23948sdkhjf

Hur får man ut arbetsmiljöarbetet i butik?

Forskningsprojekt studerar kedjornas problem.

En utmaning för handeln är att ramarna för arbetsmiljöarbetet ofta sätts centralt och sedan ska tillämpas i butiker runt om i landet.

I ett nytt forskningsprojekt studerar IVL Svenska Miljöinstitutet hur arbetsmiljöarbetet i kedjeföretag kan förbättras och bli effektivare.

– Ökad kunskap om hur de här företagen arbetar med arbetsmiljöfrågor i dagsläget kan visa vilka utmaningar som finns och vilka förändringar som krävs för att få ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete, säger Maria Vigren, arbetsmiljöforskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Hon är forskningsledare för projektet, som finansieras av AFA Försäkring med 3,6 miljoner kronor. Det drivs i samråd med Svensk Handel, Handelsanställdas förbund och Unionen. Projektet pågår fram till 2021 och Projektet kommer att drivas i samråd med Svensk Handel, Handelsanställdas förbund och Unionen och förväntas resultera i konkreta råd om hur en god arbetsmiljö kan möjliggöras i kedjeföretag.

– Trots att det många gånger finns hjälpmedel, skyddsutrustning och kunskap om hur man skapar en säker och bra arbetsmiljö, så har man sett att detta inte används i tillräckligt stor utsträckning. Det här är en central fråga, och här kan en metod som heter OBM – Organizational Behavior Management – vara till stor hjälp för att öka förståelsen om varför det förebyggande arbetsmiljöarbetet inte fungerar som det är tänkt, säger Maria Vigren, i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156