23948sdkhjf

Så effektiviserar e-handelsjätten varuhanteringen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Utveckling av lager och logistik en förutsättning för Kompletts framgångar.

För Nordens största e-handelsaktör har tillväxt varit fundamentet under 22 år. Kontinuerliga förbättringar av lager- och logistik har varit en förutsättning för framgång. Lösningarna från ITO PallPack garanterar ett effektivt flöde av varor både före och efter det automatiska plocklagret Autostore.

Läs också: Snöfall tvingade Coop att stänga e-handeln

På Komplett Group i norska Sandefjord har två separata byggnader nu knutits samman till en som internt kallas ”mellanbyggnaden”. Kenneth Hofstedt är driftchef på den tekniska avdelningen på Komplett och han berättar att utbyggnaden krävde omfattande förändringar i internlogistiken under 2018.

– Det har krävt mycket planering och arbete, men resultatet är att vi nu har en mycket effektiv intern hantering av varor, från varumottagning hela vägen till kundleverans, säger han när han tar med oss på en rundtur i det 26 000 kvadratmeter stora centrallagret.

Det är en fördel att vara i god form och ha bra skor, eftersom vi pratar om godshantering över stora avstånd och flera våningar som knyts samman av automatiska transportbanor, pallhiss, spiralhissar med mera. Komplett började använda AutoStore 2007 och har sedan dess haft kontinuerliga projekt för att utöka och förbättra internlogistiken.

ITO-lösningarna säkerställer ett effektivt flöde av varor både före och efter det automatiska plocklagret Autostore, från varumottagning till expediering och logistikchefen Bjørn-Tore Svendsen tvivlar inte på huruvida detta har varit nödvändigt för att uppnå den tillväxt som bolaget har haft.

Läs också: Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

– Det finns helt enkelt inget utrymme för driftstopp här och vi letar alltid efter nya lösningar som kan förbättra flödet av varor, säger Bjørn-Tore Svendsen.

Det jobbet gör Komplett uppenbarligen bra, för efter årets utbyggnad plockas en vara i genomsnitt var tredje sekund. Fokus är fortfarande på data- och elektronikprodukter, men hushållsapparater, foto, kosmetika och läkemedel har vuxit mycket de senaste åren.

Företaget lägger vikt på att vara den enda länken mellan tillverkare och kund. När denna form av distribution kombineras med effektiv godshantering blir det också möjligt att vara prisledande på en mycket konkurrensutsatt marknad.

Det är lätt att imponeras över hur de tekniska lösningarna från investeringsprojekt som löper över mer än tio år nu utgör en helhet. Vid varumottagningen hittar vi packstationer och transportbanor för tomma förpackningar ut till kartongcontainer samt transportbanor för varor in till AutoStore.

Läs också: Biltema i stor logistiksatsning

Från AutoStore har det installerats effektiva packstationer med streckkodsregistrering, automatiska kartongresare och skräddarsydda transportbanor ut till sorteringsanläggningen som har hög kapacitet och består av åtta gravitationsbanor, samt möjligheter att bygga ut med modulbanor hela vägen in i speditörernas bilar. Automatiska sensorer, streckkodsläsare och kamerateknik gör att allt fungerar tillsammans och under utbyggnaden installerades också nya HMI-skärmar.

– Det är användarvänliga touchskärmar som ger en bättre överblick och gör det enklare för operatörerna att göra ändringar i varuflödet, säger Kenneth Hofstedt.

Bjørn-Tore Svendsen betonar hur avgörande det är att samarbeta med leverantörer som förstår vikten av driftsäkerhet.

– Under många år har ITO visat att de förstår den viktiga rollen som internlogistik spelar i ett företag som vårt. De har kunniga medarbetare som lägger stor vikt vid lösningsarkitekturen, och anläggningen här är både anpassad till dagens behov och dimensionerade för framtida utbyggnad. Det är helt avgörande att samarbeta med leverantörer som känner oss väl och förstår vår affärsmodell, konstaterar Bjørn-Tore Svendsen och Kenneth Hofstedt på Komplett Group.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

XXL tappar Sverigechefen

Arkiv

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Kliver in i Kupolen

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Här finns Årets apotek

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Mycket svag bygghandel på nätet

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Stärkt Lindex

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133