23948sdkhjf

Nådde inte försäljningsmål

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade under första kvartalet.

Kappahls försäljning under årets första kvartal i det brutna räkenskapsåret ökade med 2,4 procent till 1 194 miljoner kronor (1 166).

Läs också: Modekedja i heminredningssatsning

Den jämförbara försäljningen landade dock på -1,8 procent. Rörelseresultatet minskade till 52 miljoner kronor (90) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,4 (7,8) procent. 

Kappahl säger sig vara mycket nöjd med försäljningen av barnkläder medan kedjan tillstår att man inte är riktigt lika nöjd med dammodeförsäljningen under kvartalet och att ytterplaggsförsäljningen påverkats negativt av milt väder.

Kedjans e-handel ökade under kvartalet med 39 procent och stod för 7 procent av den totala försäljningen. I rapporten skriver kedjan att mer än hälften av e-handeln hämtas av kunden i butik vilket bidrar positivt med merförsäljning. 

I kvartalsrapporten framgår också att kedjan flyttar en del av produktionen från Asien till Europa för att kunna vara snabbare och mer flexibla i leveranser och mer relevanta mot kund.

Läs också: Lindex värvar logistikchef från Kappahl

Varulagret  uppgick vid kvartalsslutet  till 804 miljoner kronor (697).

I rapporten skriver Kappahl att "lagerökningen består i huvudsak av nya varor till innevarande säsong, vilket är en följd av en medveten strategi för att försörja varutrycket i butik och på e-handeln, men det är också en följd av att kvartalets försäljningsmål inte uppnåtts".

Under kvartalet öppnade Kappahl 5 butiker och byggde om 9. För Newbie har modekedjan öppnat 7 butiker och stängt en popup-butik.

Kappahl hade vid utgången av kvartalet 382 (369) butiker varav 28(17) är butiker för Newbie. Kedjan har butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien.

I vår får kappahl en ny vd i Elisabeth Peregi och i väntan på att hon tillträder är finansdirektören Peter Andersson tillförordnad vd.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här stänger Åhléns också

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

På nytt jobb
Han går till Nelly

Nyhetsbrev

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Arkiv

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Så mycket växte e-modehandeln

Från Nelly till Lyko

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Vill bli möblernas Uber

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Butik 144 för Jysk

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119