23948sdkhjf

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Vässar samarbete med nätläkartjänst: ”Stärkas inom mobil och dator”.

I ett grepp att möta det digitala konsumentkraven kommer Apotekets kunder att kunna kontakta Doktor24 för rådgivning och behandling via både appen ”Mitt Apotek” och Apoteket.se. Doktor24:s patienter kommer också att kunna göra olika kompletterande provtagningar på de apotek som erbjuder den tjänsten.

Läs också: Fler besöker Apoteket – både fysiskt och digitalt

Genom att samarbeta med olika digitala vårdgivare kan vi hjälpa människor att snabbare komma i behandling och förbättra följsamheten. Genom 395 apotek med generösa öppettider ökar vi också tillgängligheten och möjligheten till kompletterande egenvård med rådgivning, produkter och tjänster, säger Lars Skutholm, vice vd på Apoteket i ett pressmeddelande.

Förutom rådgivning och eventuell ordination på behandling kan kunderna också förnya recept. En nyhet i samarbetet är att kunder som ska hämta ut läkemedel, men där receptet gått ut eller där maximalt antal uttag gjorts, enkelt kan få kontakt med Doktor24 för att förnya sitt recept direkt på plats på ett apotek.

– På så sätt ser vi till att kunden slipper ett ofrivilligt uppehåll i sin behandling och bidrar till en bättre följsamhet. Vi vet att nästan tio procent av kunder som ska hämta ut sina läkemedel inte kan göra det på grund av att receptet gått ut eller då det inte finns fler uttag kvar, säger Caroline Pettersson, chef för Sortiment på Apoteket.

Möjligheten att förnya recept hos Doktor24 har däremot flera restriktioner och gäller till exempel inte narkotiska och andra beroendeframkallande läkemedel. Receptförnyelsen kan heller inte ske upprepade gånger utan kontakt med ordinarie förskrivande läkare.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.11