23948sdkhjf

Axfood backar efter matbluffen

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad.”

Fri Köpenskap berättade i går om alla finalisterna i den mediala antitävlingen Årets Matbluff. Bland de, enligt Äkta vara, mest bluffade produkterna 2018 återfanns bland andra Garants ekologiska grönsaksjuice.

Läs också: Axfood över 2 miljarder

Garant har marknadsfört sin produkt som en kallpressad grönsaksjuice när den i själva verket innehåller två tredjedelar äppeljuice. Inte ens på baksidan får man veta andelen äppeljuice eftersom det inte är lag att skriva ut det, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff.

Han tror att Axfood, som står bakom produkten, medvetet valt att undanhålla den höga mängden äppeljuice eftersom den innebär en hög andel socker – som många konsumenter gärna undviker av hälsoskäl.

Jag förstår att det är lättare att göra en juice god med äpplen snarare än rödbetor, selleri och fänkål som det står på produkten men de konsumenter som druckit juicen i god tro att de väljer ett nyttigare alternativ baserat på grönsaker har blivit lurade, säger han till Fri Köpenskap.

Axfood väljer nu att backa.

Läs också: Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad. I det här fallet är kritiken det, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.

Livsmedelsjätten, som bland annat äger Willys och Hemköp förändrar nu produkten.

Det är helt fel att kalla produkten grönsaksjuice när den innehåller så stor del frukt. Vi behåller produkten men byter namn på förpackningen och kallar den enbart juice i fortsättningen. Den här gången blev det tyvärr fel och vi beklagar det, konstaterar Claes Salomonsson.

Oatly, vars Havregurt också är finalist tycker inte att finalist-nomineringen är rättvis. 

Läs också: Här byggs Axfoods nya superlager

Vi aldrig har påstått att Havregurt är en yoghurt, eller att den innehåller levande bakteriekultur. När vi tillverkar Havregurt tillsätter vi syrningskultur för att få den syrliga goda smaken, säger Linda Nordgren, kommunikationsansvarig på Oatly.

Kommer ni att förändra eller plocka bort den aktuella produkten?

Vår Havregurt är en av våra mest populära produkter och en fantastisk produkt för alla som vill äta och dricka mer växtbaserat för hälsans och klimatets skull. I dagsläget är det inte aktuellt att förändra den.

Fri Köpenskap har sökt övriga finalister för kommentarer utan resultat. Läs mer om dessa produkter här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Femte butiken för Hemcompaniet

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nyhetsbrev

Heminredningsmärke i konkurs

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137