23948sdkhjf

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud, uppger Fri Köpenskap.

Flera butiker lider av stora platsbekymmer när det kommer till posthanteringen. När ett särskilt tryck på e-handeln uppstår som vid Black Friday och julhandeln blir i vissa fall hanteringen närmast olidlig.

Läs också: Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Black Friday och e-handeln på nätet ökade ytterligare 2018 och blev för många en stor belastning. För bara ett par dagar sedan kunde Fri Köpenskap berätta att Ica Kvantum Vallentuna norr om Stockholm lägger ned posten.

Paketen får inte plats längre, berättade butikens controller Victor Karlsson.

Nu står det klart att ytterligare två butiker i Huddinge-området söder om Stockholm lägger ned sin posthantering. Det rör sig om Ica Supermarket Kvarnen och Ica Nära Stuvsta.

Den största orsaken är platsbristen. Paketen tar över, vi får inte plats för våra livsmedel, säger Maria Rowland, handlare på Ica Nära Stuvsta till Mitt i Huddinge.

Läs också: Spaden i jorden för Julas stora logistiksatsning

Hon anger även personalens försämrade arbetsmiljö och Postnords ersättning som orsaker.

Om det hade varit lönsamt att vara postombud för oss hade vi kanske kunnat se en lösning. Som det är nu är ersättningen lägre än det kostar mig. Men den största orsaken är platsbristen, säger Maria Rowland.

Köer som ringlar långt utanför butiken är en vanlig syn hos landets postombud kring julhandeln och Black Friday. Bilden togs under julhandeln.

Butiken ansluter nu till de Ica-butiker i Stockholmsområdet som slutat med posthantering. Förutom ovan nämnda är Ica Supermarket Vanadis och Ica Supermarket Sundbyberg två exempel. För många är dock pakethanteringen fortfarande lönsam.

För oss går det ihop men för många blir det bara en minusaffär. Det är ju en kostnadsfråga om utrymme och merförsäljning men också en säkerhetsfråga. Risken för smash and grab-kupper och annan brottslighet ökar med pakethantering, säger Rasmus Samuelsson, butikschef på Ica Nära Järvastaden i Sundbyberg till Fri Köpenskap.

Läs också: Engagemang slår läge när e-handeln växer

PostNord själva är inte oroade över utvecklingen. Knappt 800 Ica-butiker är Postombud i landet och det är mindre än två procent som ännu inte valt att förlänga sitt avtal. Avtalsperioden löper ut sista januari.

I vissa områden i innerstadsmiljöer blir det svårt att få ihop posthanteringen eftersom lokalerna är väldigt små. Men det rör sig om få butiker, säger Annette Rihagen, chef för ombudsnätet hos Postnord till Fri Köpenskap.

Hon tror inte att det är början på en trend i dagligvaruhandeln att lägga ned pakethanteringen men medger att det finns utmaningar.

Vi jobbar ständigt med det. Det handlar om att addera nya kanaler så att paketvolymerna inte fortsätter att växa i de befintliga lokalerna. Där tittar vi på flera håll. Hemleveranser är en del men sedan tecknar vi nya ombudsavtal och testar exempelvis utlämningsställen i gallerior.

Läs också: Handeln ritar om städerna

Ica-handlare som Fri Köpenskap varit i kontakt med menar dock att det inte bara är en fråga om volymen. Konsekvensen av den ökande e-handeln är inte bara fler paket utan också att själva området av postadresser man omfattar krymper. Man pratar om en cirkel som krymper successivt tills den slutligen bara omfattar ordinarie stamkunder. Och där finns inte någon nämnvärd merförsäljning att hämta. Ingen som "passar på" att handla när man ändå ska hämta paketet. 

Även Ica centralt bekräftar utmaningarna för många handlare.

Många butiker upplever att det är resurskrävande, både när det gäller personal och yta, att vara postombud, men samtidigt är det en service för kunderna som många butiker vill erbjuda, säger Therese Lystedt, pressansvarig på Ica Sverige till Fri Köpenskap.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Synsam över 200 butiker i Sverige

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Nyhetsbrev

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Arkiv

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Flygplatsbutik för Newbie

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.641