23948sdkhjf

Gelatinfritt lyfte Fazer

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ökade försäljningen trots överhettat 2018.

När godistillverkaren Fazer ser tillbaka på året som gått kan de glädjas åt att försäljningen av sockerkonfektyr ökat med 20 procent. Även den senaste godishögtiden, julen, gick bra för företaget där försäljningen av julsortimentet ökade med 18 procent.

Läs också: Fazer värvar Ica-direktör

Sommaren, blev den smäktande värmen till trots, också en framgång där försäljningen av framförallt godispåsar av märket av Tutti Frutti ökade med 36 procent, något som enligt Fazer till viss del beror på att märket inte längre innehåller gelatin.

– Vi ser att efterfrågan för gelatinfria produkter med naturliga färg och smakämnen håller i sig och kommer växa även under 2019. Konsumenten söker i högre grad efter fler hållbara alternativ i hyllan så detta kommer vi märka ut ännu tydligare i år, säger Robert Engman, vd på Fazer Konfektyr i Sverige.

Försäljningen av Tutti Frutti har sedan 2015 vuxit med hela 150 procent och under 2018 ändrades receptet till att endast innehålla naturliga färg- och smakämnen samt blev gelatinfritt och veganskt.

Mer om: Fazer
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny landschef för Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Nyhetsbrev

Nu vill de också handla mat på nätet

Arkiv

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Lågprisjättens e-handel lanserad

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

På nytt jobb
Färgstark ny vd för Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133