23948sdkhjf

94-åringar leggas på Coop

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Vi gör det för att påminna personalen”.

Maj-Britt, 94 år, fick sig en smärre chock när hon skulle handla folköl hos Coop. Personalen insisterade nämligen att hon skulle visa legitimation.

Läs också: Nytt läge för Coop

Jag trodde att kassörskan skojade, berättar hon för Aftonbladet.

Det hela bottnar i ett grepp som Coop Butiker & Stormarknader i onsdags införde i samtliga av sina 240 butiker. Personnummer måste anges oavsett hur gammal personen i fråga är.

Det finns en ”känd kund”-knapp som personalen kan använda men vi valde helt enkelt att tillfälligt plocka bort den funktionen för att påminna om vikten att kontrollera legitimation, berättar Tobias Rydergren, presschef på Coop Sverige till Fri Köpenskap.

Orsaken är att Stockholm Stad i sina kontroller för en tid sedan upptäckt brister inom detaljhandeln när det gäller att kontrollera legitimation vid läkemedelsköp.

Det här är en tillfälligt aktivitet för att påminna personalen att vara noggrann med att kolla legitimation. Under gårdagen har vi successivt ställt om till den gamla rutinen för de flesta av butikerna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

”Ju större företag, desto mindre vill de framstå”

Blinks vd Tomas Conradi om vad som krävs av framtidens butiker.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Hushållen drar ner på byggvaror

Team Sportia-butik i konkurs

Nyhetsbrev

Leksakskedjans konkurs blev Mios chans – öppnar i efterlängtat läge

Arkiv

Japansk detaljhandelskedja till Sverige

Usupso med över 1 000 butiker världen över har öppnat i Triangeln.

Blekt kvartal för MQ – fortsätter rasa

NK-kvarter kan byggas ut och om

Näthandlare tror på framtiden

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt samarbete för kameraövervakning

Tillfälligt för inredningsaktör

Ikeas testkoncept läggs ned

Santa Maria startar egen kryddmarknad

Willys välkomnas till Gallerian Strömstad

Hemligheten bakom Ikeas butiksskyltning

”Livsviktigt att vara anpassningsbar.”

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Norrmän rasar över gränshandeln

På nytt jobb
Från rederivärlden till Lindex

Ska utveckla modekedjans IT-verksamhet.

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

På tapeten för H&M

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

Så gick det för Ica-handlaren i Melodifestivalen

Apoteket storsatsar på gränshandel

På nytt jobb
Går från kvarn till Krav

XXL rekryterar två – ny Sverigechef på plats

På nytt jobb
KTH-professor föreslås till H&M

Etablerar en butik i månaden

Kosttillskott för miljarder

På nytt jobb
Går till Nordicfeel och Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145