23948sdkhjf

Så effektiviserar e-handelsjätten varuhanteringen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Utveckling av lager och logistik en förutsättning för Kompletts framgångar.

För Nordens största e-handelsaktör har tillväxt varit fundamentet under 22 år. Kontinuerliga förbättringar av lager- och logistik har varit en förutsättning för framgång. Lösningarna från ITO PallPack garanterar ett effektivt flöde av varor både före och efter det automatiska plocklagret Autostore.

Läs också: Lyckad lagerflytt och 25-procentig tillväxt för Lyko

På Komplett Group i norska Sandefjord har två separata byggnader nu knutits samman till en som internt kallas ”mellanbyggnaden”. Kenneth Hofstedt är driftchef på den tekniska avdelningen på Komplett och han berättar att utbyggnaden krävde omfattande förändringar i internlogistiken under 2018.

– Det har krävt mycket planering och arbete, men resultatet är att vi nu har en mycket effektiv intern hantering av varor, från varumottagning hela vägen till kundleverans, säger han när han tar med oss på en rundtur i det 26 000 kvadratmeter stora centrallagret.

Det är en fördel att vara i god form och ha bra skor, eftersom vi pratar om godshantering över stora avstånd och flera våningar som knyts samman av automatiska transportbanor, pallhiss, spiralhissar med mera. Komplett började använda AutoStore 2007 och har sedan dess haft kontinuerliga projekt för att utöka och förbättra internlogistiken.

ITO-lösningarna säkerställer ett effektivt flöde av varor både före och efter det automatiska plocklagret Autostore, från varumottagning till expediering och logistikchefen Bjørn-Tore Svendsen tvivlar inte på huruvida detta har varit nödvändigt för att uppnå den tillväxt som bolaget har haft.

Läs också: Element får europeiska rättigheter för Autostore

– Det finns helt enkelt inget utrymme för driftstopp här och vi letar alltid efter nya lösningar som kan förbättra flödet av varor, säger Bjørn-Tore Svendsen.

Det jobbet gör Komplett uppenbarligen bra, för efter årets utbyggnad plockas en vara i genomsnitt var tredje sekund. Fokus är fortfarande på data- och elektronikprodukter, men hushållsapparater, foto, kosmetika och läkemedel har vuxit mycket de senaste åren.

Företaget lägger vikt på att vara den enda länken mellan tillverkare och kund. När denna form av distribution kombineras med effektiv godshantering blir det också möjligt att vara prisledande på en mycket konkurrensutsatt marknad.

Det är lätt att imponeras över hur de tekniska lösningarna från investeringsprojekt som löper över mer än tio år nu utgör en helhet. Vid varumottagningen hittar vi packstationer och transportbanor för tomma förpackningar ut till kartongcontainer samt transportbanor för varor in till AutoStore.

Läs också: Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

Från AutoStore har det installerats effektiva packstationer med streckkodsregistrering, automatiska kartongresare och skräddarsydda transportbanor ut till sorteringsanläggningen som har hög kapacitet och består av åtta gravitationsbanor, samt möjligheter att bygga ut med modulbanor hela vägen in i speditörernas bilar. Automatiska sensorer, streckkodsläsare och kamerateknik gör att allt fungerar tillsammans och under utbyggnaden installerades också nya HMI-skärmar.

– Det är användarvänliga touchskärmar som ger en bättre överblick och gör det enklare för operatörerna att göra ändringar i varuflödet, säger Kenneth Hofstedt.

Bjørn-Tore Svendsen betonar hur avgörande det är att samarbeta med leverantörer som förstår vikten av driftsäkerhet.

– Under många år har ITO visat att de förstår den viktiga rollen som internlogistik spelar i ett företag som vårt. De har kunniga medarbetare som lägger stor vikt vid lösningsarkitekturen, och anläggningen här är både anpassad till dagens behov och dimensionerade för framtida utbyggnad. Det är helt avgörande att samarbeta med leverantörer som känner oss väl och förstår vår affärsmodell, konstaterar Bjørn-Tore Svendsen och Kenneth Hofstedt på Komplett Group.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Arkiv

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.156