23948sdkhjf

Costco ryktas till Sverige

Lågprisjätte med medlemsmodell ökar konkurrensen.

Den internationella lågpriskedjan Costco planerar att öppna varuhus i Sverige, uppger Breakit.

Costco är världens näst största lågpriskejda, efter Walmart, med över 700 varuhus i främst USA, men även Australien, Frankrike, Island, Japan, Kanada, Mexiko, Spanien, Storbritannien, Sydkorea och Taiwan.

Affärsmodellen bygger på att kunderna får handla en mängd olika typer av varor väldigt billigt, så länge de är medlemmar och betalar en årlig medlemsavgift.

Hur många varuhus man planerar att öppna i Sverige är än så länge oklart, men det ska finnas konkreta planer på åtminstone ett, enligt Breakit.

De främsta konkurrenterna på den svenska marknaden är dels lågprishandlare som Jula, Rusta Ö&B, Gekås Ullared, och Dollar store, och dels dagligvaruhandlare som riktar sig mot storhandel, som City Gross, Willys, Ica Maxi och Stora Coop.

2017 slog Costco upp portarna till sitt första varuhus i Norden, i ett handelsområde utanför Reykjavik. Två veckor efter öppningen hade 60 000 islänningar, i ett land med knappt 350 000 invånare, tecknat ett Costco-medlemskap, vilket alltså krävs för att få handla, rapporterade lokala medier.

Ungefär tre fjärdedelar av Costcos vinst kommer från medlemsavgifterna, enligt CNN. Totalt har Costco nära 100 miljoner medlemmar, och medlemskapet är i sin tur något som driver försäljning eftersom det "låser in" kunderna.

Vad gäller Sverige så är det en lågoddsare att ett första varuhus etableras i Stockholms-området, eftersom Costco oftast inte etablerar sig i städer med under en miljon invånare, skriver Breakit.

– För handlare i Sverige är konkurrensen redan nu tuff, det finns redan en internationell konkurrens i form av bolag som Alibaba och Amazon. Costco skulle skruva åt konkurrensen ytterligare, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research, till Breakit.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094