23948sdkhjf

Bra fart på mellandagsrean

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Allt fler av Elgigantens kunder beställer på nätet och hämtar på varuhus.

Mellandagsrean är i full gång. Singles day och Black friday har visserligen förflyttat en stor del av konsumtionen, men fortfarande är mellandagsrean viktigast för handeln.

Läs också: Varumärkespris till hemelektronikkedjan

I Svensk Handels Handelsbarometer får handlarna svara på vilka helg- eller högtider som är viktiga för försäljningen. Var tredje butik i sällanköpshandeln (32 procent) svarar mellandagsresan, 26 procent svarar Black friday. Bland e-handlarna är dock Black friday viktigast. Nästan varannan handlare (47 procent) svarar att Black friday är viktig för försäljningen.

Juldagen ärv Elgigantens näst bästa handelsdag under hela året efter Black friday. Och årets juldag var inget undantag. Efter en framgångsrik december har även mellandagsresan startat starkt för elektronikjätten. Men med ett konsumtionsmönster som ser annorlunda ut än förut. Många inledde shoppingen hemifrån under juldagsmorgonen. E-handeln ökade för Elgiganten med 15 prcoent jämfört med en rekordstark juldag förra året och andelen click and collect var betydligt större än tidigare. Närmare 55 procent av av kunderna valde att beställa sina produkter på ntäet för att sedan hämta dem i ett varuhus.

Väldigt många kunder väljer att handla vitvaror och tv-apparater under mellandagarna och det är också här vi förväntar oss störst ökning i år, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Svensk Handel räknar med med att det kommer att vara bra fart även i övriga butuker under årets mellandagsrea. Chefsekonomen Johan Davidson påminner om alla presentkort som legat under granen och väntat på att lösas in.

– Dessutom är många lediga och det finns en viss tradition att ge sig ut i mellandagsrean för att göra bra köp, säger chefsekonomen Johan Davidson.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Synsam över 200 butiker i Sverige

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Nyhetsbrev

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Arkiv

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Flygplatsbutik för Newbie

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.166