23948sdkhjf

Cloetta måste vända försäljningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stort lösviktstapp under året, framförallt i Norge.

Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett rörelseresultat på 159 miljoner kronor (171) för det fjärde kvartalet 2018. Analytiker hade räknat med ett rörelseresultat på 197 miljoner kronor enligt Bloomberg News.

Bolagets lösviktsgodisförsäljning minskade under kvartalet med 13,5 procent,
huvudsakligen på grund av det tidigare annonserade förlorade kontraktet i

Läs också: Han lämnar Cloetta
Sverige och en "extremt svag" utveckling i Norge.

Exklusive jämförelsestörande poster blev rörelseresultatet 174 miljoner kronor
(206). Nettoomsättningen uppgick till 1.646 miljoner kronor, jämfört med väntade
1.656 miljoner kronor, motsvarande en organisk tillväxt på -3,2 procent.

I december minskade försäljningen av lösviktsgodis i Norge med mer än 50
procent. Nedgången beror på att handeln före sänkningen av sockerskatten 2019

Läs också: Ännu en förändring i Cloetta-ledningen
minskade sina lager. Merparten av den förlorade försäljningen i december
förväntas komma tillbaka under första kvartalet 2019, bedömer Cloetta.

I bokslutet uppger vd Henri de Sauvage-Nolting att försäljningsutveckling inom lösviktsgodis nu måste vändas och rörelsemarginalerna inom denna verksamhet behöver förbättras.

— Vi kommer att öka investeringarna i fabrikerna väsentligt för att kunna
hantera både insourcing av Candyking och tillväxten inom förpackade
varumärken. Slutligen ska vi fortsätta att minska kostnaderna både för att

Läs också: Candyking i fokus för Cloetta
kunna investera och för att förbättra lönsamheten, säger Cloetta-chefen.

Resultatet före skatt blev 143 miljoner kronor (144).

Periodens resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till 159 miljoner kronor
(20).

Mer om:Cloetta
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Postnord återvände till förlust

Nyhetsbrev

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Arkiv

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.166