23948sdkhjf

Bra fart på mellandagsrean

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Allt fler av Elgigantens kunder beställer på nätet och hämtar på varuhus.

Mellandagsrean är i full gång. Singles day och Black friday har visserligen förflyttat en stor del av konsumtionen, men fortfarande är mellandagsrean viktigast för handeln.

Läs också: Julklappar för 23 miljarder

I Svensk Handels Handelsbarometer får handlarna svara på vilka helg- eller högtider som är viktiga för försäljningen. Var tredje butik i sällanköpshandeln (32 procent) svarar mellandagsresan, 26 procent svarar Black friday. Bland e-handlarna är dock Black friday viktigast. Nästan varannan handlare (47 procent) svarar att Black friday är viktig för försäljningen.

Juldagen ärv Elgigantens näst bästa handelsdag under hela året efter Black friday. Och årets juldag var inget undantag. Efter en framgångsrik december har även mellandagsresan startat starkt för elektronikjätten. Men med ett konsumtionsmönster som ser annorlunda ut än förut. Många inledde shoppingen hemifrån under juldagsmorgonen. E-handeln ökade för Elgiganten med 15 prcoent jämfört med en rekordstark juldag förra året och andelen click and collect var betydligt större än tidigare. Närmare 55 procent av av kunderna valde att beställa sina produkter på ntäet för att sedan hämta dem i ett varuhus.

Väldigt många kunder väljer att handla vitvaror och tv-apparater under mellandagarna och det är också här vi förväntar oss störst ökning i år, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Svensk Handel räknar med med att det kommer att vara bra fart även i övriga butuker under årets mellandagsrea. Chefsekonomen Johan Davidson påminner om alla presentkort som legat under granen och väntat på att lösas in.

– Dessutom är många lediga och det finns en viss tradition att ge sig ut i mellandagsrean för att göra bra köp, säger chefsekonomen Johan Davidson.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Här finns Årets apotek

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Norskt styrelseproffs till Pricer

Mycket svag bygghandel på nätet

Nyhetsbrev

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Arkiv

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Framgång för Pricer

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Här tar H&M över efter Willys

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136