23948sdkhjf

Nu ska Rusta växa: ”Dubbel- och trippeletableringar”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Rusta trycker på gasen med tätare etableringar och fler områden. ”Skulle signa 20 nya butiker direkt”.

Som Fri Köpenskap berättat vid flera tillfällen tidigare är det smaskiga tider för lågpriskoncepten. Den tyska ångmaskinen Lidl har som bekant spottat ur sig butiker det senaste året och samma gäller koncept som Dollarstore och Ö&B. Även den nya uppstickaren Normal är på kraftig frammarsch och i går framkom uppgifter om att världens näst största lågpriskedja, Costco, kan vara nära en etablering i Sverige.

Läs också: Eko Stormarknad laddar för ny varuhusöppning

En kedja som vuxit med starka men tysta motorer är detaljhandelsjätten Rusta. Fram tills nu.

Läget är rätt. Omsättningen ökar snabbt och en miljon svenskar handlar hos oss minst en gång i månaden. Acceptansen att handla smart växer och mellanpris mattas av. Det ska vara lyx eller budget, säger Göran Westerberg, vd på Rusta till Fri Köpenskap.

Kedjan har vuxit snabbt men vill gärna expandera ytterligare i Sverige.

När jag tillträdde som vd 2011 ansåg vi att taket låg på 90 butiker i Sverige. Det har vi fått justera upp och nu säger vi 110 plus. Det finns ingen anledning att bromsa in eftersom försäljningen går väldigt bra.

Läs också: Lågprishandeln växer lika snabbt som e-handeln

"Vi söker med ljust och lykta", säger Göran Westerberg, vd på Rusta.

Främst rör det sig om förtätningar i befintliga städer där kedjan redan är etablerade.

Vi har exempelvis tre butiker i Norrköping men bara en i Linköping. Sådana ojämnheter kan vi räta ut och städer som exempelvis Umeå skulle må bra av ytterligare en butik. Vi går mot dubbel- och trippeletableringar snarare än singeletableringar, konstaterar Göran Westerberg och tillägger:

Framförallt större städer som Stockholm och Göteborg kan vi förtäta i. Vi kan säkert fördubbla antalet varuhus i Stockholm.

Även mindre orter har vuxit i intresse. För tio år sedan ansågs det som vansinnigt att öppna i en ort med under 20 000 invånare.

Läs också: Willys-butik försenas – och Rusta vänder på klacken

Sedan dess har vår marknadspenetration ökat vilket gjort dessa lägen betydligt mer attraktiva. Under fjolåret öppnade vi till exempel en butik i Oskarshamn och nu letar vi efter liknande lägen.

Hittills har Rusta gjort klart med fyra butiker under 2019 men fler ligger i pipen.

Vi söker med ljus och lykta men det är inte jättelätt att hitta rätt eftersom vi håller stenhårt i vår modell på runt 2 000 kvadratmeter.

I Rustas nya etableringsstrategi ligger ögonen även på mindre städer med en folkmängd under 20 000 invånare. 

Men finansiella muskler finns det gott om.

Dyker det upp 20 fina lägen i morgon så skriver jag på kontrakten direkt. Det är enkelt att hitta de första 50 platserna men sen blir det svårare. Det är bland annat därför vi har satsat mycket på kontinenten den senaste tiden, förklarar Göran Westerberg.

Internationellt är målsättningen 25 butiker per år och i Sverige hoppas man att landa runt åtta butiker per år.

Rustas nya lägen som ska öppna under 2019:

  • Karlshamn: 24 april.
  • Säffle: 25 september.
  • Falkenberg: 2 oktober.
  • Kista Centrum: Öppningsdatum ej klart.
Mer om: Costco | Costco | lågpris | Rusta | Rusta
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Makeup Mekka till Sverige

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Nyhetsbrev

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Arkiv

Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Så kan handeln hantera bjässen Amazon

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

Fördubblad e-handel under andra kvartalet.

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.109