23948sdkhjf

Fortsatta satsningar utanför Norden ger Footway råg i ryggen

Redovisar rekordtillväxt och ska fortsätta att expandera. Nu stänger outlet i Kista.

Tillväxten under fjärde kvartalet uppgick till rekordartade 71,5 procent för Footway och försäljningen landade på 264,3 miljoner kronor (154,1). Rörelseresultatet uppgick i i fjärde kvartalet till 12,9 miljoner kronor (9,6) vilket är en ökning med 34,4 procent.

Footway skriver i rapporten att satsningen utanför Norden har bidragit starkt till tillväxten under 2018. Försäljningen utanför Norden står för en knapp tredjedel av koncernens totala försäljningstillväxt under helåret samt 37,3 procent av tillväxten under fjärde kvartalet.

– Vår fortsatta satsning utanför Norden har givit resultat. Tillväxten på dessa marknader visar att det finns bra potential för oss att fortsätta expandera. Genom vårt fortsatta arbete med automatisering, AI och crowdsourcing kan expansionen ske på ett effektivt sätt med fokus på kundnöjdhet, säger Daniel Mühlbach, vd i en kommentar.

I rapporten skriver dock bolaget att "övriga externa kostnader har påverkats av ökade fraktkostnader på grund av en större andel försäljning utanför Norden".

Bolaget stänger även under första kvartalet outleten i Kista då bolagets datadrivna inköp ska ha minskat utfasningsbehovet av produkter.

Nettoomsättningen för helåret ökade till 760,0 miljoner kronor (505,2) vilket är en tillväxt om 50,4 procent. Bruttovinsten ökade med 42,1 procent och uppgick till 305,6 miljoner kronor (215,0)

Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar minskade med 6,8 procent och uppgick till 15,0 miljoner kronor (16,1) Antal besökare ökade även rejält under helåret.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156