23948sdkhjf

MQ fortsätter tappa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

MQ fortsätter att tappa försäljning och resultatet minskade med nära 20 miljoner kronor under första kvartalet och koncernens jämförbara  försäljning backade med 7 procent.

Läs också: Då väntas Joy stänga butiker

Det framgår av rapporten för det första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret. Enligt rapporten var utvecklingen särskilt negativ i september och oktober medan november utvecklades bättre.

Ny åtgärder sjösätts  för att komma till rätta med vikande försäljning och för att sänka kostnader.

I det arbetet ingår att stänga butiker och koncernen säger sig ha god flexibilitet  med korta kontrakt som inte sträcker sig längre än tre år och i många fall betydligt kortare. En butik i Malmö för MQ har stängts under kvartalet och under perioden har Joy stängt butiker i Kristianstad city och Mölndal. På samma orter har dock både Joy och MQ öppnat butiker. 

Ytterligare två butiksstängningar för Joy väntar. 

Läs också: Blekt kvartal för MQ – fortsätter rasa

Ett strukturellt åtgärdsprogram sjösätts i början av 2019.

Koncernens nettoomsättningen uppgick till 402 miljoner kronor (429) under första kvartalet, en minskning med 6,2 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 7,0 procent. Bruttomarginalen uppgick till 61,0 procent (62,1).

Rörelseresultatet uppgick till 12 miljoner kronor (36), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,0 procent (8,3).

Första kvartalets resultat uppgick till 9 miljoner kronor (27).

Läs också: 13 butiker för Joy stängs – huvudkontor läggs ned

Kedjan har också  undertecknat ett marketplaceavtal med H&M-ägda Afound. Därtill ska ett antal varumärken som erbjuds online fasas ut och istället ska samarbetet stärkas med ett antal utvalda varumärken.

Koncernen satsar också digitalt och investerar i ny e-handelplattform som lanseras i vår.

MQ-kedjan omsatte 334(357) miljoner med ett rörelseresultat om 15(34) miljoner kronor och Joy omsatte 69(72) procent med ett rörelseresultat om -2(2) miljoner kronor. Försäljningen jämförbara butiker för minskade under första kvartalet med 7,3 procent.

Motsvarande siffra för Joy visar ett försäljningstapp i jämförbara butiker under första kvartalet med 5,7 procent.


MQ  har 175 butiker varav 122 för MQ och 53 för Joy.

Mer om:Joy |MQ
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Femte butiken för Hemcompaniet

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nyhetsbrev

Heminredningsmärke i konkurs

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Fresks köper från XL

176 miljoner till MQ

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135