23948sdkhjf

Bra fart på mellandagsrean

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Allt fler av Elgigantens kunder beställer på nätet och hämtar på varuhus.

Mellandagsrean är i full gång. Singles day och Black friday har visserligen förflyttat en stor del av konsumtionen, men fortfarande är mellandagsrean viktigast för handeln.

Läs också: Ica Sveriges vd till Stadium

I Svensk Handels Handelsbarometer får handlarna svara på vilka helg- eller högtider som är viktiga för försäljningen. Var tredje butik i sällanköpshandeln (32 procent) svarar mellandagsresan, 26 procent svarar Black friday. Bland e-handlarna är dock Black friday viktigast. Nästan varannan handlare (47 procent) svarar att Black friday är viktig för försäljningen.

Juldagen ärv Elgigantens näst bästa handelsdag under hela året efter Black friday. Och årets juldag var inget undantag. Efter en framgångsrik december har även mellandagsresan startat starkt för elektronikjätten. Men med ett konsumtionsmönster som ser annorlunda ut än förut. Många inledde shoppingen hemifrån under juldagsmorgonen. E-handeln ökade för Elgiganten med 15 prcoent jämfört med en rekordstark juldag förra året och andelen click and collect var betydligt större än tidigare. Närmare 55 procent av av kunderna valde att beställa sina produkter på ntäet för att sedan hämta dem i ett varuhus.

Väldigt många kunder väljer att handla vitvaror och tv-apparater under mellandagarna och det är också här vi förväntar oss störst ökning i år, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Svensk Handel räknar med med att det kommer att vara bra fart även i övriga butuker under årets mellandagsrea. Chefsekonomen Johan Davidson påminner om alla presentkort som legat under granen och väntat på att lösas in.

– Dessutom är många lediga och det finns en viss tradition att ge sig ut i mellandagsrean för att göra bra köp, säger chefsekonomen Johan Davidson.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Ikea till Itab

Ny era för Grand Parfymeri

Så ska skönhetsföretaget komma på rätt köl igen.

Ica-handlarens låt blir nytt album

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

& Other Stories öppnar Varuhuset

Fler mindre butiker för Elgiganten

Nyhetsbrev

God start för Bygghemma

Arkiv

Påsken sänkte marsförsäljningen

Jula in i finansbranschen

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Fairtrade ökar kraftigt

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Daniel Wellington ökar utdelningen

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Lokalbyte för Esprit

Så mycket ska Sportamore växa

Jula i god form

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106