23948sdkhjf

MQ fortsätter tappa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

MQ fortsätter att tappa försäljning och resultatet minskade med nära 20 miljoner kronor under första kvartalet och koncernens jämförbara  försäljning backade med 7 procent.

Läs också: Säljer i MQ

Det framgår av rapporten för det första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret. Enligt rapporten var utvecklingen särskilt negativ i september och oktober medan november utvecklades bättre.

Ny åtgärder sjösätts  för att komma till rätta med vikande försäljning och för att sänka kostnader.

I det arbetet ingår att stänga butiker och koncernen säger sig ha god flexibilitet  med korta kontrakt som inte sträcker sig längre än tre år och i många fall betydligt kortare. En butik i Malmö för MQ har stängts under kvartalet och under perioden har Joy stängt butiker i Kristianstad city och Mölndal. På samma orter har dock både Joy och MQ öppnat butiker. 

Ytterligare två butiksstängningar för Joy väntar. 

Läs också: MQ byter namn till Marqet

Ett strukturellt åtgärdsprogram sjösätts i början av 2019.

Koncernens nettoomsättningen uppgick till 402 miljoner kronor (429) under första kvartalet, en minskning med 6,2 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 7,0 procent. Bruttomarginalen uppgick till 61,0 procent (62,1).

Rörelseresultatet uppgick till 12 miljoner kronor (36), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,0 procent (8,3).

Första kvartalets resultat uppgick till 9 miljoner kronor (27).

Läs också: MQ:s vd: ”Förändringsbehovet större än jag trodde”

Kedjan har också  undertecknat ett marketplaceavtal med H&M-ägda Afound. Därtill ska ett antal varumärken som erbjuds online fasas ut och istället ska samarbetet stärkas med ett antal utvalda varumärken.

Koncernen satsar också digitalt och investerar i ny e-handelplattform som lanseras i vår.

MQ-kedjan omsatte 334(357) miljoner med ett rörelseresultat om 15(34) miljoner kronor och Joy omsatte 69(72) procent med ett rörelseresultat om -2(2) miljoner kronor. Försäljningen jämförbara butiker för minskade under första kvartalet med 7,3 procent.

Motsvarande siffra för Joy visar ett försäljningstapp i jämförbara butiker under första kvartalet med 5,7 procent.


MQ  har 175 butiker varav 122 för MQ och 53 för Joy.

Mer om:Joy |MQ
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Nyhetsbrev

Hon går till RO

Arkiv

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125