23948sdkhjf

Gelatinfritt lyfte Fazer

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ökade försäljningen trots överhettat 2018.

När godistillverkaren Fazer ser tillbaka på året som gått kan de glädjas åt att försäljningen av sockerkonfektyr ökat med 20 procent. Även den senaste godishögtiden, julen, gick bra för företaget där försäljningen av julsortimentet ökade med 18 procent.

Läs också: Fazer värvar Ica-direktör

Sommaren, blev den smäktande värmen till trots, också en framgång där försäljningen av framförallt godispåsar av märket av Tutti Frutti ökade med 36 procent, något som enligt Fazer till viss del beror på att märket inte längre innehåller gelatin.

– Vi ser att efterfrågan för gelatinfria produkter med naturliga färg och smakämnen håller i sig och kommer växa även under 2019. Konsumenten söker i högre grad efter fler hållbara alternativ i hyllan så detta kommer vi märka ut ännu tydligare i år, säger Robert Engman, vd på Fazer Konfektyr i Sverige.

Försäljningen av Tutti Frutti har sedan 2015 vuxit med hela 150 procent och under 2018 ändrades receptet till att endast innehålla naturliga färg- och smakämnen samt blev gelatinfritt och veganskt.

Mer om: Fazer
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Extra: Coop öppnar 18 butiker

Coop släpper bomb. Här öppnar 18 butiker under 2019.

Apotea över 2 miljarder

2

Årets matbluff – här är finalisterna

Palmolja i det svenska margarinet och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse i vår

Ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman.

Ny sängspecialist i Malmö

Nyhetsbrev

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Arkiv

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Ökade online - slog rekord

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Första kullen tullspecialister går ut

Axfood backar efter matbluffen

Så summerar Mio 2018

Hon blir ny vd för KF

"Ett spännande och utmanande uppdrag."

Systembolaget varnar vinleverantör

Nu säljs lagret ut

Biltema i stor logistiksatsning

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara kraftig expansion.

H&M tappar expansionschef - går till köpcentrumaktör

På nytt jobb
Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Här stänger Hemtex efter 20 år

Från byggbranschen till möbelkedja

Digitala butiker ska utmana Amazon

Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Här levereras maten direkt in i bilen

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134