23948sdkhjf

Klartecken för kompetenslyft

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

EU-miljoner till utbildning i handeln.

Utbildningsprojektet ”Kompetenslyft för handeln” har fått grönt ljus från Svenska ESF-rådet. Det innebär att EU tillför drygt 19 miljoner kronor till projektet som under ftre år ska göra det möjligt för mindre företag inom handeln att utbilda sin personal. Utbildningarna blir kostnadsfria för företagen, priset är personalens tid.

Läs också: Digitala butiker ska utmana Amazon

– I och med digitaliseringen är såväl partihandeln som detaljhandeln inne i en omvälvande fas. Det är viktigt att uppdatera kompetensen hos de anställda som redan i dag jobbar i handeln, säger Mats Johansson, Handelsrådets expert på yrke- och kompetensfrågor.

Hela projektbudgeten är på totalt 28 miljoner, där en tredjedel handlar om medfinansiering. Den utgörs dels av Handelsrådets förstudier, dels av den tid som företagen själva satsar genom att låta sina anställda gå utbildningen.

– Industrin har traditionellt varit duktiga på att skapa den här typen av projekt och att dra nytta av EU-bidrag. Nu gör vi på handelssidan likadant, säger Mats Johansson.

Under våren och sommaren i år identifieras utbildningsbehoven och de företag som kan medverka rekryteras. Målgruppen är mindre företag med upp till 49 anställda, och utbildningarna vänder sig till både arbetare och tjänstemän.

Läs också: Ica tar in reklamguru

– Men förhoppningen är att utbildningsinnehållet kommer att användas av hela branschen, även efter det att projektet avslutats, säger Mats Johansson.

Själva genomförandet påbörjas i september och pågår sedan fram till och med februari 2022. Åtta-tio utbildningsmoduler kring viktiga kompetenser i ett digitalt landskap tas fram.

– Det handlar om fri fortbildning, men vi ser med ödmjukhet på arbetet med att fylla platserna. Många mindre handelsföretag är pressade och upplever det som en utmaning att avvara medarbetare som går på utbildning, säger Mats Johansson.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Team Sportia ut – Systembolaget in

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

H&M-butik i ny stass

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Nyhetsbrev

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Arkiv

Nelly söker ny logistiklösning

Elon och Hemmy gör slut

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Kronans Apotek – nu även på NK

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Icas resultat bättre än väntat

Stenbeck går in i Caliroots

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

Inredningsföretag med ny ägare

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.206