23948sdkhjf

Axfood backar efter matbluffen

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad.”

Fri Köpenskap berättade i går om alla finalisterna i den mediala antitävlingen Årets Matbluff. Bland de, enligt Äkta vara, mest bluffade produkterna 2018 återfanns bland andra Garants ekologiska grönsaksjuice.

Läs också: Axfood över 2 miljarder

Garant har marknadsfört sin produkt som en kallpressad grönsaksjuice när den i själva verket innehåller två tredjedelar äppeljuice. Inte ens på baksidan får man veta andelen äppeljuice eftersom det inte är lag att skriva ut det, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff.

Han tror att Axfood, som står bakom produkten, medvetet valt att undanhålla den höga mängden äppeljuice eftersom den innebär en hög andel socker – som många konsumenter gärna undviker av hälsoskäl.

Jag förstår att det är lättare att göra en juice god med äpplen snarare än rödbetor, selleri och fänkål som det står på produkten men de konsumenter som druckit juicen i god tro att de väljer ett nyttigare alternativ baserat på grönsaker har blivit lurade, säger han till Fri Köpenskap.

Axfood väljer nu att backa.

Läs också: Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad. I det här fallet är kritiken det, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.

Livsmedelsjätten, som bland annat äger Willys och Hemköp förändrar nu produkten.

Det är helt fel att kalla produkten grönsaksjuice när den innehåller så stor del frukt. Vi behåller produkten men byter namn på förpackningen och kallar den enbart juice i fortsättningen. Den här gången blev det tyvärr fel och vi beklagar det, konstaterar Claes Salomonsson.

Oatly, vars Havregurt också är finalist tycker inte att finalist-nomineringen är rättvis. 

Läs också: Här byggs Axfoods nya superlager

Vi aldrig har påstått att Havregurt är en yoghurt, eller att den innehåller levande bakteriekultur. När vi tillverkar Havregurt tillsätter vi syrningskultur för att få den syrliga goda smaken, säger Linda Nordgren, kommunikationsansvarig på Oatly.

Kommer ni att förändra eller plocka bort den aktuella produkten?

Vår Havregurt är en av våra mest populära produkter och en fantastisk produkt för alla som vill äta och dricka mer växtbaserat för hälsans och klimatets skull. I dagsläget är det inte aktuellt att förändra den.

Fri Köpenskap har sökt övriga finalister för kommentarer utan resultat. Läs mer om dessa produkter här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

På nytt jobb
Färgstark ny vd i Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

”Ju större företag, desto mindre vill de framstå”

Blinks vd Tomas Conradi om vad som krävs av framtidens butiker.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Nyhetsbrev

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Arkiv

Hushållen drar ner på byggvaror

Leksakskedjans konkurs blev Mios chans – öppnar i efterlängtat läge

NK-kvarter kan byggas ut och om

Näthandlare tror på framtiden

Japansk detaljhandelskedja till Sverige

Usupso med över 1 000 butiker världen över har öppnat i Triangeln.

Blekt kvartal för MQ – fortsätter rasa

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Ikeas testkoncept läggs ned

Nytt samarbete för kameraövervakning

Santa Maria startar egen kryddmarknad

Tillfälligt för inredningsaktör

Willys välkomnas till Gallerian Strömstad

Hemligheten bakom Ikeas butiksskyltning

”Livsviktigt att vara anpassningsbar.”

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Så gick det för Ica-handlaren i Melodifestivalen

Apoteket storsatsar på gränshandel

På nytt jobb
Går från kvarn till Krav

XXL rekryterar två – ny Sverigechef på plats

På nytt jobb
KTH-professor föreslås till H&M

Etablerar en butik i månaden

Kosttillskott för miljarder

På nytt jobb
Går till Nordicfeel och Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196