23948sdkhjf

MQ fortsätter tappa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

MQ fortsätter att tappa försäljning och resultatet minskade med nära 20 miljoner kronor under första kvartalet och koncernens jämförbara  försäljning backade med 7 procent.

Läs också: Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Det framgår av rapporten för det första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret. Enligt rapporten var utvecklingen särskilt negativ i september och oktober medan november utvecklades bättre.

Ny åtgärder sjösätts  för att komma till rätta med vikande försäljning och för att sänka kostnader.

I det arbetet ingår att stänga butiker och koncernen säger sig ha god flexibilitet  med korta kontrakt som inte sträcker sig längre än tre år och i många fall betydligt kortare. En butik i Malmö för MQ har stängts under kvartalet och under perioden har Joy stängt butiker i Kristianstad city och Mölndal. På samma orter har dock både Joy och MQ öppnat butiker. 

Ytterligare två butiksstängningar för Joy väntar. 

Läs också: "I framtiden ska Marqet omfatta 80 till 90 butiker"

Ett strukturellt åtgärdsprogram sjösätts i början av 2019.

Koncernens nettoomsättningen uppgick till 402 miljoner kronor (429) under första kvartalet, en minskning med 6,2 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 7,0 procent. Bruttomarginalen uppgick till 61,0 procent (62,1).

Rörelseresultatet uppgick till 12 miljoner kronor (36), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,0 procent (8,3).

Första kvartalets resultat uppgick till 9 miljoner kronor (27).

Läs också: Efter förvärvet: "Nya Marqet ska omfatta betydligt färre butiker"

Kedjan har också  undertecknat ett marketplaceavtal med H&M-ägda Afound. Därtill ska ett antal varumärken som erbjuds online fasas ut och istället ska samarbetet stärkas med ett antal utvalda varumärken.

Koncernen satsar också digitalt och investerar i ny e-handelplattform som lanseras i vår.

MQ-kedjan omsatte 334(357) miljoner med ett rörelseresultat om 15(34) miljoner kronor och Joy omsatte 69(72) procent med ett rörelseresultat om -2(2) miljoner kronor. Försäljningen jämförbara butiker för minskade under första kvartalet med 7,3 procent.

Motsvarande siffra för Joy visar ett försäljningstapp i jämförbara butiker under första kvartalet med 5,7 procent.


MQ  har 175 butiker varav 122 för MQ och 53 för Joy.

Läs mer om:Joy |MQ
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här stänger modekedjan

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Nyhetsbrev

Jollyroom plockar in kapital

Arkiv

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Från Miinto till Zalando

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.14