23948sdkhjf

Så sålde Retail and Brands

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Polarn O. Pyret ökar mest – inte minst på e-handeln.

Under första kvartalet, september och november, ökade RNB-koncernens nettoomsättning till 600 miljoner kronor (583).

Läs också: Rekonstruktion för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret

Total jämförbar försäljning ökade med 2,8 procent. Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige ökade med 2,4 procent och totalt i alla länder bolaget är verksamt i med 2,8 procet.

Rörelseresultatet minskade till 36 miljoner kronor (40) och resultat efter skatt uppgick till 26 miljoner kronor vilket var en rejäl minskning mot föregående år då resultatet landade på 45 miljoner kronor för samma kvartal.

Koncernens e-handel fortsätter att öka och ökade under kvartalet med 60 procent och står nu för 11 procent av den totala omsättningen.

För Polarn o. Pyret har e-handeln växt med 45 procent och utgör nu 21 procent av kedjans omsättning.

Kedjans rörelseresultatet i det första kvartalet blev 31 miljoner kronor (34) och nettoomsättningen ökade till 235 miljoner kronor under första kvartalet, september till november, jämfört med 219 för samma kvartal i fjol. Försäljningen i kedjans jämförbara enheter ökade med 4,8 procent.

Även Brothers ökar på e-handel som utgjorde 8 procent av kedjans omsättning under kvartalet. Rörelseresultatet i det första kvartalet blev 3 miljoner kronor (7) och omsättningen uppgår till 133,2 (130,5) miljoner kronor. Kedjan har en ny vd i Lina Söderqvist som tog över under kvartalet.

Nettomsättningen från grossistledet i Brothers var lägre i år motsvarande kvartal föregående år vilket koncernen delvis förklarar med färre antal franchisebutiker.

För båda kedjorna konstaterar koncernen att lagernivåerna är högre än vid utgången av motsvarande kvartal i fjol.

Läs också: Polarn O. Pyret byter vd: ”Bolaget behöver en annan vd-profil”

Verksamheterna på NK fortsätter att vara utmanande för koncernen med vikande besökstal till varuhusen men RNB siar att koncernen kan börja skörda frukt mot slutet av 2019 när omgörningen av inte minst varuhuset i Stockholm ska leda till positiva kundflöden.

I rapporten skriver RNB även att "Vi bedömer att e-handelsutvecklingen för NK så småningom ska materialiseras". Omsättningen inom Departments & stores uppgick till 226 miljoner kronor(230) med ett rörelseresultat om 12 miljoner kronor.

E-handelssatsningen Man of a kind utvecklas försäljningsmässigt enligt plan heter det i rapporten men rörelseresultatet är oförändrat på -3 miljoner kronor. I rapporten skriver koncernen att antalet besökare mer än fördubblades jämfört med motsvarande kvartal föregående år och konverteringsgraden förbättrades.

Under kvartalet aviserade koncernen att styrelsen föreslagit en omstrukturering av koncernen. och självständiggöra bolagen och minimera gruppstrukturen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klart att Footways fullföljer köpet av Sportamore

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Då stänger resten av Gamestop-butikerna

Hemmafixbutiker ser uppsving under coronakrisen

Bygghemma blir BHG

Nyhetsbrev

Föreslås till Kinneviks styrelse

Arkiv

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

NP Nilsson öppnar ny bygghandel

Kappahl klarar inte hyran

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Jula omorganiserar personal

Byggmax öppnar ännu en butik

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

1

DEBATT
”Hög tid för fastighetsägarna att ta ansvar”

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Intersport permitterar och säger upp

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars.

Clas Ohlson fixar i mobilen

Bilhandeln flyttar online

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

H&M har inlett dialog om permitteringar

Systembolaget till ny stadskärna

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

XXL tar in kapital

Walmart tar tempen på sina anställda

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Zalando vinstvarnar

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.127