23948sdkhjf

Axfood byter stil

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ny grafisk form för koncernbolaget.

Efter närmare 20 år byter dagligvarukoncernen Axfood logotype och grafisk form. Med hjälp av den kända designbyrån Kurppa Hosk har man tagit fram en ny form som ”ska spegla dagens Axfood, visa ett modernt och progressivt koncernvarumärke och bygga en starkare kultur internt.”

Läs också: Axfood över 2 miljarder

– Vi har tagit stora kliv inom många områden och har såväl utvecklat vårt erbjudande och vår tillgänglighet som expanderat verksamheten med fler butiker, e-handel och nya segment. Vi har även tagit steg för att möta morgondagen med digitalisering och automatisering och har som koncern utvecklats mycket sedan starten. Nu följer även formen med, säger Klas Balkow, vd och koncernchef på Axfood, i en kommentar.

Den nya logotypen ska vara ”stark, tidlös och relevant.” Det grafiska elementet i x:et är en visuell förenkling av inspirationskällan som är växtens ax. Typografin blir en bärare av identiteten liksom den varma och jordnära färgpaletten.

Den nya formen förtydligar också Axfoods roll som koncernvarumärke där logotypen färg- och formmässigt skiljer sig från de egna butikskedjornas logotyper, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Den nya visuella identiteten börjar införa nu och utrullningen sker successivt under året, i både digitala och fysiska miljöer.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

"Greta Thunberg-effekt" inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Sjunde butiken för Dogman

Nyhetsbrev

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Arkiv

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Här stänger Åhléns också

Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

På nytt jobb
Han går till Nelly

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Så mycket växte e-modehandeln

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Vill bli möblernas Uber

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178