23948sdkhjf

Då väntas Joy stänga butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I veckan kommunicerade ägaren MQ group att 13 butiker stänger. Till modebranschtidningen Habit kommenterar vd Ingvar Larsson nu kedjans framtid.

måndagen kommunicerade MQ group, där butikskedjorna Joy och MQ ingår, ett åtgärdsprogram som innebär att att koncernen stänger 13 butiker för Joy, stänger ned kedjans huvudkontor och säger upp 25 tjänster.

Totalt handlar det om 13 Joy-butiker varav 3 redan kommunicerats att de ska stängas; det är butikerna i Nacka forum och Mall of Scandinavia i Stockholm samt butiken i centrala Sundsvall. I Sundsvall finns kedjan kvar med en butik i det externa köpcentrumet Birsta city.

Ingvar Larsson, vd för MQ group, säger till Habit att diskussioner med fastighetsägare om hyresnivåer pågått under hela hösten. 

 - Vi hade redan aviserat att vi skulle se över butiksbeståndet, vilket vi naturligtvis gör löpande även för MQ-kedjan, men nu intensifierade vi arbetet och dessa olönsamma butiker ska stänga.Majoriteten stänger under innevarande räkenskapsår som slutar 31 augusti. Vi ser naturligtvis ingen anledning i att fortsätta att driva olönsamma butiker, säger Ingvar Larsson, vd för MQ group till Habit.

Ingvar Larsson säger till Habit att när butiksstängningarna väl är genomförda så kommer butiksbeståndet för Joy att uppgå till 40 stycken och han menar att koncernen då får en tillräckligt bra spridning av butiker över hela landet som kan stödja, enligt honom, kedjans starka och växande e-handel.

 - Nu gäller det att ta till vara på potentialen som finns i kedjan och varumärket. När vi pratar om synergieffekter   menar vi inte att Joy och MQ ska dela ytor eller att sortimenten ska mixas. Det är viktigt att poängtera att kedjorna även fortsatt ska vara två separata varumärken och kedjekoncept även om vi ser synergieffekter och att Joys organisation nu tar plats hos MQ på huvudkontoret i Göteborg, säger Ingvar Larsson.

I samband med att koncernen aviserade butiksstängningarna så meddelandes att Joys huvudkontor läggs ned och när båda kedjorna ska husera under samma tak försvinner ett stort antal tjänster, 25 stycken, och fackliga förhandlingar har inletts. Lejonparten av tjänsterna hör till Joy-konceptet.

- Vi har genomfört förändringar i organisationen på MQ under hela hösten även när det gäller design- och sortiment samt inköp. Även på försäljningssidan har vi organiserat om för att vi ska kunna öka försäljningen och fortsätta att arbeta med kundupplevelsen och kommunikationen digitalt och i fysiska butiker. Därtill har vi ny digital kompetens i företaget. Ledningsgruppen har stärkts upp med flera nya kompetenta och drivna personer och nu på fredag börjar dessutom vår nye marknadschef Mikael Kruse och vi ser tillsammans stora möjligheter framåt, säger Ingvar Larsson till Habit.

Mer om: Joy | MQ | MQ group
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Nyhetsbrev

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Arkiv

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.141