23948sdkhjf

Var femte Coopbutik drivs som franchise

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ännu en franchisetagare sökes just nu i Mälarhöjden.

Coop Butiker & Stormarknader, CBS, söker i dagarna franchisetagare till butiken i Stockholmsförorten Mälarhöjden. Franchisetagaren ska ansvara ”för butikens alla delar, med kundnöjdhet, försäljning, drift, resultat, personal och förändringsarbete i butiken.”, enligt annonsen.

Läs också: Listan: Här är butikerna som får Coops nya Hämta-koncept

– Det har varit en franchisebutik tidigare och denna typ av butik passar väl i franchisedrift, säger Helena Mattsson, försäljnings-och driftchef för franchise på CBS till Fri Köpenskap.

CBS driver 240 av landets cirka 650 Coopbutiker. De övriga drivs av regionala och lokala konsumentföreningar. Inte mindre än 105 av CBS butiker drivs i dag av franchisetagare eller blivande franchisetagare.

Totalt är det cirka 125 butiker och stormarknader inom Coop som i dag drivs i franchiseform. Det innebär att nästan var femte Coopbutik drivs av franchisetagare.

Siffrorna visar att det är det centrala butiksföretaget CBS som kommit längst i utvecklingen av franchisekonceptet. De övriga konsumentföreningarna ligger än så länge lite efter.

Läs också: Coop utser ny Netto-vd

Det är i första hand mindre butiker där Coop överlåtit driften till franchisetagare, med två undantag; Stora Coop i Stockholmsförorterna Rotebro och Tyresö.

– Vi ser dem som testverksamhet, för att se hur det fungerar med franchise på de större formaten, säger Helena Mattsson. Det vi ser är att vi har störst framgång med franchise i de mindre formaten.

Utöver de 90 aktiva franchisebutikerna har CBS alltså skrivit föravtal med presumtiva franchisetagare till ytterligare ett antal butiker, berättar Helena Mattsson. Men exakt hur planerna för fortsatt utveckling av Coops franchiseverksamhet ser ut vill hon inte gå in på.

Franchise inom Coop har dock ökat stadigt sedan den första Konsumföretagarbutiken, som det hette då, startade i Stockholm i juni 1990. Men det har skett lite i skymundan. Franchiseverksamheten är inte något som Coop direkt marknadsför mot konsumenterna, och det finns de som anser att den strider mot de ursprungliga kooperativa tankarna.

Läs också: Klartecken för Coops köp av Netto

– Det senaste året har det blivit mer uppmärksammat, säger Helena Mattson. Jag tycker också att franchisesystemet passar bra in i delningsekonomin eftersom vi avtalar om föreningsverksamhet och medlemskap. Medlemsinflytandet fungerar som i Coops övriga butiker.

Till butiken i Mälarhöjden annonserar CBS efter franchisetagare i de vanliga platsannonseringskanalerna.

– Alla rekrytering annonseras, säger Helena Mattsson.

De som rekryteras kan till exempel vara butikschefer som vill prova att driva i egen regi. Coop har också rekryterat franchisetagare med erfarenhet från andra kedjor.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Uniqlo säger tack med kampanj

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Arkiv

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Jula väljer ny handelsplats

Lyko ökar online

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Team Sportia ut – Systembolaget in

Em Home växer med fyra butiker

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Så sålde Björn Borg

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Här stänger H&M

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.144