23948sdkhjf

Starkt halvår för Elgiganten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Omsättningen ökade med 12,7 procent.

Elgiganten avslutade just första halvåret av räkenskapsåret 2018/2019 och kunde redovisa en ökad omsättning med 12,7 procent till 5,7 miljader kronor. Detta ska jämföras med ett starkt resultat året innan där helåret låg på en omsättningsökning med 10,4 procent och en total omsättning på 11,9 miljarder kronor.

Läs också: Bra fart på mellandagsrean

Tillväxten sker i samtliga kanaler men e-handeln visar den kraftigaste utvecklingen där framförallt "click and collect" där kunderna bokar och sedan hämtar sina varor i butik ökar mest, då med hela 56 procent.

– Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 34 procent under perioden. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärt om ser vi ett starkt samband mellan ökad e-handel och ökad försäljning i varuhusen, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i ett pressmeddelande.

Under hösten har även 58 av Elgigantens Phone House uppgraderats och tre nya butiker etablerats. Även Black Friday och Singles Day visade på en rekordomsättning och Niclas Eriksson tror det positiva resultatet även kommer fortsätta in i julhandeln.

– Nu går vi in i en av årets mest intensiva perioder, där kundbesöken och försäljningen kommer att öka för varje dag framöver. Vi räknar med nära 12,8 miljoner kundbesök till nätbutiken och våra varuhus under december med tyngdpunkt på de kommande två veckorna, säger han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Nyhetsbrev

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Arkiv

Butik 140 för optikkedjan

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Nu vill de också handla mat på nätet

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121