23948sdkhjf

Nådde inte försäljningsmål

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade under första kvartalet.

Kappahls försäljning under årets första kvartal i det brutna räkenskapsåret ökade med 2,4 procent till 1 194 miljoner kronor (1 166).

Läs också: Firar tio år med ny inredningskollektion och fortsatt samarbete

Den jämförbara försäljningen landade dock på -1,8 procent. Rörelseresultatet minskade till 52 miljoner kronor (90) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,4 (7,8) procent. 

Kappahl säger sig vara mycket nöjd med försäljningen av barnkläder medan kedjan tillstår att man inte är riktigt lika nöjd med dammodeförsäljningen under kvartalet och att ytterplaggsförsäljningen påverkats negativt av milt väder.

Kedjans e-handel ökade under kvartalet med 39 procent och stod för 7 procent av den totala försäljningen. I rapporten skriver kedjan att mer än hälften av e-handeln hämtas av kunden i butik vilket bidrar positivt med merförsäljning. 

I kvartalsrapporten framgår också att kedjan flyttar en del av produktionen från Asien till Europa för att kunna vara snabbare och mer flexibla i leveranser och mer relevanta mot kund.

Läs också: Flygplatsbutik för Newbie

Varulagret  uppgick vid kvartalsslutet  till 804 miljoner kronor (697).

I rapporten skriver Kappahl att "lagerökningen består i huvudsak av nya varor till innevarande säsong, vilket är en följd av en medveten strategi för att försörja varutrycket i butik och på e-handeln, men det är också en följd av att kvartalets försäljningsmål inte uppnåtts".

Under kvartalet öppnade Kappahl 5 butiker och byggde om 9. För Newbie har modekedjan öppnat 7 butiker och stängt en popup-butik.

Kappahl hade vid utgången av kvartalet 382 (369) butiker varav 28(17) är butiker för Newbie. Kedjan har butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien.

I vår får kappahl en ny vd i Elisabeth Peregi och i väntan på att hon tillträder är finansdirektören Peter Andersson tillförordnad vd.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Nyöppning för Arken zoo

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Hon blir vd för Daymaker

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

Arkiv

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Hon går till RO

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Clas Ohlson backade i december

Här ökar Jula närvaron

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125