23948sdkhjf

Unik cirkulär nätshopping

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Bara förpackningar som går att återanvända och återvinna på nya e-handelsplattformen Loop.

Det globala återvinningsföretaget Terracycle lanserar i vår en ny form av cirkulär shopping. Loop heter den unika e-handelsplattformen som Procter & Gamble, Nestlé, Unilever, Pepsi och en rad andra storbolag har investerat i. 

Läs också: Återbruksgalleria expanderar

Enligt den hållbara affärsmodellen ska varorna levereras direkt hem till kunderna i förpackningar som när innehållet använts sparas, rengörs och återanvänds. De tomma förpackningarna skickas tillbaka via Loops pick up-tjänst.

– Genom Loop kan kunderna konsumera produkter på ett ansvarsfullt sätt. När en konsument lämnar tillbaka en förpackning blir den antingen påfylld eller så blir materialet återanvänt eller återvunnit med hjälp av banbrytande teknik, säger Tom Szaky, vd för Terracycle, i ett uttalande.

För att systemet inte ska missbrukas får kunderna betala en depositionsavgift för själva förpackningen. 

Loop-projektet presenterades under World Economic Forum i Davos i förra veckan. Piloter ska lanseras i vår i Frankrike och i nordöstra USA. Till Storbritannien kommer Loop i september. När den cirkulära tjänsten kan bli aktuell för svenska kunder är för tidigt att säga, men Terracycle har verksamhet i 21 länder, inklusive Sverige.

Läs också: Svenskarna vill handla hållbart

Allt från syltburkar och dryckesflaskor till deodorant och body lotion ska gå att handla på plattformen. En av de första varorna som kommer att lanseras på den amerikanska sajten kommer från Loops officiella glasspartner Häagen-Dazs, som ägs av Nestlé.

Glassen kommer att levereras i en helt ny typ av förpackning med dubbla väggar av stål som både behåller glassen i bästa möjliga skick under transporten och går att återanvända. Designen gör dessutom att glassen smälter snabbare längre upp än längre ned i behållaren. Loop-kunderna kommer att kunna välja mellan glass tillverkad med och utan mejeriprodukter.

– Loop utmanar företagen att ta en fräsch titt på våra värdekedjor och integrera återanvändbara förpackningar som en del av våra ansträngningar att minska avfallet, säger Laurent Freixe, vd för Nestlés amerikanska del.

När Loop är helt utbyggt ska det finnas tre modeller:

  • Modell ett, som lanseras först, ger alltså kunderna möjlighet att e-handla och få produkterna levererade och upphämtade.
  • Enligt modell två ska varor kunna beställas även på partnerföretagens sajter och sedan levereras på samma sätt.
  • I modell tre integreras även de fysiska butikerna, där kunderna både ska kunna handla produkterna och lämna in tomma behållare.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Nyhetsbrev

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Arkiv

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Rekordomsättning för Inditex

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.148