23948sdkhjf

Fortsatta satsningar utanför Norden ger Footway råg i ryggen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Redovisar rekordtillväxt och ska fortsätta att expandera. Nu stänger outlet i Kista.

Tillväxten under fjärde kvartalet uppgick till rekordartade 71,5 procent för Footway och försäljningen landade på 264,3 miljoner kronor (154,1). Rörelseresultatet uppgick i i fjärde kvartalet till 12,9 miljoner kronor (9,6) vilket är en ökning med 34,4 procent.

Läs också: Footway stegar framåt

Footway skriver i rapporten att satsningen utanför Norden har bidragit starkt till tillväxten under 2018. Försäljningen utanför Norden står för en knapp tredjedel av koncernens totala försäljningstillväxt under helåret samt 37,3 procent av tillväxten under fjärde kvartalet.

– Vår fortsatta satsning utanför Norden har givit resultat. Tillväxten på dessa marknader visar att det finns bra potential för oss att fortsätta expandera. Genom vårt fortsatta arbete med automatisering, AI och crowdsourcing kan expansionen ske på ett effektivt sätt med fokus på kundnöjdhet, säger Daniel Mühlbach, vd i en kommentar.

I rapporten skriver dock bolaget att "övriga externa kostnader har påverkats av ökade fraktkostnader på grund av en större andel försäljning utanför Norden".

Bolaget stänger även under första kvartalet outleten i Kista då bolagets datadrivna inköp ska ha minskat utfasningsbehovet av produkter.

Nettoomsättningen för helåret ökade till 760,0 miljoner kronor (505,2) vilket är en tillväxt om 50,4 procent. Bruttovinsten ökade med 42,1 procent och uppgick till 305,6 miljoner kronor (215,0)

Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar minskade med 6,8 procent och uppgick till 15,0 miljoner kronor (16,1) Antal besökare ökade även rejält under helåret.

Mer om: Footway
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

"Greta Thunberg-effekt" inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Sjunde butiken för Dogman

Nyhetsbrev

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Arkiv

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Här stänger Åhléns också

Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

På nytt jobb
Han går till Nelly

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Så mycket växte e-modehandeln

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Vill bli möblernas Uber

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126