23948sdkhjf

Axfood backar efter matbluffen

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad.”

Fri Köpenskap berättade i går om alla finalisterna i den mediala antitävlingen Årets Matbluff. Bland de, enligt Äkta vara, mest bluffade produkterna 2018 återfanns bland andra Garants ekologiska grönsaksjuice.

Läs också: Axfood över 2 miljarder

Garant har marknadsfört sin produkt som en kallpressad grönsaksjuice när den i själva verket innehåller två tredjedelar äppeljuice. Inte ens på baksidan får man veta andelen äppeljuice eftersom det inte är lag att skriva ut det, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff.

Han tror att Axfood, som står bakom produkten, medvetet valt att undanhålla den höga mängden äppeljuice eftersom den innebär en hög andel socker – som många konsumenter gärna undviker av hälsoskäl.

Jag förstår att det är lättare att göra en juice god med äpplen snarare än rödbetor, selleri och fänkål som det står på produkten men de konsumenter som druckit juicen i god tro att de väljer ett nyttigare alternativ baserat på grönsaker har blivit lurade, säger han till Fri Köpenskap.

Axfood väljer nu att backa.

Läs också: Här byggs Axfoods nya superlager

Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad. I det här fallet är kritiken det, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.

Livsmedelsjätten, som bland annat äger Willys och Hemköp förändrar nu produkten.

Det är helt fel att kalla produkten grönsaksjuice när den innehåller så stor del frukt. Vi behåller produkten men byter namn på förpackningen och kallar den enbart juice i fortsättningen. Den här gången blev det tyvärr fel och vi beklagar det, konstaterar Claes Salomonsson.

Oatly, vars Havregurt också är finalist tycker inte att finalist-nomineringen är rättvis. 

Läs också: Antonia Ax:son Johnson lämnar Axfoods styrelse

Vi aldrig har påstått att Havregurt är en yoghurt, eller att den innehåller levande bakteriekultur. När vi tillverkar Havregurt tillsätter vi syrningskultur för att få den syrliga goda smaken, säger Linda Nordgren, kommunikationsansvarig på Oatly.

Kommer ni att förändra eller plocka bort den aktuella produkten?

Vår Havregurt är en av våra mest populära produkter och en fantastisk produkt för alla som vill äta och dricka mer växtbaserat för hälsans och klimatets skull. I dagsläget är det inte aktuellt att förändra den.

Fri Köpenskap har sökt övriga finalister för kommentarer utan resultat. Läs mer om dessa produkter här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Nyhetsbrev

Axfoods e-handelslyft

Arkiv

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Campadre satsar fysiskt

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.164