23948sdkhjf

Cloetta måste vända försäljningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stort lösviktstapp under året, framförallt i Norge.

Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett rörelseresultat på 159 miljoner kronor (171) för det fjärde kvartalet 2018. Analytiker hade räknat med ett rörelseresultat på 197 miljoner kronor enligt Bloomberg News.

Bolagets lösviktsgodisförsäljning minskade under kvartalet med 13,5 procent,
huvudsakligen på grund av det tidigare annonserade förlorade kontraktet i

Läs också: Han lämnar Cloetta
Sverige och en "extremt svag" utveckling i Norge.

Exklusive jämförelsestörande poster blev rörelseresultatet 174 miljoner kronor
(206). Nettoomsättningen uppgick till 1.646 miljoner kronor, jämfört med väntade
1.656 miljoner kronor, motsvarande en organisk tillväxt på -3,2 procent.

I december minskade försäljningen av lösviktsgodis i Norge med mer än 50
procent. Nedgången beror på att handeln före sänkningen av sockerskatten 2019

Läs också: Ännu en förändring i Cloetta-ledningen
minskade sina lager. Merparten av den förlorade försäljningen i december
förväntas komma tillbaka under första kvartalet 2019, bedömer Cloetta.

I bokslutet uppger vd Henri de Sauvage-Nolting att försäljningsutveckling inom lösviktsgodis nu måste vändas och rörelsemarginalerna inom denna verksamhet behöver förbättras.

— Vi kommer att öka investeringarna i fabrikerna väsentligt för att kunna
hantera både insourcing av Candyking och tillväxten inom förpackade
varumärken. Slutligen ska vi fortsätta att minska kostnaderna både för att

Läs också: Candyking i fokus för Cloetta
kunna investera och för att förbättra lönsamheten, säger Cloetta-chefen.

Resultatet före skatt blev 143 miljoner kronor (144).

Periodens resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till 159 miljoner kronor
(20).

Mer om:Cloetta
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Jula i god form

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nyhetsbrev

Så mycket ska Sportamore växa

Arkiv

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Lämnar Sealife för Improove

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Så sålde Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175