23948sdkhjf

Så sålde Retail and Brands

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Polarn O. Pyret ökar mest – inte minst på e-handeln.

Under första kvartalet, september och november, ökade RNB-koncernens nettoomsättning till 600 miljoner kronor (583).

Läs också: Polarn O. Pyret byter vd: ”Bolaget behöver en annan vd-profil”

Total jämförbar försäljning ökade med 2,8 procent. Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige ökade med 2,4 procent och totalt i alla länder bolaget är verksamt i med 2,8 procet.

Rörelseresultatet minskade till 36 miljoner kronor (40) och resultat efter skatt uppgick till 26 miljoner kronor vilket var en rejäl minskning mot föregående år då resultatet landade på 45 miljoner kronor för samma kvartal.

Koncernens e-handel fortsätter att öka och ökade under kvartalet med 60 procent och står nu för 11 procent av den totala omsättningen.

För Polarn o. Pyret har e-handeln växt med 45 procent och utgör nu 21 procent av kedjans omsättning.

Kedjans rörelseresultatet i det första kvartalet blev 31 miljoner kronor (34) och nettoomsättningen ökade till 235 miljoner kronor under första kvartalet, september till november, jämfört med 219 för samma kvartal i fjol. Försäljningen i kedjans jämförbara enheter ökade med 4,8 procent.

Även Brothers ökar på e-handel som utgjorde 8 procent av kedjans omsättning under kvartalet. Rörelseresultatet i det första kvartalet blev 3 miljoner kronor (7) och omsättningen uppgår till 133,2 (130,5) miljoner kronor. Kedjan har en ny vd i Lina Söderqvist som tog över under kvartalet.

Nettomsättningen från grossistledet i Brothers var lägre i år motsvarande kvartal föregående år vilket koncernen delvis förklarar med färre antal franchisebutiker.

För båda kedjorna konstaterar koncernen att lagernivåerna är högre än vid utgången av motsvarande kvartal i fjol.

Läs också: Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

Verksamheterna på NK fortsätter att vara utmanande för koncernen med vikande besökstal till varuhusen men RNB siar att koncernen kan börja skörda frukt mot slutet av 2019 när omgörningen av inte minst varuhuset i Stockholm ska leda till positiva kundflöden.

I rapporten skriver RNB även att "Vi bedömer att e-handelsutvecklingen för NK så småningom ska materialiseras". Omsättningen inom Departments & stores uppgick till 226 miljoner kronor(230) med ett rörelseresultat om 12 miljoner kronor.

E-handelssatsningen Man of a kind utvecklas försäljningsmässigt enligt plan heter det i rapporten men rörelseresultatet är oförändrat på -3 miljoner kronor. I rapporten skriver koncernen att antalet besökare mer än fördubblades jämfört med motsvarande kvartal föregående år och konverteringsgraden förbättrades.

Under kvartalet aviserade koncernen att styrelsen föreslagit en omstrukturering av koncernen. och självständiggöra bolagen och minimera gruppstrukturen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Beijer slog kampanjrekord 

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Nyhetsbrev

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Arkiv

Dubbelöppning för Arken Zoo

Ny ansvarig för Arket

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Woody öppnar på Svenska Mässan

Världens största Ikeavaruhus försenat

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Bring bygger ut sin paketutlämning

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.109