23948sdkhjf

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder visar ny kartläggning.

För första gången har conveniencebranschen kartlagts av Convenience Stores Sweden (CSS) och HUI Research. Där framgår att branschen som helhet nu omsätter 26 miljarder kronor och har en marknadsandel på 8,4 procent av den totala livsmedelshandeln.

Läs också: Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Andelen kedjeanslutna conveniencebutiker har ökat de senaste åren vilket är en av anledningarna till att den här sortens kartläggning nu låter sig göras. Även om mycket i kartläggningen bekräftar det många redan trott bjuder den på några överraskningar

– 8,4 av omsättningen, relativt liten del av dagligvarubranschen men det som är lite förvånande är att antalet anställda är så pass högt då det ligger på hela 18 300. Det är viktigt att ta med sig när vi pratar med politiker och myndighete,r att de förstår att branschen faktiskt är så här stor när man lägger ihop det, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden till Fri Köpenskap.

Tar convenience marknadsandelar från dagligvarubranschen?

– Det är svårt att säga eftersom det hela tiden svänger. För åtta år sedan var det tvärtom då butikerna byggde ut sina förbutiker men nu ser vi att det vänder tillbaka. Det är inte alltid lätt att få en förbutik att fungera då den ibland kan ta resurser ifrån och störa den vanliga verksamheten.

Kartläggningen som är baserad på bland annat bokslut är den första i sitt slag och förhoppningen är att den ska göra om årligen och då även kunna gå djupare in i branschens utveckling.

– Det finns vissa saker som vi inte fått fram som till exempel hur de olika kategorierna skiljer sig åt. Skulle vi göra det tror jag vi skulle se att konfektyrförsäljningen tar en större andel av dagligvarubranschens andelar, säger Bengt Hedlund.

Läs också: Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Kartläggningen visar att marginalerna på i snitt 1,5 procent för convenience är lägre än för dagligvaruhandeln.

– Marginalerna säger inte så mycket men något som både var intressant och skrämmande var att det var en hel del företag med låga eller till och med minusmarginaler. Däremot ser vi ingen koppling mellan små och stora företag och vinstmarginalerna som vi trodde, du kan ha en stor butik som går minus eller en liten som går plus, säger Bengt Hedlund.

Enligt Bengt Hedlund är det snarare utbudet som är avgörande för framgång.

– De flesta stora kedjor är riktigt duktiga. De driver framförallt måltidslösningar, något som kan vara svårt för de mindre aktörerna att göra. Det finns så klart undantag men har man inte som en liten aktör lyckats med det då är man illa ute, säger han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Nyhetsbrev

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Arkiv

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Pandora med ny vd

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

Tvärstopp för Odd Molly

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Rejält resultattapp för sportkedjan

Nytt läge för Coop

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Ica-handlare misshandlades blodig

Så ser nya Deichmann ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134