23948sdkhjf

Nu ska Rusta växa: ”Dubbel- och trippeletableringar”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Rusta trycker på gasen med tätare etableringar och fler områden. ”Skulle signa 20 nya butiker direkt”.

Som Fri Köpenskap berättat vid flera tillfällen tidigare är det smaskiga tider för lågpriskoncepten. Den tyska ångmaskinen Lidl har som bekant spottat ur sig butiker det senaste året och samma gäller koncept som Dollarstore och Ö&B. Även den nya uppstickaren Normal är på kraftig frammarsch och i går framkom uppgifter om att världens näst största lågpriskedja, Costco, kan vara nära en etablering i Sverige.

Läs också: Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

En kedja som vuxit med starka men tysta motorer är detaljhandelsjätten Rusta. Fram tills nu.

Läget är rätt. Omsättningen ökar snabbt och en miljon svenskar handlar hos oss minst en gång i månaden. Acceptansen att handla smart växer och mellanpris mattas av. Det ska vara lyx eller budget, säger Göran Westerberg, vd på Rusta till Fri Köpenskap.

Kedjan har vuxit snabbt men vill gärna expandera ytterligare i Sverige.

När jag tillträdde som vd 2011 ansåg vi att taket låg på 90 butiker i Sverige. Det har vi fått justera upp och nu säger vi 110 plus. Det finns ingen anledning att bromsa in eftersom försäljningen går väldigt bra.

Läs också: Rustas city-boom – vill växa snabbt

"Vi söker med ljust och lykta", säger Göran Westerberg, vd på Rusta.

Främst rör det sig om förtätningar i befintliga städer där kedjan redan är etablerade.

Vi har exempelvis tre butiker i Norrköping men bara en i Linköping. Sådana ojämnheter kan vi räta ut och städer som exempelvis Umeå skulle må bra av ytterligare en butik. Vi går mot dubbel- och trippeletableringar snarare än singeletableringar, konstaterar Göran Westerberg och tillägger:

Framförallt större städer som Stockholm och Göteborg kan vi förtäta i. Vi kan säkert fördubbla antalet varuhus i Stockholm.

Även mindre orter har vuxit i intresse. För tio år sedan ansågs det som vansinnigt att öppna i en ort med under 20 000 invånare.

Läs också: Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Sedan dess har vår marknadspenetration ökat vilket gjort dessa lägen betydligt mer attraktiva. Under fjolåret öppnade vi till exempel en butik i Oskarshamn och nu letar vi efter liknande lägen.

Hittills har Rusta gjort klart med fyra butiker under 2019 men fler ligger i pipen.

Vi söker med ljus och lykta men det är inte jättelätt att hitta rätt eftersom vi håller stenhårt i vår modell på runt 2 000 kvadratmeter.

I Rustas nya etableringsstrategi ligger ögonen även på mindre städer med en folkmängd under 20 000 invånare. 

Men finansiella muskler finns det gott om.

Dyker det upp 20 fina lägen i morgon så skriver jag på kontrakten direkt. Det är enkelt att hitta de första 50 platserna men sen blir det svårare. Det är bland annat därför vi har satsat mycket på kontinenten den senaste tiden, förklarar Göran Westerberg.

Internationellt är målsättningen 25 butiker per år och i Sverige hoppas man att landa runt åtta butiker per år.

Rustas nya lägen som ska öppna under 2019:

  • Karlshamn: 24 april.
  • Säffle: 25 september.
  • Falkenberg: 2 oktober.
  • Kista Centrum: Öppningsdatum ej klart.
Mer om: Costco | Costco | lågpris | Rusta | Rusta
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Nyhetsbrev

Direkten öppnar – Intersport stänger

Arkiv

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

176 miljoner till MQ

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

Sjunde butiken för Dogman

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165