23948sdkhjf

94-åringar leggas på Coop

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Vi gör det för att påminna personalen”.

Maj-Britt, 94 år, fick sig en smärre chock när hon skulle handla folköl hos Coop. Personalen insisterade nämligen att hon skulle visa legitimation.

Läs också: Axfood ville också köpa Netto

Jag trodde att kassörskan skojade, berättar hon för Aftonbladet.

Det hela bottnar i ett grepp som Coop Butiker & Stormarknader i onsdags införde i samtliga av sina 240 butiker. Personnummer måste anges oavsett hur gammal personen i fråga är.

Det finns en ”känd kund”-knapp som personalen kan använda men vi valde helt enkelt att tillfälligt plocka bort den funktionen för att påminna om vikten att kontrollera legitimation, berättar Tobias Rydergren, presschef på Coop Sverige till Fri Köpenskap.

Orsaken är att Stockholm Stad i sina kontroller för en tid sedan upptäckt brister inom detaljhandeln när det gäller att kontrollera legitimation vid läkemedelsköp.

Det här är en tillfälligt aktivitet för att påminna personalen att vara noggrann med att kolla legitimation. Under gårdagen har vi successivt ställt om till den gamla rutinen för de flesta av butikerna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Kungsängen testar också pop up-konceptet

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Ökad försäljning för H&M

Nyhetsbrev

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Arkiv

Nätbokhandlaren varslar personal

Här stänger G-Star Raw

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Axfood ville också köpa Netto

Kappahl ut – NA-KD in

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

Tredje butiken för Ellos Home

Clas Ohlson fördubblar vinsten

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.144