23948sdkhjf

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder visar ny kartläggning.

För första gången har conveniencebranschen kartlagts av Convenience Stores Sweden (CSS) och HUI Research. Där framgår att branschen som helhet nu omsätter 26 miljarder kronor och har en marknadsandel på 8,4 procent av den totala livsmedelshandeln.

Läs också: Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Andelen kedjeanslutna conveniencebutiker har ökat de senaste åren vilket är en av anledningarna till att den här sortens kartläggning nu låter sig göras. Även om mycket i kartläggningen bekräftar det många redan trott bjuder den på några överraskningar

– 8,4 av omsättningen, relativt liten del av dagligvarubranschen men det som är lite förvånande är att antalet anställda är så pass högt då det ligger på hela 18 300. Det är viktigt att ta med sig när vi pratar med politiker och myndighete,r att de förstår att branschen faktiskt är så här stor när man lägger ihop det, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden till Fri Köpenskap.

Tar convenience marknadsandelar från dagligvarubranschen?

– Det är svårt att säga eftersom det hela tiden svänger. För åtta år sedan var det tvärtom då butikerna byggde ut sina förbutiker men nu ser vi att det vänder tillbaka. Det är inte alltid lätt att få en förbutik att fungera då den ibland kan ta resurser ifrån och störa den vanliga verksamheten.

Kartläggningen som är baserad på bland annat bokslut är den första i sitt slag och förhoppningen är att den ska göra om årligen och då även kunna gå djupare in i branschens utveckling.

– Det finns vissa saker som vi inte fått fram som till exempel hur de olika kategorierna skiljer sig åt. Skulle vi göra det tror jag vi skulle se att konfektyrförsäljningen tar en större andel av dagligvarubranschens andelar, säger Bengt Hedlund.

Läs också: Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Kartläggningen visar att marginalerna på i snitt 1,5 procent för convenience är lägre än för dagligvaruhandeln.

– Marginalerna säger inte så mycket men något som både var intressant och skrämmande var att det var en hel del företag med låga eller till och med minusmarginaler. Däremot ser vi ingen koppling mellan små och stora företag och vinstmarginalerna som vi trodde, du kan ha en stor butik som går minus eller en liten som går plus, säger Bengt Hedlund.

Enligt Bengt Hedlund är det snarare utbudet som är avgörande för framgång.

– De flesta stora kedjor är riktigt duktiga. De driver framförallt måltidslösningar, något som kan vara svårt för de mindre aktörerna att göra. Det finns så klart undantag men har man inte som en liten aktör lyckats med det då är man illa ute, säger han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Fairtrade ökar kraftigt

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Arkiv

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Daniel Wellington ökar utdelningen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128