23948sdkhjf

Förtroende är framtidens handelsvara

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Icas modell kan bli ett framgångsrecept även i framtiden.

Det var under en fullsatt föreläsning på Oracle Cloud Day i Stockholm som Liv Forhaug, direktör för strategi och affärsutveckling, pratade om Icas digitala framtid; en framtid som inte endast kommer att ske på nätet.

Läs också: Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

– Handeln kommer att handla om omnikanaler och inte bara vara online, särskilt dagligvaror som även så långt vi kan se framåt kommer att sälja i fysiska butiker. Då inte sagt att online inte är viktigt; för det är det. Framtiden kommer att handla om breda plattformar och vara datadriven.

Oracles egna föreläsare Neil Sholay, vice president för innovation tog i sitt föredrag upp vikten av att just data och möjligheterna att kunna mäta parametrar som alltid varit viktiga men hittills inte kunnat värderas. Enligt honom kommer ett företags kundförtroende i framtiden att spela allt större roll, samtidigt som det även kommer att kunna mätas. Det var även något som Liv Forhaug knöt an till när hon talade om Ica och deras användande av kunddata.

– Förtroende kommer att bli en viktig resurs i framtiden, och vi har ett starkt förtroende för vårt varumärke. Det kommer vara oerhört viktigt för oss att kunna använda oss av den här datan i framtiden och samtidigt upprätthålla ett starkt förtroende, sa hon.

Enligt Liv Forhaug har Ica som marknadsledande aktör fått lov att ändra stora delar av organisationen väldigt snabbt. För bara några år sedan hade kedjan till exempel inga egna programmerare och nu är kedjan fullt upptagna med att automatisera stora delar av verksamheten, bland annat genom samarbete med brittiska Ocado. Fram till år 2020 förväntas Ica spara hela 100 miljoner kronor genom automatisering.

Läs också: Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Icas företagsmodell med fristående handlare har ibland setts som en nackdel för att kunna samordna näthandeln men enligt Liv Forhaug finns det fördelar med den 100 år gamla företagsmodellen, även inför framtiden.

– Vi är fortfarande fragmenterade men vi ser fördelarna med att ha en del gemensamma kompetenser, särskilt på gruppnivå, säger Liv Forhaug.

James Ek, försäljningschef på Oracle som var med under dagen håller med om den analysen:

– Det är roligt att notera att den här typen av modell är idag det mest framgångsrika sättet att driva innovation, en centralt styrd övergripande kultur som sedan måste förenklas runt om i organisationen. Innovation sker aldrig på en enda plats i en organisation, så jag skulle säga att det är en styrka Ica har, säger han till Fri Köpenskap.

Mer om: Ica | Oracle
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Barneys överväger konkurs

Nyhetsbrev

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Arkiv

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.231