23948sdkhjf

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Petite Sabis ska locka med färdigmat i köpcentret.

Sabis Fältöversten är en av Sveriges mest prisbelönta dagligvarubutiker. Läget i köpcentret Fältöversten i rika Stockholmstadselen Östermalm är dessutom perfekt för att driva en premiumbutik.

Läs också: Hemköps vd: ”Östenssons-affären vår största sedan 2011”

Nu ökar butiken satsningen på färdigmat i nya ”framfickan” Petite Sabis.

Hemköpsbutiken Sabis Fältöversten vilar inte på lagrarna. Nu storsatsar butiken på en ”take away deli” i köpcentret utanför butiken, med det fyndiga namnet Petite Sabis.

– Vi har 4 500 kunder i butiken varje dag, men vi vill nå fler av de 25 000 som kommer till hela köpcentret dagligen, säger butikschefen Krister Skeppler.

– Det kanske kannibaliserar lite på vår egen försäljning, men vi fångar upp fler kunder.

Läs också: Efter BR:s konkurs får Fältöversten ny leksaksbutik

Utrymmet utanför butiken, som än så länge är omgärdat av en plankvägg, har tidigare använts för en satsning på en finare restaurang. Sabis är ju till stor del en restaurangkedja. Men nu blir det istället ett försök att utnyttja branschglidningen och det kraftigt ökande suget efter färdig mat och lätta, snabba måltidslösningar.

– Vi har gjort kundundersökningar som visar vad våra kunder efterfrågar, säger Krister Skeppler.

Det smakfullt inredda deli-kafét, som ska leda tankarna till ett orangeri, kommer att ha 25 sittplatser, och erbjuda allt från varmmatsbuffé till smoothies. Färdiga maträtter, både kompletta och i delar för den som vill laga till dem hemma, kommer också att finnas, liksom ett enkelt vinsortiment.

– Vi vill ha ett levande sortiment och kommer att försöka följa säsongerna, berättar matutvecklingschefen Daniel Duse.

Läs också: Axfood bygger superlager

Vid de öppna entréerna kommer det att vara blomsterförsäljning.

Både Krister Skeppler och Daniel Duse är övertygade om att satsningen är riktig. I dag är lunchutbudet i Fältöversten begränsat. Här finns McDonald's, en sushi och ett antal kaféer,.

– Med utbudet här vill vi träffa så många behov som möjligt, säger Daniel Duse.

Exakt hur utbudet ska se ut är inte spikat.

Läs också: Dole säljer i Sverige och Finland

– Vi vill ha ett levande sortiment, och kommer de närmaste månaderna vara väldigt uppmärksamma på vad kunderna efterfrågar.

En viktig aspekt är hållbarhet och minskat matsvinn. Merförsäljning av färdigmat ger lägre svinn.

– Vi vill ta vara på så mycket som möjligt. Vi har sänkt vårt svinn i butiken med 30 procent, men det finns mer att göra, säger Krister Skeppler.

Betalningen kommer att ske i självutcheckningskassor.

– Vi kommer att ha en bemannad kassa vid den kylda smörgåsdisken. Det måste vi har för att kunna servera vin.

I mitten av nästa vecka rivs planket i Fältöversten, och på torsdag den 31 öppnar Petite Sabis.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Nespresso till Björn Borg

Hon blir ny marknadsdirektör för sportmodebolaget.

Ny era för Grand Parfymeri

Så ska skönhetsföretaget komma på rätt köl igen.

Ica-handlarens låt blir nytt album

Itab rekryterar ny vd från Ikea

Fler mindre butiker för Elgiganten

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Nyhetsbrev

God start för Bygghemma

Arkiv

Påsken sänkte marsförsäljningen

Jula in i finansbranschen

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

& Other Stories öppnar Varuhuset

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Fairtrade ökar kraftigt

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Daniel Wellington ökar utdelningen

Lokalbyte för Esprit

Så mycket ska Sportamore växa

Jula i god form

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166