23948sdkhjf

Var femte Coopbutik drivs som franchise

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ännu en franchisetagare sökes just nu i Mälarhöjden.

Coop Butiker & Stormarknader, CBS, söker i dagarna franchisetagare till butiken i Stockholmsförorten Mälarhöjden. Franchisetagaren ska ansvara ”för butikens alla delar, med kundnöjdhet, försäljning, drift, resultat, personal och förändringsarbete i butiken.”, enligt annonsen.

Läs också: Coop lanserar ny betallösning

– Det har varit en franchisebutik tidigare och denna typ av butik passar väl i franchisedrift, säger Helena Mattsson, försäljnings-och driftchef för franchise på CBS till Fri Köpenskap.

CBS driver 240 av landets cirka 650 Coopbutiker. De övriga drivs av regionala och lokala konsumentföreningar. Inte mindre än 105 av CBS butiker drivs i dag av franchisetagare eller blivande franchisetagare.

Totalt är det cirka 125 butiker och stormarknader inom Coop som i dag drivs i franchiseform. Det innebär att nästan var femte Coopbutik drivs av franchisetagare.

Siffrorna visar att det är det centrala butiksföretaget CBS som kommit längst i utvecklingen av franchisekonceptet. De övriga konsumentföreningarna ligger än så länge lite efter.

Läs också: Coop i samarbete med Lloyds Apotek

Det är i första hand mindre butiker där Coop överlåtit driften till franchisetagare, med två undantag; Stora Coop i Stockholmsförorterna Rotebro och Tyresö.

– Vi ser dem som testverksamhet, för att se hur det fungerar med franchise på de större formaten, säger Helena Mattsson. Det vi ser är att vi har störst framgång med franchise i de mindre formaten.

Utöver de 90 aktiva franchisebutikerna har CBS alltså skrivit föravtal med presumtiva franchisetagare till ytterligare ett antal butiker, berättar Helena Mattsson. Men exakt hur planerna för fortsatt utveckling av Coops franchiseverksamhet ser ut vill hon inte gå in på.

Franchise inom Coop har dock ökat stadigt sedan den första Konsumföretagarbutiken, som det hette då, startade i Stockholm i juni 1990. Men det har skett lite i skymundan. Franchiseverksamheten är inte något som Coop direkt marknadsför mot konsumenterna, och det finns de som anser att den strider mot de ursprungliga kooperativa tankarna.

Läs också: Axfood ville också köpa Netto

– Det senaste året har det blivit mer uppmärksammat, säger Helena Mattson. Jag tycker också att franchisesystemet passar bra in i delningsekonomin eftersom vi avtalar om föreningsverksamhet och medlemskap. Medlemsinflytandet fungerar som i Coops övriga butiker.

Till butiken i Mälarhöjden annonserar CBS efter franchisetagare i de vanliga platsannonseringskanalerna.

– Alla rekrytering annonseras, säger Helena Mattsson.

De som rekryteras kan till exempel vara butikschefer som vill prova att driva i egen regi. Coop har också rekryterat franchisetagare med erfarenhet från andra kedjor.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Robotlösning och självskanning hos XXL

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Japansk kedja till Gallerian

Nyhetsbrev

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Arkiv

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Textilbolag i konkurs

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

RNB:s emission fulltecknad

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Pris regerar under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.14