23948sdkhjf

Cloetta måste vända försäljningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stort lösviktstapp under året, framförallt i Norge.

Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett rörelseresultat på 159 miljoner kronor (171) för det fjärde kvartalet 2018. Analytiker hade räknat med ett rörelseresultat på 197 miljoner kronor enligt Bloomberg News.

Bolagets lösviktsgodisförsäljning minskade under kvartalet med 13,5 procent,
huvudsakligen på grund av det tidigare annonserade förlorade kontraktet i

Läs också: Han lämnar Cloetta
Sverige och en "extremt svag" utveckling i Norge.

Exklusive jämförelsestörande poster blev rörelseresultatet 174 miljoner kronor
(206). Nettoomsättningen uppgick till 1.646 miljoner kronor, jämfört med väntade
1.656 miljoner kronor, motsvarande en organisk tillväxt på -3,2 procent.

I december minskade försäljningen av lösviktsgodis i Norge med mer än 50
procent. Nedgången beror på att handeln före sänkningen av sockerskatten 2019

Läs också: Ännu en förändring i Cloetta-ledningen
minskade sina lager. Merparten av den förlorade försäljningen i december
förväntas komma tillbaka under första kvartalet 2019, bedömer Cloetta.

I bokslutet uppger vd Henri de Sauvage-Nolting att försäljningsutveckling inom lösviktsgodis nu måste vändas och rörelsemarginalerna inom denna verksamhet behöver förbättras.

— Vi kommer att öka investeringarna i fabrikerna väsentligt för att kunna
hantera både insourcing av Candyking och tillväxten inom förpackade
varumärken. Slutligen ska vi fortsätta att minska kostnaderna både för att

Läs också: Candyking i fokus för Cloetta
kunna investera och för att förbättra lönsamheten, säger Cloetta-chefen.

Resultatet före skatt blev 143 miljoner kronor (144).

Periodens resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till 159 miljoner kronor
(20).

Mer om:Cloetta
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Så mycket ökade försäljningen i januari

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Nyhetsbrev

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Arkiv

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Tvärstopp för Odd Molly

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

16 nya butiker i fjol

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

Framgång för Pricer

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Ikea öppnar för externa märken

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Ica-handlare misshandlades blodig

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123