23948sdkhjf

Unik cirkulär nätshopping

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Bara förpackningar som går att återanvända och återvinna på nya e-handelsplattformen Loop.

Det globala återvinningsföretaget Terracycle lanserar i vår en ny form av cirkulär shopping. Loop heter den unika e-handelsplattformen som Procter & Gamble, Nestlé, Unilever, Pepsi och en rad andra storbolag har investerat i. 

Läs också: Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

Enligt den hållbara affärsmodellen ska varorna levereras direkt hem till kunderna i förpackningar som när innehållet använts sparas, rengörs och återanvänds. De tomma förpackningarna skickas tillbaka via Loops pick up-tjänst.

– Genom Loop kan kunderna konsumera produkter på ett ansvarsfullt sätt. När en konsument lämnar tillbaka en förpackning blir den antingen påfylld eller så blir materialet återanvänt eller återvunnit med hjälp av banbrytande teknik, säger Tom Szaky, vd för Terracycle, i ett uttalande.

För att systemet inte ska missbrukas får kunderna betala en depositionsavgift för själva förpackningen. 

Loop-projektet presenterades under World Economic Forum i Davos i förra veckan. Piloter ska lanseras i vår i Frankrike och i nordöstra USA. Till Storbritannien kommer Loop i september. När den cirkulära tjänsten kan bli aktuell för svenska kunder är för tidigt att säga, men Terracycle har verksamhet i 21 länder, inklusive Sverige.

Läs också: FTI sågar regeringsförslaget efter faktagranskning

Allt från syltburkar och dryckesflaskor till deodorant och body lotion ska gå att handla på plattformen. En av de första varorna som kommer att lanseras på den amerikanska sajten kommer från Loops officiella glasspartner Häagen-Dazs, som ägs av Nestlé.

Glassen kommer att levereras i en helt ny typ av förpackning med dubbla väggar av stål som både behåller glassen i bästa möjliga skick under transporten och går att återanvända. Designen gör dessutom att glassen smälter snabbare längre upp än längre ned i behållaren. Loop-kunderna kommer att kunna välja mellan glass tillverkad med och utan mejeriprodukter.

– Loop utmanar företagen att ta en fräsch titt på våra värdekedjor och integrera återanvändbara förpackningar som en del av våra ansträngningar att minska avfallet, säger Laurent Freixe, vd för Nestlés amerikanska del.

När Loop är helt utbyggt ska det finnas tre modeller:

  • Modell ett, som lanseras först, ger alltså kunderna möjlighet att e-handla och få produkterna levererade och upphämtade.
  • Enligt modell två ska varor kunna beställas även på partnerföretagens sajter och sedan levereras på samma sätt.
  • I modell tre integreras även de fysiska butikerna, där kunderna både ska kunna handla produkterna och lämna in tomma behållare.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Kedjorna som är bäst på mersälj

Apotea bästa nätbutik – igen

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Nyhetsbrev

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Arkiv

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Kökstillverkare öppnar nytt

1

Leksaksjätte tappar kedjeledare

Kedjeledaren för Lekextra, Ringo och Kozmos lämnar posten.

På nytt jobb
Gant får ny vd

Färre konkurser i november

Varner startar ny nordisk modekedja

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Bryggerijätte och anrik skivbutik ska rädda Stockholms livescen

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.128