23948sdkhjf

Bra fart på mellandagsrean

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Allt fler av Elgigantens kunder beställer på nätet och hämtar på varuhus.

Mellandagsrean är i full gång. Singles day och Black friday har visserligen förflyttat en stor del av konsumtionen, men fortfarande är mellandagsrean viktigast för handeln.

Läs också: Ica Sveriges vd till Stadium

I Svensk Handels Handelsbarometer får handlarna svara på vilka helg- eller högtider som är viktiga för försäljningen. Var tredje butik i sällanköpshandeln (32 procent) svarar mellandagsresan, 26 procent svarar Black friday. Bland e-handlarna är dock Black friday viktigast. Nästan varannan handlare (47 procent) svarar att Black friday är viktig för försäljningen.

Juldagen ärv Elgigantens näst bästa handelsdag under hela året efter Black friday. Och årets juldag var inget undantag. Efter en framgångsrik december har även mellandagsresan startat starkt för elektronikjätten. Men med ett konsumtionsmönster som ser annorlunda ut än förut. Många inledde shoppingen hemifrån under juldagsmorgonen. E-handeln ökade för Elgiganten med 15 prcoent jämfört med en rekordstark juldag förra året och andelen click and collect var betydligt större än tidigare. Närmare 55 procent av av kunderna valde att beställa sina produkter på ntäet för att sedan hämta dem i ett varuhus.

Väldigt många kunder väljer att handla vitvaror och tv-apparater under mellandagarna och det är också här vi förväntar oss störst ökning i år, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Svensk Handel räknar med med att det kommer att vara bra fart även i övriga butuker under årets mellandagsrea. Chefsekonomen Johan Davidson påminner om alla presentkort som legat under granen och väntat på att lösas in.

– Dessutom är många lediga och det finns en viss tradition att ge sig ut i mellandagsrean för att göra bra köp, säger chefsekonomen Johan Davidson.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Fairtrade ökar kraftigt

Convenience fortsätter växa

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Arkiv

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Daniel Wellington ökar utdelningen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Jula i god form

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127