23948sdkhjf

Så effektiviserar e-handelsjätten varuhanteringen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Utveckling av lager och logistik en förutsättning för Kompletts framgångar.

För Nordens största e-handelsaktör har tillväxt varit fundamentet under 22 år. Kontinuerliga förbättringar av lager- och logistik har varit en förutsättning för framgång. Lösningarna från ITO PallPack garanterar ett effektivt flöde av varor både före och efter det automatiska plocklagret Autostore.

Läs också: Postnord byter ut koncernchefen

På Komplett Group i norska Sandefjord har två separata byggnader nu knutits samman till en som internt kallas ”mellanbyggnaden”. Kenneth Hofstedt är driftchef på den tekniska avdelningen på Komplett och han berättar att utbyggnaden krävde omfattande förändringar i internlogistiken under 2018.

– Det har krävt mycket planering och arbete, men resultatet är att vi nu har en mycket effektiv intern hantering av varor, från varumottagning hela vägen till kundleverans, säger han när han tar med oss på en rundtur i det 26 000 kvadratmeter stora centrallagret.

Det är en fördel att vara i god form och ha bra skor, eftersom vi pratar om godshantering över stora avstånd och flera våningar som knyts samman av automatiska transportbanor, pallhiss, spiralhissar med mera. Komplett började använda AutoStore 2007 och har sedan dess haft kontinuerliga projekt för att utöka och förbättra internlogistiken.

ITO-lösningarna säkerställer ett effektivt flöde av varor både före och efter det automatiska plocklagret Autostore, från varumottagning till expediering och logistikchefen Bjørn-Tore Svendsen tvivlar inte på huruvida detta har varit nödvändigt för att uppnå den tillväxt som bolaget har haft.

Läs också: Här byggs Axfoods nya superlager

– Det finns helt enkelt inget utrymme för driftstopp här och vi letar alltid efter nya lösningar som kan förbättra flödet av varor, säger Bjørn-Tore Svendsen.

Det jobbet gör Komplett uppenbarligen bra, för efter årets utbyggnad plockas en vara i genomsnitt var tredje sekund. Fokus är fortfarande på data- och elektronikprodukter, men hushållsapparater, foto, kosmetika och läkemedel har vuxit mycket de senaste åren.

Företaget lägger vikt på att vara den enda länken mellan tillverkare och kund. När denna form av distribution kombineras med effektiv godshantering blir det också möjligt att vara prisledande på en mycket konkurrensutsatt marknad.

Det är lätt att imponeras över hur de tekniska lösningarna från investeringsprojekt som löper över mer än tio år nu utgör en helhet. Vid varumottagningen hittar vi packstationer och transportbanor för tomma förpackningar ut till kartongcontainer samt transportbanor för varor in till AutoStore.

Läs också: Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Från AutoStore har det installerats effektiva packstationer med streckkodsregistrering, automatiska kartongresare och skräddarsydda transportbanor ut till sorteringsanläggningen som har hög kapacitet och består av åtta gravitationsbanor, samt möjligheter att bygga ut med modulbanor hela vägen in i speditörernas bilar. Automatiska sensorer, streckkodsläsare och kamerateknik gör att allt fungerar tillsammans och under utbyggnaden installerades också nya HMI-skärmar.

– Det är användarvänliga touchskärmar som ger en bättre överblick och gör det enklare för operatörerna att göra ändringar i varuflödet, säger Kenneth Hofstedt.

Bjørn-Tore Svendsen betonar hur avgörande det är att samarbeta med leverantörer som förstår vikten av driftsäkerhet.

– Under många år har ITO visat att de förstår den viktiga rollen som internlogistik spelar i ett företag som vårt. De har kunniga medarbetare som lägger stor vikt vid lösningsarkitekturen, och anläggningen här är både anpassad till dagens behov och dimensionerade för framtida utbyggnad. Det är helt avgörande att samarbeta med leverantörer som känner oss väl och förstår vår affärsmodell, konstaterar Bjørn-Tore Svendsen och Kenneth Hofstedt på Komplett Group.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lokalbyte för Esprit

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Nyhetsbrev

Så mycket ska Sportamore växa

Arkiv

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Så sålde Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154