23948sdkhjf

Därför valde Zalando Brunna för sitt högautomatiserade lager

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Dagens Handel på plats när e-handelsjätten till slut invigde sitt mest automatiserade lager hittills.

I oktober 2017 skickade Zalando sin första order från Brunna i Upplands-Bro, utanför Stockholm. Det lagret var dock bara ett provisorium inför det som skulle komma i huskroppen bara några hundra meter därifrån. Nu står till slut det riktiga lagret klart och det är på flera sätt Zalandos testbädd för ny, automatiserad teknik. 

Det var länge bara en tidsfråga innan Zalando skulle bygga eget någonstans i Norden och med en närvaro här har man kunnat halvera leveranstiderna ut till kunderna, något som driver stora delar av konkurrensen i e-handelsvärlden. 

Läs också: Här är detaljerna om Nellys nya lager

– Människor i Norden är väldigt modemedvetna. Både i termer av vad folk köper, men också när det kommer till designscenen, där det finns många fantastiska, nordiska märken. Norden är också väldigt digitalt moget, så när vi vill prova nya saker, är det lätt att sjösätta dem här, där människor är vana vid att testa nytt, säger Kenneth Melchior, Zalandos chef för norra Europa. 

Att placera lagret i Sverige var självklart med tanke på landets centrala placering i Norden. Brunna mejslades fram ur flera kriterier. 

– Vi tittade på olika platser, men det vi framför allt sökte var en plats där vi enkelt når de fyra nordiska marknaderna och huvudstäderna inom ett dygn, för att få ner ledtiderna så mycket som möjligt.  

Själva byggnaden har en yta av 30 000 kvadratmeter, men lagerytan är faktiskt dubbelt så stor genom att en del av lagret är uppbyggt i fyra våningar. Här ska Zalando ha plats för fyra miljoner artiklar. Än så länge är dock lagerhyllorna fyllda knappt till hälften, precis som personalstyrkan. Just nu arbetar 250 personer här, men under 2019 är tanken att man ska ta sig upp till full fart i verksamheten med 500 personer i tjänst. 

En av de stora nyheterna som Zalando själva lyfter fram är att anläggningen i Brunna är företagets mest automatiserade hittills. Mest iögonenfallande är de små robotarna från Singaporebaserade Greyorange. De är designade för att transportera mobila hyllor och de låter varorna komma till plockarna istället för tvärtom. De gör också att en del av lagret öppnas för flexiblare lösningar om behoven skulle ändras över tiden. 

 Supply chain har länge varit underteknologiserad jämfört med andra industrier. Fram till lagret är e-handeln genomdigitaliserad, men plockarna går ofta långa sträckor, något som vi ser som waste. Här går robotarna åt plockarna och med hjälp av artificiell intelligens sorterar systemet också varor som ofta beställs tillsammans nära varandra i lagret, säger Gopal Awasthi, affärsutvecklingschef för Greyorange. 

Systemet innehåller ett femtiotal robotar och 1 000 hyllor. 

– Det här är en av de största Greyorangeinstallationen i Europa och om det här försöket faller ut bra kommer vi att titta på att använda det i våra andra lager också, säger Jan Bartels, chef för kunddistribution och logistik på Zalando. 

I ett annat intressant pilotprojekt har Zalando samarbetat om Vanderlandes första installation av en pocket sorter. Maskinen består av ett löpande band av påsar, där plockare lastar varor en och en, och som sedan sorterar påsarna i rätt sekvens åt den personal som packar kundernas paket. Zalando använder samma teknik i två tyska lager, men med installationer från en annan leverantör. 

I slutet av lagerkedjan finns ett band levererat av Vanriet, som lämnar av paketen vid sexton olika portar, som var och en motsvarar en destination, eller speciell leveranstyp. Postnord står sedan för alla transporter i Norden. 

I Brunna kommer Manpower att sköta bemanningen och Ingram micro kommer att stå för själva driften. De har också byggt upp hela infrastrukturen i lagret tillsammans med Zalando. 

– Det är en stor uppgift, både när det gäller själva byggnaden och det vi fyller byggnaden med, men också att bygga en organisation kring det. Ingram är etablerade i Stockholm, men för ett sådant här arbete måste vi anställa många människor och bygga upp en organisation och kultur, säger Joakim Samuelsson, affärsansvarig i Norden för tredjepartslogistik på Ingram micro. 

Nu har alltså Zalando installerat sig i sitt nya hem i Sverige och man räknar med att det ska kunna klara de närmaste årens behov för Norden. Samtidigt öppnar man också för att prova nya tjänster, i första hand när det gäller leveranstider, där man nu ska kunna börja leverera samma dag i Stockholmsområdet och nästa dag i övriga huvudstäder. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Sex tips för färre returer

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Nyhetsbrev

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Arkiv

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Pris regerar under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.176