drar upp lagertempot – först i världen med nya robotar

– Det finns helt enkelt inget utrymme för driftstopp här och vi letar alltid efter nya lösningar som kan förbättra flödet av varor, säger Bjørn-Tore Svendsen.

Det jobbet gör Komplett uppenbarligen bra, för efter årets utbyggnad plockas en vara i genomsnitt var tredje sekund. Fokus är fortfarande på data- och elektronikprodukter, men hushållsapparater, foto, kosmetika och läkemedel har vuxit mycket de senaste åren.

Företaget lägger vikt på att vara den enda länken mellan tillverkare och kund. När denna form av distribution kombineras med effektiv godshantering blir det också möjligt att vara prisledande på en mycket konkurrensutsatt marknad.

Det är lätt att imponeras över hur de tekniska lösningarna från investeringsprojekt som löper över mer än tio år nu utgör en helhet. Vid varumottagningen hittar vi packstationer och transportbanor för tomma förpackningar ut till kartongcontainer samt transportbanor för varor in till AutoStore.

Läs också: Mediamarkt effektiviserar lagerhanteringen

Från AutoStore har det installerats effektiva packstationer med streckkodsregistrering, automatiska kartongresare och skräddarsydda transportbanor ut till sorteringsanläggningen som har hög kapacitet och består av åtta gravitationsbanor, samt möjligheter att bygga ut med modulbanor hela vägen in i speditörernas bilar. Automatiska sensorer, streckkodsläsare och kamerateknik gör att allt fungerar tillsammans och under utbyggnaden installerades också nya HMI-skärmar.

– Det är användarvänliga touchskärmar som ger en bättre överblick och gör det enklare för operatörerna att göra ändringar i varuflödet, säger Kenneth Hofstedt.

Bjørn-Tore Svendsen betonar hur avgörande det är att samarbeta med leverantörer som förstår vikten av driftsäkerhet.

– Under många år har ITO visat att de förstår den viktiga rollen som internlogistik spelar i ett företag som vårt. De har kunniga medarbetare som lägger stor vikt vid lösningsarkitekturen, och anläggningen här är både anpassad till dagens behov och dimensionerade för framtida utbyggnad. Det är helt avgörande att samarbeta med leverantörer som känner oss väl och förstår vår affärsmodell, konstaterar Bjørn-Tore Svendsen och Kenneth Hofstedt på Komplett Group.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

På nytt jobb
Går till Butterick’s

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Nyhetsbrev

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Arkiv

Åhléns nyinviger i Falun

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Kinnevik säljer i Zalando

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.164